سخنگوی دولت:

دولت عامل بی ثباتی نیست | آیا نیاز خانواده‌ها ۷ میلیون سکه است

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه دولت تلاش کرد که پول ملی را تقویت کند، تصریح کرد: دولت قصوری نداشته است و عامل بی ثباتی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود که با حضور وزیر اقتصاد و وزیر نیرو برگزار شد، از نتایج بازی‌های تیم ملی فوتبال کشورمان درمسابقات جام جهانی تشکر کرد و گفت: عرق و حمیت ملی ما قابل تقدیر است. درست است که تیم به مرحله بعدی راه نیافت اما بازی‌های هوشمندانه و تدافعی مقابل بهترین تیم‌های جهان داشتیم، همچنین باید از ایرانیان داخل و خارج کشور بابت حمایت از تیم ملی تشکر کنیم.

وی در ادامه به اوضاع اقتصادی کشور پرداخت و افزود: پول ملی برای ما ایرانیان اهمیت دارد، زیرا قدرت خرید ایرانیان و قدرت رقابت ما به پول ملی وابسته  است. روزهای خوبی برای پول ملی ما نمی‌گذرد و دولت تلاش دارد پول ملی را تقویت کند. این تلاش‌ها با انجام مذاکرات برای رفع تحریم‌ها واتهامات علیه کشورمان آغاز شد. دولت مسیر درستی را پیمود و پول ملی تقویت شد، رشد اقتصادی ما خوب بود اما ترامپ و آمریکا علیه جهان جنگ اقتصادی راه انداخت که چین و اتحادیه اروپا با او مقابله کردند.

وی ادامه داد:‌ ما باید چه کار کنیم؟ من وجدان عمومی را به قضاوت می‌طلبم  که آیا  دولت در این وضعیت قصوری داشته است؟ دولت عامل بی‌ثباتی نیست این شرایط ناشی از زیاده‌خواهی آمریکا است.
وی با بیان اینکه از اول سال تا سه خرداد دولت بیش از ۱۱ میلیارد دلار ارز با نرخ ۳۸۰۰ تومان و ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کرده است گفت: ۲۱ درصد عرضه ارز ما بیشتر شده است یعنی در توازن عرضه  مشکل نداریم در سه ماهه اول امسال ۵۹.۸ درصد درآمدهای ما بیشتر شده است ۷۴ درصد درآمدهای نفتی ما بیشتر شده است. بودجه عمرانی ما ۱۱۰۰ درصد بیشتر شده و دولت ۲۲هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است و هزینه‌های جاری هم ۸ درصد بیشتر شده است.

وی ادامه داد:‌ما از واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود جلوگیری کردیم دولت در شورای هماهنگی سه قوه برنامه‌های خود را برای حتی شرایط بدبینانه پیش بینی کرده است.

می‌گویند دولت برنامه ندارد در حالی که ما برای همه شرایط  برنامه داریم ، ما آنها را ارائه نمی‌کنیم تا دشمن دست ما را نخواند در حال حاضر آمریکا شرکت‌ها را برای قطع رابطه با ما تشویق  و از شرکت‌هایی که قطع رابطه کرده اند تشکر می‌کند.

وی گفت:‌ ما از مردم می خواهیم ارز خود را به بازار وارد کنند. آیا نیاز خانواده‌ها ۷ میلیون سکه است مردم باید کمک کنند. ترامپ خیرخواه ما نیست ما باید خودمان خیر خواه خودمان باشیم، انتظار از دولت به جاست ولی دولت هیچ کاری را نمی تواند بدون حمایت مردم پیش ببرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که عده‌ای به دنبال طرح عدم کفایت رییس‌جمهوری هستند و واکنش دولت نسبت به این موضوع چیست،‌ اظهار کرد: اینکه عده‌ای اصرار دارند دولت را ناکارآمد نشان دهند به دوره اخیر محدود نمی‌شود و در دوره قبلی هم همه تلاش آنان بر همین بود اما مردم در انتخابات نه دیدگاه جناح مقابل دولت، بلکه دیدگاه خود دولت را تایید کردند اما باید گفت که هنوز برای عده‌ای انتخابات تمام نشده و برخی تلاش دارند که ناامنی در کشور ایجاد شود و انتظارات تورمی در مردم به وجود آید.

وی در واکنش به انتشار عکسی از رییس‌جمهوری در تله‌کابین توچال، اظهار کرد: شما دیدید که از یک حضور کوتاه رییس‌جمهور در یک جمعی آن هم در یک روز تعطیل چه استفاده‌هایی کردند، اما به هر حال باید گفت که در نهایت دولت فضای نقد و انتقاد را به رسمیت می‌شناسد و می‌خواهد که آنان بیایند و حرف‌هایشان را بزنند و انتقادات‌شان را بیان کنند؛ چرا که ما این موضوع را لازمه دموکراسی می‌دانیم و قضاوت را در این زمینه به مردم واگذار می‌کنیم.

سخنگوی دولت در ادامه تاکید کرد: کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کشور شده، اما با قیمت دلار غیرواقعی فروخته می‌شود قیمتش باید حتما پایین بیاید و بر آن نظارت صورت گیرد. در حال حاضر مقاومت‌هایی در برابر نظارت انجام می‌شود که معلوم می‌شود ریگی در کفش این افراد است. بانک مرکزی ارز برای واردات تامین کرده است، بنابراین بخش نظارتی هم باید وظیفه را اجرا کند. قوه مقننه از طریق سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده باید به طور جدی وارد شوند.

وی ادامه داد: وظیفه اتحادیه‌های صنفی، کنترل قیمت‌هاست، آنها الان کجایند؟ ما باید از مردم حمایت کنیم. انتظار ما از کسبه و دستگاه‌های نظارتی این است که اقدام دولت در تامین ارز را تکمیل کنند. از دستگاه‌های اطلاعاتی هم انتظار داریم کمک کنند تا بررسی شود چه کسانی ارز را با قیمت غیرواقعی مبادله می‌کنند، چه کسانی قیمت ارز را غیرواقعی افزایش می‌دهند، همه باید با کمک هم مشکل را حل کنیم.

وی در پاسخ به اظهارنظر سردار رحیم صفوی درباره اینکه کشور بدون دولت بهتر اداره می‌شود، گفت: دیروز جلسه شورای عالی امنیت ملی با حضور فرماندهان نیروهای مسلح برگزار شد، من در آن جلسه هماهنگی، همدلی و هم راستایی در میان فرماندهان نظامی دیدم. اگر کسی حرف متفاوتی می‌زند نظر شخصی اوست. صحبت‌های رییس ستادکل و سپاه مشخص است. کسی که درجه نظامی بالایی دارد و حرفی می‌زند، نظر شخصی می‌دهد نه نظر ارگان و سپاه و این اظهارنظر هم نشانه آزادی سیاسی و آزادی بیان در کشور است. به هر حال نظرات حضرت امام و رهبری در مورد حضور نظامیان در سیاست مشخص است و من هم امیدوارم همه به این توصیه‌ها عمل کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا با کنار رفتن طرح تفکیک وزارتخانه‌ها در مجلس، دولت اقدامات تازه‌ای در این زمینه در نظر دارد، اظهار کرد: در حال حاضر ما در وضعیتی هستیم که باید بگوییم اینکه حوزه بازرگانی را در صنعت و معدن تجمیع کردیم کارآمدی مدیریت در این حوزه‌ها را باعث نشد، در واقع این موضوع زمانی انجام شد که ما می‌خواستیم دستگاه‌ها را کوچک‌تر و چابک‌تر کنیم، اما چنین اتفاقی نیفتاد و صرفا در انتخاب یک وزیر صرفه‌جویی و نهایتا در دو یا چند معاونت صرفه‌جویی به عمل آمد در حالیکه مثلا موضوع مسکن یک موضوع مهم است و جامعه این را از ما طلب می‌کند که درباره این موضوع به خوبی عمل کنیم اما اینکه یک نفر بخواهد هم برای مسکن و هم برای موضوعات مهم دیگر به تنهایی تصمیم بگیرد کار را برای او مشکل‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: پس بهتر بود که مجلس به ما اعتماد می‌کرد؛ چرا که در زمانه‌ای که در کشور ما بخش عمده‌ای از کارها توسط دولت انجام می‌شود الگوبرداری از کشورهایی که به تجمیع وزارتخانه‌ها پرداخته‌اند کار عملیاتی و کارشناسی به نظر نمی‌رسد، هر چند که در این زمینه نظر مجلس برای ما محترم است اما باید بگوییم که با این کار مجلس در نهایت کمکی به دولت انجام نشد و ما در هر جلسه این موضوع را با نمایندگان محترم مطرح کردیم اما در نهایت تصمیمی که گرفته شد چیزی نبود که به دولت کمک کند اما ما آن را حمل بر سوء نیت یا چنین مواردی نمی‌کنیم، معتقدیم که در نهایت به دولت نیز کمکی صورت نگرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا لازم نیست رییس‌جمهور با توجه به اتفاقاتی که دیروز در بازار رخ داد با مردم شفاف و مستقیما به گفت‌وگو بنشیند، اظهار کرد: فراموش نکنید که رییس‌جمهوری همیشه در اظهارات‌شان صرفا به دنبال شخص خود و شخصیت خویش نیستند، بلکه منافع ملی را هم در نظر می‌گیرند و به آن می‌اندیشند پس اگر اظهارنظری را نافی این منافع بدانند بر زبان نمی‌آورند اما در شرایطی که فضا مهیا باشد قطعا موضوعاتی را مطرح می‌کنند.
نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برنامه‌ای برای برگزاری جلسه با بازاریان دارد، گفت: جلساتی با روسای صنوف و اتحادیه در بالاترین سطح با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌کنیم تا حرف‌های آنها را بشنویم. ما علاقه‌مند هستیم نظرات دیگران را بشنویم و جواب خود را هم بدهیم که گفت‌وگوهای مستقیم بهترین راه است. ما استدلال و برنامه داریم و به سوالات مطرح شده حتما جواب می دهیم. در سازمان برنامه و بودجه هم همیشه معترضان در داخل سالن جمع کرده و حرف‌های آنها را شنیده و پاسخ می‌دهیم البته محل‌هایی برای تجمع مشخص شده که باید سازوکار آن طراحی شود تا تجمعات در آن مکان‌ها برگزار شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت تصمیم دارد سوخت را دو نرخی کند، خاطرنشان کرد: هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و بحث‌ها درباره نحوه مدیریت مصرف سوخت که در حال افزایش است درسطح کارشناسی دنبال می‌شود. اگر در این زمینه به جمع‌بندی قطعی برسیم حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

نوبخت درباره میزان ثبت سفارش نیز گفت: تاکنون ۳۱ میلیارد و ۴۵۷ میلیون دلار ثبت سفارش شده است که حدود ۱۹ میلیارد دلار برای کالاهای واسطه‌ای، حدود پنج میلیارد دلار برای کالاهای سرمایه‌ای، سه میلیارد دلار برای کالاهای مصرفی، دو میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و یک میلیارد دلار برای سایر کالاها ثبت سفارش شده است که تاکنون بیش از ۲۲ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده و بیش از ۱۱ میلیارد دلار هم پرداخت شده است. پارسال تا این مقطع ۲۹ میلیارد دلار ثبت سفارش شده است.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات اقتصادی ناشی از فشارهای خارجی است یا ناکارآمدی کابینه؟ تصریح کرد: این مشکلات بعد از تهدیدها و اظهارنظرها در مورد تحریم‌ها آغاز شد و این عامل بیرونی بود، اما در داخل کشور هم انتظار تورمی ایجاد شد و ریال ابتدا به سمت بازار ارز و سپس به سمت بازار سکه فشار آورد و اکنون هم نقدینگی به سمت بازار سرمایه و بورس رفته است که این اقدام قابل تقدیر است. در مقابل سیاست دولت این بود که نیازمندی‌های کشور را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین دهد و بر سر پیمان خود در این زمینه ماند البته هنوز تحریم‌ها شروع نشده است ولی دولت برای آن شرایط هم برنامه دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر فعالان اقتصادی و مردم کمک دولت نکنند، دولت نمی‌تواند پول ملی را تقویت کند، گفت: دولت نمی‌تواند تمام نیاز در مورد تبدیل ریال به ارز و سکه را پاسخ دهد. انتظار تورمی به هر حال بر بازار تاثیر می‌گذارد. افزایش قیمت غیرواقعی ارز دلیل اقتصادی ندارد بلکه دلیل آن سیاسی بود، کسانی که این آتش را باد می‌زنند بدانند که گرم نمی‌شود بلکه می‌سوزد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ترمیم کابینه تصریح کرد: هر وقت رییس‌جمهور احساس کند حتما این کار انجام می‌شود.

Share