مدیرکل آبفای گیلان: قیمت تمام شده یک متر مکعب آب در رشت، ۱۰۰۰تومان است

درخواست افزایش آب بهای مشترکین برای توسعه شبکه آب و فاضلاب رشت بررسی شد

حسینی گفت: قیمت تمام شده یک متر مکعب آب در رشت، ۱۰۰۰تومان است. اما دریافتی ما در استان ۳۲۰ و در رشت، ۳۶۰ تومان است. این میزان، معادل ۶بطری آب معدنی است به همین دلیل این قانون برای جبران هزینه هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هفتمین جلسه کمیسیون تلفیق شورا به ریاست سید امیر حسین علوی در تالار شورا برگزار گردید. در این جلسه، مدیر کل شرکت آب و فاضلاب گیلان حضور داشت.

رئیس شورای شهر ضمن خیر مقدم به مدیر کل آبفا، گفت: این جلسه به درخواست شرکت آبفا برگزار شده تا پیرامون مجوز درخواست برای تبصره۳ از شورای شهر برای افزایش انشعاب آبها از شهروندان مجوز صادر شود.

سید امیر حسین علوی افزود: این مجوز یک بار در شورای چهارم صادر شد و امروز از مدیریت آبفا می خواهیم توضیح دهد مجوز قبلی و دریافت هایی که بر مبنای آن صورت گرفت، در کدام بخش ها هزینه شده است؟

وی افزود: در محلات کم برخوردار رشت هنوز سیستم مناسب فاضلاب شهری نداریم و انتظار داریم با صدور مجوز جدید از سوی شورای شهر، شاهد ارتقای سلامت شهروندان در محلات کم برخوردار و تکمیل زیر ساخت های فاضلاب شهری باشیم.
مدیر کل شرکت آبفا در مورد تبصره ۳ توضیحاتی ارایه داد و گفت: تبصره ۳ یک ظرفیت قانونی است تا شهروندان در هزینه بازسازی شبکه آب شهری و تکمیل طرح های نیمه تمام فاضلاب در محلات کم برخوردار، مشارکت نمایند.

محسن حسینی افزود: این مصوبه مجلس که مربوط به سال ۱۳۷۷می باشد، به آبفا اجازه می دهد راه های جلب مشارکت را با مصوبه شورا اجرایی نماید.

وی پیرامون نحوه مشارکت توضیحاتی ارایه داد و ابراز کرد: راهکارهای مشارکت مالی مردم برای طرح های آب و فاضلاب، بررسی شده، وجوه حاصل از آن برای ایجاد تصفیه خانه و احداث و گسترش شبکه فاضلاب به محلات فاقد شبکه بهداشتی فاضلاب هزینه می شود و گزارش هزینه کرد آن به شورای شهر ارسال می شود. قیمت تمام شده یک متر مکعب آب در رشت، ۱۰۰۰تومان است. اما دریافتی ما در استان ۳۲۰ و در رشت، ۳۶۰ تومان است. این میزان، معادل ۶بطری آب معدنی است به همین دلیل این قانون برای جبران هزینه هاست.
حسینی، پراکندگی مشترکین در رشت به تفکیک طبقات مصرف و میزان آب مصرفی را هم توضیح داد و گفت: برنامه آبفاست تا سال ۱۴۰۰ تا ۹۰ کیلومتر لوله گذاری برای آب داشته باشیم و اولویت ما نیز محلات کم برخور دار است.
در بخش فاضلاب نیز اجرای ۵۰کیلومتر لوله گذاری فاضلاب در دستور کار است و ۵۸میلیارد تومان هزینه در طی ۴سال و در بخش آب ۱۶میلیارد و جمعا ۷۸ میلیارد تومان هزینه احداث خواهد داشت.

با پدیده بی اعتمادی مردم روبرو هستیم

رئیس کمیسیون عمران شورا گفت: ما با پدیده بی اعتمادی مردم روبرو هستیم و ناچاریم اعتمادسازی و اجرای پروژه را همزمان پیش ببریم.
رضا رسولی افزود: وقتی هزینه از مردم دریافت می شود باید برای مردم ملموس باشد کجا هزینه می شود؟
وی تاکید کرد: اکنون نیز درصد وصول مطالبات ما در شهرداری ۴ درصد است و این نشان می دهد سازمان های خدمات رسان و از جمله شهرداری با عدم اعتماد مردم روبرو  هستند.
اگر یک مدل فنی که برای مردم ملموس باشد که چه حاصلی از پرداخت هزینه دارند و به عنوان مثال حداقل در مقیاس خاصی رودخانه ها ساماندهی گردد، قطعا اعتماد برگشته و مردم هم مشارکت خواهند داشت.

رسولی نیز گفت: فشار مالی بر مردم موجب اعتراض شهروندان می شود. با ذات اجرای این پروژه موافقم ولی باید پشتوانه فنی این پروژه مشخص باشد تا به مردم متعهد شویم افزایش فاضلاب مشترکین در کجا هزینه می شود.
وی خواستار بازه زمانی اجرای پروژه و ایجاد یک کمیته فنی برای بررسی جزییات پروژه ها شد و افزود: پول از مردم و بافت مرکزی می گیریم و در دیگر محلات هزینه می کنیم، در حالی که فاضلاب بافت مرکزی مشکل دارد در نوع پیشنهاد حرف دارم و بدون اطلاع و نظر فنی موافق تصویب این تبصره نیستم.

افزایش آب بها موجب نگرانی مردم می شود / مناطق ضعیف نشین شبکه فاضلاب ندارند

حجت جذب نیر خواستار توضیح در نحوه محاسبه آب بهای مشترکین شد و افزود: افزایش آب بها موجب نگرانی مردم می شود.
علیپور هم گفت: مردم مشتاق توسعه شبکه فاضلاب و آب شرب هستند، اما مردمی که شغل مناسب و درآمد ندارند، افزایش آب بها نگران کننده است.

علوی نیز گفت: پیشنهاد می شود، رقم دریافتی، بر اساس میزان مصرف محاسبه شود. ۸میلیارد رقم دریافتی از این تبصره عملا نمی تواند رودخانه ها را ساماندهی کند. اگر هم شهرداری بخواهد ساماندهی کند، آبفا وظیفه دارد خروجی فاضلاب به رودخانه ها را ببندد.
وی افزود: مناطق ضعیف نشین شبکه فاضلاب ندارند. نظیر خروجی های شهر که مردم ناراحتند. وقتی شهرداری هم بخواهد اسفالت این محلات را انجام دهد چون زیرسازی های دیگر بخش های خدماتی صورت نگرفته است، دوباره آسفالت شهرداری کنده می شود.

حامد عبدالهی نیز گفت: آماری از دیگر استانها ارایه شود تا بدانیم کدام استانها در اجرای تبصره ۳موفق بوده اند. لیست پروره ها مشخص باشد و بدهی های سازمان پرداخت نگردد و یا این دریافتی در پروژه های اولویت دار خود آبفا هزینه گردد.

عضو شورا تاکید کرد: این رقم زیاد است و می توان با دریافت آن شبکه فاضلاب و آب شرب را بهسازی کرد.

حسینی در این زمینه گفت: دولت در قالب یک موافقت نامه، می تواند شرح عملیات و زمان بندی هزینه کرد و منابع مالی را مشخص کند. از شورا انتظار داریم به شرکت آبفا اعتماد نماید. اکنون رینگ دور آب شهر رشت در هسته مرکزی به مناقصه گذاشته شده است.

با وجود مشکلات مالی فاضلاب نخودچر و باقرالعلوم را کار کردیم و یا اصلاح شبکه آب دانای علی به سمت سبزه میدان در برنامه ماست. و فاز دوم تصفیه خانه نیز سال بعد افتتاح می شود.
بهراد ذاکری نیز گفت: اگرچه مبلغ دریافتی برای افزایش آب بها زیاد نیست، اما مشترکین خواستار توزیع عادلانه خدمات از این دریافتی ها هستند.

عضو شورا افزود: مناطقی که عوارض می پردازند، انتظار دارند تغییر محسوسی در ارایه خدمات شهری مشاهده کنند.
وی ابراز کرد: اگر بنا باشد، از مناطق مرکزی شهری دریافت و تنها در برخی محلات مثلا حاشیه شهر هزینه شود، عادلانه نیست. اکنون فاضلاب شهری برخی نقاط گلسار نیز دچار مشکل است و اینگونه نیست که با افزایش آب بهای مشترکین، فاضلاب محلات حاشیه بهسازی شود.

ذاکری همچنین گفت: آیا مطالعه نقطه ای در رودخانه ها صورت گرفته است؟ آیا اصفهان و مشهد پروژه هایی اجرا کرده که می توان از آن بازدید کرد؟

وی تصریح کرد: با کلیات طرح و افزایش مبلغ تبصره ۳ موافق هستم ولی جزییات را باید دوباره بررسی کنیم. نظر مت این است که به صورت یک ساله مصوب شود.

عضو شورا در بخشی از سخنان خود خواستار توضیح پیرامون تغییر در مزه آب شرب رشت شد و افزود: گزارش شده در هفته اخیر برخی مبتلا به اسهال خونی شده اند.
محسن حسینی خواستار بازه سه ساله شد و افزود: شورا می تواند بعد از دریافت گزارش عملکرد در هرسال، این مصوبه را تمدید نماید.
مدیر کل آبفا در مورد مشکل آب شرب نیز توضیحاتی داد و افزود: هفته گذشته مشکلاتی برای آب سد بیجار بوجود آمد که ناچار شدیم از آب سد سپید رودبرای شرب استفاده کنیم تا مشکل را رفع نماییم.
وی اطمینان داد آب سپیدرود مشکلی نداشته و افزود: کارشناسان مرکز بهداشت نظارت و نمونه برداری از آب داشتند و از دیروز نیز دوباره مشکل سد بیجار رفع گردید و دوباره از ساعت ۵ به سد بیجار برگشتیم. بنده با رسانه ها مصاحبه کردم و اطمینان دادم که اب هیچ مشکل بهداشتی ندارد.
  فاطمه شیرزاد نیز گفت: تبصره ۳ ماده ۷ نگرانی هایی برای اعضای شورا دارد. در سال نخست شورای چهارم، مصوبه ای به شرکت آبفا دادیم، و افزایش آب بهای مشترکین را بک بار با مصوبه شورا تجربه کردیم.
عضو شورا افزود: متاسفانه در سالیان گذشته مردم از عدم اجرایی شدن توسعه فاضلاب ناراحتند. اگر چه در دوره مدیریت آقای حسینی نبوده است ولی در سنوات گذشته مشکلاتی برای مردم از عدم اجرایی شدن تعهدات دولت برای توسعه شبکه فاضلاب صورت گرفته است.
رئیس کمیسیون بهداشت شورا ابراز کرد: ما هم خواهان توسعه فاضلاب هستیم ولی اعتماد اعضای شورا نیز باید جلب شود. اگرچه دولت هم بحران مالی دارد ولی دولت و آبفا چقدر در این توسعه فاضلاب اعتبار می گذارد؟ در این مشارکت مردم، دولت چقدر سهم دارد؟
عضو شورا تاکید کرد: عدم پایبندی دولت در سالیان گذشته باعث شده محیط زیست، رودخانه ها و سلامت شهروندان به خطر افتد.
شیرزاد گفت: رشت ۵۵محله و ۱۵ناحیه دارد. اما وضعیت شبکه فاضلاب مناسب نیست در طول سالها مردم رشت مورد بی مهری قرار گرفته اند. با اجرای این مصوبه، ۵۵ محله رشت در طول سالها چقدر توانستند از شبکه بهداشتی آب و فاضلاب برخوردار باشند! تا زمانیکه این اعتماد به شهروندان جلب نشود، به عنوان عضو شورا نگران اجرای این مصوبه هستم.
 رئیس کمیسیون بهداشت شورا، وضعیت فاضلاب محلات کم برخوردار را تشریح کرد و افزود: محلاتی نظیر فخب فاضلاب داخل کوچه ها و منازل رها شده است. و کودکان در چنین فضایی در کنار فاضلاب کوچه ها بازی می کنند. این تصممیات امروز ما ثبت می شود و باید به آیندگان پاسخ دهیم.
شیرزاد خواستار اجرایی شدن توسعه فاضلاب به صورت فاز بندی شد و گفت: انتظار دارم سال به سال و فاز به فاز پروژه ها اجرا و به شورا گزارش شود تا بدانیم در حوزه توسعه فاضلاب چه کاری انجام شده است. ضمن اینکه باید برای شورا مشخصزشود، سهم دولت در این توسعه چقدر است؟
وی خواستار توضیح پیرامون تغییر مزه آب شرب شد که روزهای اخیر موجب نگرانی شهروندان شده است.
 رئیس شورا در پایان مذاکرات، الحاقاتی به درخواست مدیر کل آبفا اضافه کرد و در این باره گفت: درخواست و توضیحاتی مدل دوم ارایه شده مدیر آبفا مورد تایید شوراست مشروط بر اینکه یک کمیته فنی در اثنای مجوز گرفتن برای نهایی شدن پروژه ها بین شورا و آبفا تشکیل جلسه دهد. و نظر شورا را اخذ نماید.
علوی افزود: به منظور نظارت بر حسن اجرای این کمیته نیز رئیس کمیسیون بهداشت شورا، شیرزاد، ناظر شورا باشد و خروجی کمیته فنی مورد تایید باقی اعضای شورا قرار گیرد.
Share