رئیس دانشگاه گیلان

دانشگاه گیلان جزو ۲۵۰ دانشگاه برتر جوان دنیاست | ۵۳.۷ درصد از دانشجویان استان دخترند

رضی در ادامه با بیان اینکه ۵۳.۷ درصد از دانشجویان استان را دختران و ۴۶.۳ درصد را پسران تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۸۸٫۳ درصد دانشجویان بومی و ۱۱٫۷ درصد را غیر بومی تشکیل می‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دانشگاه گیلان میزبان نشست مشترک مابین مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی و رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان با محوریت بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل و مشکلات آموزش عالی و چگونگی کمک نمایندگان استان برای رفع مشکلات موجود بود.

 جبار کوچکی نژاد رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در ابتدای این نشست با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان بصورت دوره ای با تمامی دستگاه های استان نشست هایی را برگزار می کند که در این نشست ها اهدافی همچون شنیدن آخرین وضعیت فعالیت دستگاه ها و سازمان ها و چگونگی کمک نمایندگان استان در حوزه قانونگذاری و رفع موانع احتمالی در قوانین موجود دنبال می شود.

کوچکی نژاد دانشگاه ها را محل فکر و اندیشه دانست و خواهان مشاوره فکری دانشگاهیان به نمایندگان استان در راستای رفع مشکلات شد.

دکتر رضی رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست ضمن استقبال از حضور اعضای مجمع نمایندگان استان در راستای شنیدن مستقیم مسائل آموزش عالی گفت: اولین ماموریت دانشگاه ها تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر در کنار تولید علم است.

دکتر رضی خاطر نشان کرد: ما باید پلی بسازیم که با دانش خود نیاز جامعه و چالش های استان و کشور را حل کنیم.

رئیس دانشگاه گیلان در ادامه تصویری کلی از وضعیت آموزش عالی در استان را برای حضار بیان کرد و  گفت: در حال حاضر حدود ۲۱۰۰ عضو هیأت علمی و حدود ۱۱۷ هزار دانشجو در استان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد حدود ۲۰ درصد از دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند.

دکتر رضی در ادامه با بیان اینکه ۵۳.۷ درصد از دانشجویان استان را دختران و ۴۶.۳ درصد را پسران تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۸۸٫۳  درصد دانشجویان بومی و ۱۱٫۷ درصد را غیر بومی تشکیل می‌دهند.

دکتر رضی فعال کردن دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه های حاشیه دریای خزر، تبادل دانشجو با دانشگاه های روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه، برنامه ریزی برای جذب بیشتر دانشجویان خارج، عضویت در نظام های رتبه بندی جهانی، مسئولیت کارگروه ارتباط دانشگاه های ایران و سوئد و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی با دانشگاه های غیر ایرانی را به عنوان فعالیت های بین المللی دانشگاه های استان نام برد و یادآور شد: دانشگاه گیلان دارای رتبه ۶۱۰ در نظام بین المللی سایمگو، رتبه ۸۰۰ در نظام بین المللی لیدن، رتبه ۳۲۰ سبزترین دانشگاه های دنیا است و در جمع ۲۵۰ دانشگاه برتر جوانان دنیا بر اساس رتبه بندی تایمز و در جمع دانشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار دارد.

رئیس دانشگاه گیلان پیگیری تهیه سند علم و فناوری استان، اهتمام برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در استان، کمک به دانشگاه ها و مراکز فناوری استان برای تحقق مأموریت های جدید همچون کارآفرینی، توسعه ارتباطات بین المللی،مشارکت در حل تخصصی مسائل جامعه، افزایش سهم استان از اعتبارات دولتی برای توسعه آموزش عالی استان و کمک برای اخذ تسهیلات برای احداث خوابگاه متاهلین را از جمله پیشنهادها و خواسته های دانشگاهیان استان از نمایندگان گیلان دانست.

کمک به دانشگاه ها برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه ها، تشویق خیرین  برای سرمایه گذاری در علم و فناوری استان، جلب مشارکت دستگاه های اجرایی برای کمک به توسعه دانشگاه ها،کمک به جذب اعتبارات دولتی در مقایسه با سایر استان ها و پیگیری توسعه مقطع دکتری و پسادکتری در استان از دیگر پیشنهادها و خواسته های مطرح شده از نمایندگان بود.

گفتنی است در این نشست هر یک از رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به ارائه آماری از وضعیت آموزشی و پژوهشی مجموعه خود پرداخت.

Share