سخنگوی دولت:

خبر استعفای جهانگیری دروغ است | هیچ وقت رئیس جمهور نشنید زار بزنم

نوبخت گفت: همواره تلاش کردم به آقای رئیس جمهور وفادار بمانم. این خط اعتدال که بر اثر ائتلاف با اصلاح طلبان پیش آمده جلو برود و جامعه خدمات دولت را ببیند. هیچ وقت آقای رئیس جمهور در جلسه ای نشنید که زار بزنم و بگویم پول نداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، نشست خبری سخنگوی دولت صبح روز سه‌شنبه ۲۶ تیر برگزار شد. محمدباقر نوبخت در ابتدای این نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در آخرین جلسه هیأت دولت مقرر شد افراد حقیقی و حقوقی که از دولت طلبکار و به بانک‌ها بدهکارند، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌شان به بانک‌ها توسط دولت تسویه شود.

وی افزود: در صورت مالی ترازنامه بانک مرکزی مشخص شد که بدهی دولت به بانک مرکزی چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که به ۸هزار و پانصد میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. یعنی دولت در حال تقلیل بدهی خود به بانک مرکزی است و در این راه خود را مقیّد می داند. البته از ۸۵۰۰ میلیارد تومان بدهی نیز ۵۸۰۰ میلیارد تومان مربوط به سال ۸۹ یا سال ۹۰ است که دولت برای پرداخت یارانه نقدی از بانک مرکزی استقراض کرده بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین بیان کرد: تصویب آیین نامه اجرایی تبصره ۱۸ بودجه نیز در آخرین جلسه دولت تصویب شد تا برای یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی، ۶۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شود که ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در حوزه مسکن خواهد بود.

او در بخش دیگری از این نشست گفت: ما که نمی‌گوییم چقدر حال ما خوب است و چقدر خوشبختیم، بله مشکل داریم اما این طور هم نیست که یک آدم نادانی در خارج می‌گوید «دیدید من تصمیم گرفتم و اقتصاد ایران در حال فروپاشی است» برخی نیز همچون آدم کوچولوی سریال گالیور بیان می کنند «ما نمی‌توانیم». مشکل داریم اما اقتصاد ایران قوت‌هایی هم دارد.

سخنگوی دولت یادآور شد: از ابتدای سال تا ۱۴ تیرماه کل منابع درآمدی ما ۸۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۵۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی که سال گذشته دریافت کرده بودیم، ۶۱ درصد بیشتر است. وضع ما امروز هم به لحاظ ارزی و هم به لحاظ ریالی نسبت به سال گذشته بهتر است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید بیان کرد: براساس گزارش خزانه اعتبارات هزینه جاری ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده که با همین پول پاداش‌های بازنشستگی، حقوق‌ها و یارانه‌ها پراخت شد. در حوزه عمرانی نیز ۲۳ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان است. سال قبل در این زمان کل پرداختی ۱۰۴۴ میلیارد تومان بود. یعنی از ابتدای سال تا ۱۴ تیرماه، ۲۲ برابر اعتبارات عمرانی بیشتر از مدت مشابه سال گذشته تخصیص یافت. اینها واقعیت های اقتصادی کشور است.

نوبخت در ادامه گفت: نهاد برنامه ریزی کشور دقیقا می داند کجا باید چه هزینه ای انجام دهد. بالاخره اعتبارات محدود است و باید در هزینه‌های عمرانی اولویت‌بندی کرد. مثلا آب به آبادان و خرمشهر رسید. آیا بر اثر اعتراض‌ها بود؟ خیر لوله کشی ها از قبل انجام شد.

وی افزود: انتظار از منتقدان و مخالفان این نیست که ما را تمجید کنند. کار مخالف همین است که هو کنند و خوب ها را نشان ندهند. اما انتظارمان از دوستان مان نیز این است که واقعیت ها را به جامعه بیان و منتشر کنند.

شاید رییس جمهور از من ناراحت باشد

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره انتقادها به خودش اظهار کرد: وجدان بیدار رسانه ها می توانند مرا رصد کنند تا مشخص شود آیا برای شرایط عادی و تحریمی برنامه داریم؟ به وقت بودجه ها را تخصیص دادیم؟ همواره تلاش کردم به آقای رئیس جمهور وفادار بمانم. این خط اعتدال که بر اثر ائتلاف با اصلاح طلبان پیش آمده جلو برود و جامعه خدمات دولت را ببیند. هیچ وقت آقای رئیس جمهور در جلسه ای نشنید که زار بزنم و بگویم پول نداریم. البته منابع محدود است و در پاره ای مواقع نمی توانم کار بیشتری برای دستگاه های اجرایی انجام دهم که شاید به خاطر این مسئله از من ناراحت باشند. من سعی کردم کلید دستگاه ها باشد البته این به آن معنا نیست که کلید ما همه درها را باز کند.

وی درباره دستگیری برخی مسئولان وزارت صنعت ادامه داد: وقتی سایت ثبت سفارش هک شد. عواملش در بیرون بودند البته در دستگاه های دولتی نیز افرادی را پیدا کردند که آنها نیز در هک کردن سایت و واردات خودرو نقش داشتند. آقای رئیس جمهور از قوه قضائیه خواست با قاطعیت در برخورد با آنها وارد شود. دنبال آن هستیم که با هر نوع تخلفی برخورد شود.

وی درباره اقدام دولت برای بازتر شدن فضای سیاسی افزود: دولت مسائل سیاسی و اجتماعی را در چارچوب حقوق شهروندی منعکس کرد. ابتدا دولت باید خودش را دربرابر حقوق مردم مسئول بداند که این اتفاق افتاد. تأمین این حقوق در پاره ای موارد نیازمند وضع قانون و در پاره ای موارد نیاز به اصلاح قانون است. در گام بعدی اراده سه قوه را می طلبد. جلسات هماهنگی سه قوه برگزار می شود.

همه شایعات دروغند

عضو کابینه دولت تدبیر و امید درباره این شائبه که رئیس جمهور تمایل دارد مجلس برای تغییر کابینه دست به کار شود، بیان کرد: خیر.

نوبخت درباره شایعات مربوط به خبر استعفای جهانگیری، گفت: شایعات همه دروغ است.

وی درباره دستاورد سفر ولایتی به روسیه افزود: این مذاکره در پی مذاکرات رسمی بین رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور روسیه و سفرهایی آقای ظریف و همکارانش انجام شد. همه آن توافقاتی که کشور روسیه با رئیس جمهور و مقامات رسمی ما داشت، همچنان بر تعهداتش باقی است، نه تنها انگیزه روسیه کاهش نیافت بلکه تقویت هم شده است. روسیه راغب است که سرمایه گذاری عظیمی در پروژه های ایران داشته باشد.

سخنگوی دولت درباره ادعای رسانه های غربی نسبت به صحت سرقت نیم تُن اسناد هسته ای ایران از یک انبار و انتشارش توسط نخست وزیر اسرائیل اظهار کرد: حرف‌های سوخته و بی ارزش است که دوباره دارند مطرح می کنند.

سخنگوی دولت درباره درخواست خطیب نمازجمعه تهران برای احیای استقلال بانک مرکزی یادآور شد: استقلال بانک مرکزی شعار مطلوبی است که بانک مرکزی بتواند خارج دولت عمل کند. طبعا هرچه مداخلات دولت در بانک مرکزی کمتر باشد بانک مرکزی می تواند مستقل تر عمل کند. البته از آن طرف شرایطی وجود دارد که خطیبی هم حرف های دیگری می زند. از همین طریق بانک مرکزی را مجبور کردند و تریبون محترم نمازجمعه و نطق های برخی نمایندگان مجلس هم نقش داشت که حدود ۲۳ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان پول پرفشار به سپرده گذاران موسسات مالی غیرمجاز بدهد، در حالیکه موسسات غیرمجاز شعبه داشتند. یا بیان می کنند که باید وام قرض الحسنه عطا شود لذا در مجموع باید مکتب اقتصادی مشخص داشته باشیم و برهمان اساس عمل کنیم.

وی درباره بازگشت کارت سوخت گفت: کارت، نظام کنترلی ما را قوی می کند و الزام قانونی است اما لزوما کارت سوخت به معنای دوقیمتی بودن نیست.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه پالرمو بیان کرد: دولت خواهان تصویب نهایی این چهارلایحه است، ما به عزیزانی که نگاه متفاوتی دارند، تأکید می کنیم این لوایح باید باشد چون در چارچوب قانون اساسی و مبارزه با پولشویی است. تحفظی که ایجاد کردیم جلوی راه های سوءاستفاده را بستیم. تمام تلاش ترامپ این است که کشورها را با خود در تحریم ایران همراه کند و در مقابل نقل و انتقال پولی ایران مانعی بتراشد اما حالا کشوری با ترامپ همراه نیست. اگر ایران به تعهد خود عمل کند چه طور می توانند با بهانه فشار وارد کنند؟

وی درباره تناقض بین برخی ثبت سفارش ها و واردات کالاها افزود: دولت با شفاف سازی اجازه نداد کسی از این امکان، غیر حق استفاده کند. برخی با توجه به سوابق قبلی فکر می کردند می توانند این سوءاستفاده را انجام دهند و از نظارت دولت به دور باشند اما خوشبختانه گیر افتادند.

تغییر کابینه غیر محتمل نیست

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تصمیم رئیس جمهور برای ترمیم کابینه اظهار کرد: آقای رئیس جمهور ترمیم کابینه را در دولت قبل هم انجام داد، این دفعه هم اعلام کرد برنامه ای داریم و نیروها باید احساس مسئولیت کنند و هماهنگی داشته باشند. همه توقع دارند که اعضای کابینه فعال و باانگیزه باشند. حالا شاید تشخیص دهد بعضی جای خود را به دیگران دهند و یا جای شان را با هم عوض کنند، این هم مسئله غیرمحتملی نیست.

وی درباره انتظار ترامپ برای تماس مقامات ایرانی با دولت واشنگتن و پاسخ مثبت به مذاکره با آمریکا ادامه داد: نفی نمی کنیم بازار ارز دچار نوسانی شد، او می تواند اقدامی کند اما جلوی اثرگذاری بلندمدت اقدام او را می گیریم . آدم تاجری رئیس جمهور شده و در سر او این افکار است که «مثل آدمی که در معامله قهر می کند و به او زنگ بزنند که بیا مذاکره را ادامه دهیم»، از چنین آدمی توقع دیگری نیست.

Share