مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان:

تبلور حمل و نقل ترکیبی در گیلان با اتصال ریل به بندر انزلی | افزایش ضریب ایستایی گردشگران در گیلان

علی خاوری، مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان گفت: سالانه ۳۵ تا ۴۰ میلیون مسافر ورودی به استان گیلان داریم که حالا برخلاف سال‌های گذشته این تعداد تنها عبوری نبوده و شاهد ایستایی و سکونت بیشتر آنها با توجه به توسعه زیرساخت‌ها هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی خاوری، مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در حاشیه نشست مشترک مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها با وزیر و معاونان درخصوص بحث حمل و نقل ترکیبی در این استان که مورد تاکید ویژه وزیر راه و شهرسازی نیز بوده در دو بندر انزلی و کاسپین گفت: حمل و نقل ترکیبی در دنیا حرف جدیدی نیست اما در ایران شاهد علاقه شدید و پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی در این خصوص هستیم و تلاش زیادی برای جا افتادن این مفهوم در کشور دارند. شما تصور کنید خط ریلی ما تا آستارا یا مثلا فرودگاه ما تا رشت می‌آید اما در آنجا قطع شده و معلوم نیست با چه چیزی باید ادامه حمل و نقل صورت بگیرد.

وی ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی به دنبال این است که این مدهای حمل و نقل به یکدیگر متصل شده و این مساله در انزلی در حال انجام است. در این خصوص کار ریل رشت – انزلی که قزوین به رشت آن رو به اتمام است کمک شایانی به این مساله خواهد کرد چرا که یک شاخه از این ریل قرار است به منطقه ازاد رفته تا محموله‌هایی که به صورت کشتی از کشورهای حاشیه و هدف می‌آیند از این طریق خارج شوند. البته یک شاخه از این ریل هم قرار است به بندر انزلی برود تا شاهد ارائه خدمات بهتر در آنجا باشیم.

مقرون به صرفه بودن هزینه حمل بار با توسعه حمل و نقل ریلی

خاوری با اشاره به مزایای توسعه حمل و نقل ریلی در کشور گفت: یکی از مشکلاتی که در این حوزه حمل بار وجود دارد این است که تنها و به طور تقریبی ۷ تا ۱۰ درصد حمل و نقل باری ما با ریل صورت می‌گیرد. این در حالی است که حمل بار به این طریق هزینه‌اش یک‌هفتم وسایل سنتی حمل بار مثل تریلی است.

وی افزود: جدا از بحث حوادث جاده‌ای که آن را کنار بگذاریم به طور کل حمل و نقل بار از طریق جاده بسیار هزینه‌بر است و توسعه این مساله می‌تواند با اینکه هزینه‌بر است از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه باشد. خوشبختانه ما درخصوص توسعه خطوط ریلی در گیلان شاهد نگاه ویژه و  مساعد وزیر راه و شهرسازی هستیم که این موضوع کمک زیادی خواهد کرد.

افزایش ضریب ایستایی گردشگران در استان گیلان

مدیرکل راه و شهرسازی استان در ادامه با اشاره مجدد به بحث توسعه گردشگری در گیلان باتوجه به نگاه ویژه وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نگاه ما به این صنعت باید متفاوت باشد، تصریح کرد: در گیلان بحث گردشگری باید متفاوت‌تر از نگاهی باشد که در کشور وجود دارد چرا که ظرفیت‌های بسیار بالایی در اختیار داریم. با اینکه در این حوزه مثل کشورهایی همچون ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیستیم اما طی سه، چهار سال اخیر اتفاقات خوبی در مرکز استان و برخی شهرهای آن افتاده است.

وی ادامه داد: سالانه ۳۵ تا ۴۰ میلیون مسافر ورودی به استان گیلان داریم که حالا برخلاف سال‌های گذشته این تعداد تنها عبوری نبوده و شاهد ایستایی و سکونت بیشتر آنها با توجه به توسعه زیرساخت‌ها هستیم. مراکز زیادی را در رشت ایجاد کردیم که این مسائل موجب به بالا رفتن ضریب ایستایی مسافران در استان شده است. اخیرا هم استاندار گیلان به دنبال احداث ۵ هزار واحد بوم‌ گردی با جاذبه گردشگری بالا هست. وام‌‌های توسعه این واحدها آماده شده که به نظر می‌رسد به این طریق و محقق شدن آن شاهد بالا رفتن ایستایی بیشتر گردشگران در استان گیلان باشیم.

لزوم برنامه‌ریزی و استفاده بهینه از مراکز لجستیک استان

علی خاوری با تاکید بر اینکه استان گیلان به طور یک استان لجستیک است با اشاره به اقدامات صورت گرفته درخصوص مکان‌یابی مراکز لجستیک در این استان، اظهار داشت: استان گیلان از نظر لجستیکی یک استان برجسته است. به طور مثال آستارا یک مرکز لجستیک است که ریل از آذربایجان شوروی سابق به داخل مرزهای ایران می‌آید.

وی ادامه داد: انزلی هم چنین وضعیتی دارد و پایانه‌هایی که در استان احداث می‌شود و امیدوارم هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد هم همین نقش را در این خصوص دارند. مشکلات ما یک مقدار درخصوص منابع است و اگر این امکان به وجود بیاید که یک مطالعات آمایشی دقیقی در این حوزه انجام شود با یک کار هدفمند می‌توان از پتانسیل‌های موجود به بهترین شکل بهره‌برداری و یک برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه داشت.

تاکید بر انجام فعالیت‌های استان در راستای طرح جامع حمل و نقل

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در پاسخ به این سوال که چه میزان در طرح جامعه حمل و نقل موفق بوده‌اید و چه اقداماتی در خصوص توسعه این طرح انجام گرفته است، گفت: نزدیک به ۵ سال قبل در این خصوص مطالعات استانی را در خصوص طرح جامع حمل و نقل استان با انطباق بر طرح مطالعاتی کشور در این حوزه انجام دادیم و تمام اقداماتی که صورت می‌گیرد منطبق بر همین طرح است.

وی افزود: با این حال براساس طرح جامع حمل و نقل که مطالعات آن در کشور صورت گرفته دو کریدور اصلی در داخل استان گیلان وجود دارد. یکی از این کریدورها از سمت تهران است که از طریق آزادراه به انزلی وسپس به آستارا می‌رود. این پازل تقریبا تکمیل شده است که یک مقدار آن در مسیر امام‌زاده هاشم به سمت انزلی است که به واسطه کمبود منابع مالی متوقف شده است. یک کریدور هم در شرق گیلان است که از بزرگراه استان منشعب شده که به سمت چابکسر می‌رود.

خاوری ادامه داد: بخشی کوچکی از این پازل که ۸۰ کیلومتر است به میزان ۲۲.۵ کیلومتر انجام شده و این طرح را هم به واسطه کمبود منابع مالی متوقف شده است. این کریدورهای شناسایی شده ملی بوده و بقیه موارد را هم در این خصوص در دست مطالعه داریم تا با تایید و تامین منابع کار آنها را پیش ببریم.

Share