در جلسه مجمع سلامت شهرستان آستارا عنوان شد

تا ۱۰ سال آینده جمعیت گیلان دو برابر می‌شود | جلوی قلیانسراها گرفته نشود باید در قیامت پاسخگو باشیم

امام جمعه آستارا با انتقاد از افزایش قلیانسراها در این شهرستان گفت: برای تفریح نعمات خدادادی فراوان وجود دارد و دلیل نمی‌شود که چون امکانات نداریم قلیان سراها را افزایش دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ظهر امروز فرماندار آستارا در جلسه مجمع سلامت شهرستان گفت: همه افراد باید موضوع سلامت را جدی بگیرند و در این راستا سازمان های مردم نهاد نقش ویژه ای باید ایفا کنند.

یونس رنجکش افزود: گفتمان سازی در حوزه سلامت ضروری است و تکمیل نشدن زیرساخت های درمانی، نبود سامانه دفع فاضلاب شهری، سردخانه نگهداری اقلام غذایی فاسد پیش از امحاء و دفع غیر بهداشتی زباله در نوار ساحلی از مشکلات حوزه سلامت آستاراست.

وی با اشاره به هدف اجتماعی شدن سلامت در جامعه گفت: با توجه به ورود انواع بیماری ها لزوم توجه به حوزه سلامت و افزایش سطح آگاهی مردم احساس شده و باید تلاش کرد فراگیر شدن سلامت اجتماعی باشد.

تا ۱۰ سال آینده جمعیت استان گیلان دو برابر می‌شود

در ادامه رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آستارا با ذکر اینکه اولین شهرستان کشور در پیگیری مقوله سلامت در بین شهرستان های کشور هستیم، گفت: طبق آمار تا ۱۰ سال آینده جمعیت استان گیلان دو برابر شده و وضعیت درمان جوابگو نخواهد بود.

دکتر حسین نژادی با ذکر تقسیم شهرستان آستارا به ۱۱ منطقه که از روستای خشکه دهنه شروع شده گفت: با دادن آموزش های لازم به افراد سعی در به ثمر رساندن اهداف حوزه بهداشت و درمان خواهیم بود.

وی افزود: با آموزش اولیه بسیاری از مشکلات جسمی افراد تشخیص داده و قابل حل بوده و متاسفانه امروزه به دلیل عدم آگاهی افراد با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

حسین‌نژاد با اشاره به جمعیت ۵ میلیون نفری افراد محتاج به دیالیز در کشور گفت: این مشکل باعث ایجاد هزینه های درمانی بسیار برای افراد بوده و با پیشگیری و آموزش می توان این مشکل را تشخیص و تلاش برای بهبود وضعیت جسمی افراد انجام داد و این بحث باعث کاهش ورود افراد به بیمارستان ها می شود.

وی با اشاره به سامانه ۱۹۰ بهداشتی گفت: مردم می‌توانند تخلفات بهداشتی در کل کشور را به این سامانه گزارش کرده و رسیدگی به آن حداکثر در ۴ ساعت انجام می گیرد.

حسین نژادی با ذکر اهمیت مقوله سلامت گفت: اگر دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر همکاری نکنند این مهم حل نشده و سلامت در این شهرستان با دریافت امکانات جدید همچون NICU، دستگاه لاپاراسکوپی، رادیولوژی دیجیتال و کد احیا گام بزرگی برای پیشرفت پزشکی برداشته و نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی هستیم.

دلیل نمی‌شود که چون امکانات نداریم قلیان سراها را افزایش دهیم

به گزارش دیارمیرزا در ادامه امام جمعه شهرستان آستارا با اشاره به شایع بودن غفلت از سلامتی خود گفت: اگر سالم باشیم امکان خدمت‌رسانی نبوده و همه ما در قبال سلامت افراد جامعه مسئول هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین حافظ نیا ضمن اشاره به تاکید دین مبین اسلام به سلامتی با ذکر حدیث امام حسین(ع) گفت :فَبادِروا بِصِحَّهِ الاَْجْسامِ فى مُدَّهِ الاَْعْمارِ؛در مدت عمر، در حفظ سلامت تن بکوشید، گفت: مشاهده می‌کنید که لذیذترین غذاها مضرتر این آنها بوده و نیاز به فرهنگ‌سازی در مقوله خوراک در استان گیلان داریم.

امام جمعه آستارا با انتقاد از افزایش قلیانسراها در این شهرستان گفت: مسئولین باید سفارش پذیر بوده و با این‌ها باید برخورد کنند، مگر نمی خواهیم سلامتی مردم را تامین کنیم؟ برای تفریح نعمات خدادادی فراوان وجود دارد و دلیل نمی‌شود که چون امکانات نداریم قلیان سراها را افزایش دهیم.

حافظ نیا گفت: من به عنوان مسئول باید برای جوانان امکانات به وجود بیاورم و نمی شود که چون نمی‌خواهیم کم کاریهای ما را نبینند این مکان ها را افزایش دهیم.

وی افزود: این جوانان پدران و مادران آینده کشور ما بوده و باید به فکر ایجاد امکانات سالم باشیم و جلوی قلیان سراها گرفته شود و اگر جلوی آنها گرفته نشود باید در روز قیامت پاسخگو باشیم.

در ادامه رئیس شورای اسلامی آستارا با اشاره به بحث های مختلف سلامت در حوزه‌های فرهنگی، دینی، اجتماعی و اقتصادی گفت: بزرگترین اهمیت نتیجه گیری از سلامت بحث آموزش و فرهنگ‌سازی بوده و باید دید سلامت آن داشته و این مقوله را در بحث زمان بلکه به طور دائم پیگیر بوده و اهمیت موضوع را به طور کامل درک کنیم.

گفتنی است شبکه بهداشت و درمان آستارا با ۶ مرکز بهداشتی، یک بیمارستان ۱۳۲ تختخوابی، ۲۳ خانه بهداشت و حدود ۵۰۰ نیروی انسانی فعالیت می کند.

شهرستان آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در ۲ بخش مرکزی و لوندویل و ۶۲ روستا در غرب استان گیلان واقع است.

Share