وزیر راه و شهرسازی

بزودی خط آهن رشت – قزوین افتتاح می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: قابلیت ها و ظرفیت های بنادر گیلان از لحاظ صادراتی و ترانزیتی، نویدبخش رونق و شکوفایی استان در آینده ای نه چندان دور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عباس آخوندی روز سه شنبه پس از افتتاح و بهره برداری از چند پروژه صنعتی، بندری و گردشگری استان گیلان که با حضور معاون اول رئیس جمهوری انجام شد، در سالن همایش های منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: هم افزایی بنادر کاسپین و انزلی در وارادات و صادرات کشور در بخش های مختلف، رضایت صاحبان کالا و تجار را فراهم می کند.
وی بیشترین تمرکز وزارت راه و شهرسازی را در بحث حمل و نقل عنوان و اضافه کرد: در همین راستا، از هر کریدور و راه جدیدی استقبال می کنیم تا تاجر و حمل و نقل کننده، حق انتخاب های مختلف داشته باشد.
آخوندی یکی از مهمترین مولفه های توسعه اقتصادی را دریا محور دانست و گفت: قابلیت های بالقوه بنادر تجاری کشور، بر کسی پوشیده نیست و در همین مسیر توسعه اقتصادی استان، بنادر کاسپین و انزلی به عنوان یکی از فعال ترین بنادر کشور نقش مهمی دارند.
وی با اشاره به ظرفیت های بنادر یادشده افزود: ایجاد توازن اقتصادی و رابطه منطقی تجارت در دریای خزر از ظرفیت های این بنادر است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، یکی از ویژگی های بندر کاسپین ، نگاه گردشگری به آن است درحالیکه نگاه به بیشتر بنادر، از منظر حمل بار است.
وی افزایش توان عملیات در تجسس و نجات و جلوگیری از هزینه های مجدد در این رابطه، رونق بخشیدن به تجارت منطقه از طریق ریلی، فراهم سازی شرایط استفاده از استان های مجاور با هدف افزایش رقابت پذیری را از جمله ظرفیت های بنادر کاسپین و انزلی عنوان کرد.
آخوندی تصریح کرد: شناخت مزیت های صادراتی، افزایش ظرفیت و توان تخلیه و بارگیری در استان گیلان بین کشورهای روسیه، آذربایجان و قزاقستان از یکسو و ترکیه، امارات و پاکستان از سوی دیگر باید مورد توجه باشد.
وی همچنین نزدیکی به بزرگترین ذخایر گاز و نفت دریای خزر برای ترانزیت و سوآپ کالا و نزدیکی به بازارهای منطقه ۲۰۰ میلیونی آسیای میانه را از دیگر ظرفیت های بنادر کاسپین و انزلی عنوان کرد.
آخوندی گفت: از نظر ما آنچه که برای این بندر مهم است و در یک هماهنگی می توانیم به آن دست یابیم، گردشگری در دریا و خشکی است.
وی با اشاره به زیست بوم گیلان، کوه، جنگل و دریا در این استان بیان داشت: این مولفه ها در کنار هم، شرایط مناسبی را برای استفاده گردشگری از این بنادر فراهم آورده است.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در گام اول ، بندر کاسپین و در گام دوم بنادر چمخاله و آستارا می توانند در جهت جذب گردشگر داخلی و خارجی موثر باشند و این اقدامات، اشتغال گسترده و رونق اقتصادی را بوجود می اورد.
آخوندی در خاتمه سخنانش به خط ریلی رشت – قزوین نیز اشاره کرد و گفت: بزودی خط آهن رشت – قزوین افتتاح می شود و در ادامه، مسیر ریلی رشت – انزلی نیز در سه قطعه در حال اجراست و حمل و نقل ترکیبی را می توانیم در این منطقه داشته باشیم.
با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری مجموعه تفریحی و گردشگری آکواریوم و نیز اسکله مارینا در منطقه آزاد انزلی افتتاح و زیرساخت گردشگری دریایی در خزر مهیا شد. همچنین با ورود نخستین محموله تجاری به بندر کاسپین، کریدور حمل و نقل چین – قزاقستان – ایران به صورت رسمی افتتاح شد.

Share