امام جمعه رشت

برخورداری از آب آشامیدنی مناسب حق روستاییان است

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با بیان اینکه آبرسانی به مناطق روستایی با اولویت‌سنجی انجام شود گفت: رصد کردن مشکلات مردم و در کنار مردم بودن موجب احساس رضایتمندی و امنیت در جامعه می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب، نشست صمیمانه نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه شهرستان رشت با مدیرعامل، معاونان و مدیران شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان امروز در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.

آیت الله فلاحتی در این دیدار با قدردانی از زحمات کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در راستای تامین مستمر آب شرب سالم و بهداشتی روستاییان استان؛ آب را مایه حیات دانست و گفت: جنگ پیش رو در جهان، جنگ آب است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با ارائه آماری در خصوص کشورهای پُر آب جهان، افزود: در اروپای شرقی کشور فرانسه و در خاورمیانه ترکیه و عراق بیشترین منابع آبی را در اختیار دارند.

آیت الله فلاحتی با تاکید بر اینکه در کشور فرانسه علی رغم دسترسی مردم به منابع سرشار آب، در مصرف آب صرفه جویی می شود، گفت: کشور ایران رتبه اول مصرف انرژی در دنیا را داراست که فرهنگ سازی بهینه مصرف کردن از ضروریات است. همچنین میزان مصرف حامل های انرژی در کشور ما ۲ برابر کشوری مانند چین است.

وی، با تاکید بر آموزش مردم در خصوص درست مصرف کردن انرژی از جمله آب؛ به اهتمام ائمه اطهار در خصوص پرهیز از اسراف و درست مصرف کردن نعمت های الهی اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه گیلان جزو استان های پُر بارش کشور است اما در بحث تامین آب شرب با کیفیت روستاها با مشکل مواجه ایم.

امام جمعه رشت، با بیان اینکه برخورداری از آب آشامیدنی مناسب حق روستاییان است، گفت: تامین سلامت آب شرب مردم روستاها مهم و حساس و مستلزم تلاش بسیار است.

آیت الله فلاحتی، با اشاره به اینکه بعد از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، خدمات زیادی به روستاییان ارائه شد، افزود: دستاوردهای انقلاب باید به نسل جدید منتقل شود.

وی، با اشاره به توجه ویژه امام خمینی (ره) به صرفه جویی در مصرف آب، تصریح کرد: ایشان با کمترین میزان آب وضو می گرفتند و همواره تاکید بر صرفه جویی داشتند.

نماینده ولی فقیه در گیلان خطاب به مدیران شرکت آبفار استان گفت: نظارت بر عملکرد نیروها و عوامل پیمانکاری این شرکت در بخش های اجرایی و امور مشترکین بسیار مهم است و باید بطور مداوم این نظارت وجود داشته باشد.

آیت الله فلاحتی با تاکید بر استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در راستای اجرای طرح های مطالعاتی آب و فاضلاب، افزود: با استفاده از همین ظرفیت می توان در حوزه بازیافت آب طرح های خوبی را اجرا کرد.

شاخص بهره مندی روستاهای گیلان از آب شرب سالم ۷۶.۳۷ درصد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان نیز در این نشست با اشاره به اینکه در زمان حاضر یکهزار و ۶۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردارند، گفت: منبع تامین آب این روستاها ۴۰۲ حلقه چاه و ۵۵۱ دهنه چشمه است.

محبعلی رنج ور افزود: برای آبرسانی به این روستاها ۱۴۱ هزار مترمکعب مخزن، ۵۹۲ باب ایستگاه پمپاژ و ۲۲ هزار کیلومتر شبکه آبرسانی در مدار بهره برداری است.

وی، شاخص بهره مندی روستاهای گیلان از آب شرب سالم را ۷۶.۳۷ درصد اعلام کرد و گفت: هم اینک حدود ۲۸۹ هزار مشترک از خدمات شرکت آبفار استان برخوردارند.

رنجور، با بیان اینکه گیلان سومین استان متراکم کشور است، گفت: هزینه اجرای طرح های آبرسانی روستایی در گیلان ۲ برابر متوسط کشوری است. میزان لوله گذاری به ازای هر خانوار در کشور ۲۵ متر و در گیلان ۷۵ متر است که این رقم ۳ برابر میانگین کشور است.

وی با تاکید بر مستهلک بودن تاسیسات آبرسانی روستایی گیلان، گفت: نگهداری از تاسیسات هزینه های زیادی را برای این شرکت به دنبال دارد.

رنج ور، با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۶۶ طرح تامین و تقویت فشار آب شرب در روستاهای استان در حال اجراست، افزود: با بهره برداری از این طرح ها که اعتباری بالغ بر ۱۵۲ میلیارد تومان برای اجرای آن ها پیش بینی شده، ۲ الی ۳ درصد به شاخص بهره مندی افزوده می شود. همچنین ۸۵ هزار خانوار از مزایای این طرح ها برخوردار خواهند شد.

وی، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش روحانیون، مبلغان دینی و اصحاب رسانه در فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب، گفت: یک درصد صرفه جویی در مصرف آب شرب از سوی مشترکان محترم، کمبود آب ۳ هزار خانوار را برطرف می کند.

Share