در نشست تخصصی تغییر اقلیم کارگروه انرژی و آب پدافند غیرعامل مطرح شد:

افزایش دمای کره زمین بحران زیست محیطی است

بلبل آبادی علت افزایش دمای کره رو زمین را بحران زیست محیطی برشمرد و ادامه داد: امروزه جهان با بحران‌های زیست ‌محیطی متنوعی رو به رو هستند و گرم شدن کره‌ زمین یکی از بحران‌های زیست ‌محیطی مشترک همه کشور‌ها به شمار می رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست تخصصی تغییر اقلیم کارگروه انرژی و آب پدافند غیرعامل استان گیلان به میزبانی شرکت سهامی برق منطقه ایی استان گیلان با حضور پروفسور فرانسیس زویرز استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا و مشاور حوزه حوزه انرژی و آب کانادا، عظیم بلبل آبادی مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ایی استان گیلان، امیر محمدپور سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی حوزه مربوطه با محوریت فرین های آب و هوایی و کاربرد آن در امور مهندسی برگزار شد.

در ابتدا مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای استان گیلان ضمن خوشامد گویی به اعضای کارگروه انرژی و آب پدافند غیرعامل استان و تشریح عوامل تغییر اقلیم بیان کرد: یکی از عوامل تغییرات آب و هوا همان تغییر اقلیم است و در بخش دیگر از بین رفتن بخش بزرگی از جنگل‌ها و پوشش سبز زمین، استفاده از مواد سوختی دودزا و استخراج خودسر و غیرفنی معادن، از دلایل ایجاد تغییر اقلیم به شمار می‌رود.

بلبل آبادی با طرح دلایل تغییر اقلیم اظهار داشت: خشک شدن برخی از رودخانه‌ها، آب شدن زود هنگام برف و یخ‌بندان، زمستان‌های گرم و بی‌برف، باران‌های بی‌موقع تابستانی و ده‌ها مورد دیگر از جمله علایم تغییرات جوی به حساب می‌آیند.

بلبل آبادی علت افزایش دمای کره رو زمین را بحران زیست محیطی برشمرد و ادامه داد: امروزه جهان با بحران‌های زیست ‌محیطی متنوعی رو به رو هستند و گرم شدن کره‌ زمین یکی از بحران‌های زیست ‌محیطی مشترک همه کشور‌ها به شمار می رود همچنین کره زمین روز به روز در حال گرم‌تر شدن است و ما شاهد ثبت افزایش دمای کره زمین و نوسانات آن هستیم.

در ادامه پروفسور فرانسیس زویرز با موضوع تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین عنوان کرد: رویدادهای شدید آب و هوایی یکی از پیامدهای گرم شدن آب و هوا هستند و گرمایش زمین سبب شده تابستان ها گرمتر و در برخی مناطق زمستان ها سردتر از حد معمول باشند.

مشاور حوزه انرژی و آب کانادا گفت: تغییرات در آب و هوا سبب می شوند جریان های هوای قطبی به سمت جنوب حرکت کنند. این جریان ها که در حقیقت مرزی میان هوای سرد قطب شمال و هوای گرم استوایی هستند و به همین دلیل در برخی مناطق سرمای ناگهانی یا زمستانی سردتر از حد معمول مشاهده می شود، این روند در صورت تکرار در طولانی مدت از پیامدهای گرمایش جهانیست.

پروفسور زویرز با تاکید بر افزایش دمای زمین ادامه داد: تغییر در آب و هوا زمانی اتفاق می افتد که سال های گرم یا سرد تکرار شوند و متوجه شویم که این تغیرات دیگر یک پدیده ناگهانی نیست همچنین در آینده فرین های گرمایی زیادتری خواهیم داشت که موجب گرم شدن هوا می شوند.

استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا با اشاره بر فعالیت های انسان بر گرم شدن زمین اذعان داشت: فعالیت های انسانی و گاز های گلخانه ایی بر سطوح تغیبر اقلیم و گرم شدن زمین می افزاید و در اینده قطعا تبعاتی بدی را به همراه خواهد داشت.

پروفسور فرانسیس زویرز خاطرنشان کرد: برای کنترل تغییرات به جای استفاده از سوخت های فسیلی باید به سراغ انرژی های پاک برویم و به آنچه که در اینده برای زمین اتفاق می افتد بی اهمیت نباشیم و در مصرف انرژی دقت لازم را به کار ببریم.

در ادامه این نشست پرفسور زویرز نتایج اخرین تحقیقات و پیش بینی مدل های علمی مربوط تغییرات تقلیم و اثرات آن بر حوزه انرژی و آب را برای مدیران تشریح نمود و در پایان به سوالات تخصصی مدیران پاسخ داد.

گفتنی است اولین همایش ملی تغییر اقلیم و امنیت انرژی با رویکرد پدافند غیرعامل در آبان ماه سال گذشته به پیشنهاد انجمن پدافند غیر عامل گیلان؛ با همکاری اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان و کارگروه انرژی و اب پدافند غیرعامل استان برگزار گردید.

Share