در نشست پیگیری مشکلات حوزه منابع طبیعی فومن مطرح شد

از درخواست احداث پارک جنگلی در روستای پیش‌حصار تا نحوه اعمال ماده ۴ قانون زمین و مسکن

قاسم نژاد با اشاره به درخواست شهرداری فومن برای در اختیار گرفتن اراضی روستای پیش حصار جهت احداث پارک جنگلی افزود: امیدواریم در این حوزه نیز منابع طبیعی همانند آن چه که در پارک مفاخر رشت رخ داد، عنایت ویژه ای داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به دعوت فرماندار فومن، نشست پیگیری مشکلات حوزه منابع طبیعی شهرستان با حضور مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان و نماینده شهرستان های فومن و شفت در دفتر فرمانداری فومن برگزار شد.

محمود قاسم نژاد در این جلسه با ابراز خرسندی از حضور مدیرکل منابع طبیعی اظهار داشت: مردم همواره انتظار دارند گشایشی در تداخل اراضی مردمی و ملی به ویژه در حوزه روستایی صورت پذیرد.

فرماندار شهرستان فومن با بیان این که بسیاری از روستاییانی که اراضی آنها در طرح هادی قرار گرفته با توجه به عدم اعمال ماده ۴ قانون زمین و مسکن قادر به نوسازی و ساخت مسکن نیستند، اظهار کرد: روستاییان به عنوان کسانی که تولید کننده بوده و همه مردم ایران سر سفره آن ها می نشینند، شایسته رسیدگی و حمایت بیشتری هستند.

وی با اشاره به تعدد درخواست ها در حوزه بنیاد مسکن، خواستار تسریع در پاسخگویی به استعلامات از منابع طبیعی شد.

قاسم نژاد با اشاره به درخواست شهرداری فومن برای در اختیار گرفتن اراضی روستای پیش حصار جهت احداث پارک جنگلی افزود: امیدواریم در این حوزه نیز منابع طبیعی همانند آن چه که در پارک مفاخر رشت رخ داد، عنایت ویژه ای داشته باشد.

فرماندار شهرستان فومن در بخش دیگری از سخنان خود به حجم بالای ورود مسافران به قلعه رودخان و ماسوله اشاره کرد و افزود: برای احداث پاسگاه پلیس راه ماکلوان به ماسوله، زمینی از سوی منابع طبیعی واگذار شده که دارای معارض شخصی است و بنابراین خواستار در اختیار گذاشتن زمین مورد نیاز در محدوده شهر ماکلوان از سوی منابع طبیعی شد.

وی همچنین به مشکلات موجود در راه‌ های عشایری شهرستان فومن اشاره کرد و گفت: بازگشایی جاده‌های ییلاقی دهرا، دایله سر و اندره به دیزآب خواسته مردم است.

فرماندار فومن همچنین خواستار مساعدت منابع طبیعی برای راه دسترسی روستای میان رز و شالتوک شد.

پس از اشاره به لزوم پیگیری و رفع مشکلات مرتبط با صنایع سلولوزی و کارخانه نئوپان فومنات، فرماندار فومن افزود: با توجه به کاهش صنوبر چنان چه مشکلات در این حوزه برطرف نشود شاید در آینده شاهد مشکلات کارگری باشیم.

قاسم نژاد همچنین خواستار جابجایی کانکس مستقر منابع طبیعی در کنار کارخانه نئوپان فومنات به مکانی مناسب شد.

لزوم حل مشکلات احداث جاده شفت به زنجان

حجت‌الاسلام افتخاری نیز در این نشست با بیان این که پیگیری مشکلات منابع طبیعی در فومن و شفت نیازمند برگزاری جلسات منظم است، اظهار کرد: سؤال اساسی این است که چرا قوانین در استان های مختلف باید فرق کند. اگر نیازمند بازنگری قوانین هستیم این آمادگی وجود دارد که در مجلس این اقدام صورت بگیرد.

نماینده مردم فومن و شفت همچنین بر لزوم تکریم ارباب رجوع تأکید کرد و با اشاره به تأثیر احداث جاده شفت به زنجان در رونق اقتصادی و گردشگری منطقه، خواستار حل مشکل جاده دسترسی محلی در بازه زمانی مشخصی شد.

تشریح چگونگی نحوه اعمال ماده ۴

همچنین محسن یوسف پور مدیرکل منابع طبیعی گیلان در این نشست با اشاره به مشکلات موجود در حوزه ساخت و ساز اراضی با کاربری مسکونی گفت: آماده تحویل و تحول عرصه‌های منابع طبیعی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هستیم.

این مسئول با بیان این که متصرف یا متجاوز بودن یک فرد براساس قانون و طبق استعلام از مراجع مربوطه مشخص می شود، اظهار کرد: در صورت تحویل گرفتن این عرصه ها توسط بنیاد مسکن آن ها مجاز به اعمال ماده ۴ قانون زمین و مسکن خواهند بود و در صورتی که تأیید کنند زمین مورد نظر در بافت مسکونی است پرونده تخلف تشکیل نخواهد شد.

یوسف پور همچنین بر مختومه اعلام کردن پرونده‌های تشکیل شده در گذشته تأکید کرد و گفت: تا زمان تحویل عرصه‌ها به بنیاد مسکن و عدم اعمال ماده ۴ قانون زمین و مسکن، برای متقاضیان پروانه ساخت صادر نشود.

 وی در خصوص درخواست فرماندار فومن برای مساعدت جهت احداث پارک جنگلی در پیش حصار اظهار کرد: زمین این منطقه به مرکز تحقیقاتی واگذار شده است، اما می‌توان با برگزاری نشست مشترک بین منابع طبیعی، شهرداری و جهاد کشاورزی این مشکل را برطرف کرد و در کنار مرکز تحقیقات صنوبر، پارک جنگلی نیز احداث شود.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان همچنین بر لزوم مساعدت در بازگشایی راه‌ های عشایری تأکید کرد و در رابطه با کانکس مستقر در مقابل کارخانه نئوپان اظهار کرد: طبق تعهدات قبلی، این ساختمان حفاظت باید توسط شرکت مذکور احداث می شد. از سوی دیگر براساس مصوبات کشوری استقرار این کانکس برای پایش چوب قاچاق است، اما جهت جانمایی مکانی دیگر، مساعدت لازم صورت خواهد گرفت.

Share