خطری شغل کارگران را تهدید نمی‌کند

فرماندار رضوانشهر: موضوع اخراج چند تن از کارگران سدشفارود در حال بررسی است

هفت تن از کارگران سد شفارود شهرستان رضوانشهر در پی اعتراضی که سال گذشته نسبت به تعویق چند ماه حقوق خود داشتند یک هفته پیش از کار بیکار شدند و اکنون از مسئولان استانی و شهرستانی طلب مساعدت برای بازگشت به کار هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، عملیات اجرایی ساخت بدنه سد مخزنی شفارود در منطقه پونل شهرستان رضوانشهر با استفاده از تسهیلات بین‌المللی فاینانس خارجی از نیمه دوم سال ۹۲ آغاز شد.

این سد با اهداف تأمین آب شرب شهرستان‌های رضوانشهر، پره سر و تالش در افق ۱۴۲۵ به میزان بیش از ۲۳ میلیون مترمکعب، تأمین آب کشاورزی به میزان حدود ۳۳ میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب صنایع به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب در سال، تولید انرژی برق‌آبی با ظرفیت حدود پنج مگاوات، کنترل سیلاب‌های فصلی، توسعه آبزی‌پروری و اشتغال‌زایی در منطقه در دستور کار قرار گرفت.

در جریان احداث و ساختمان‌سازی این سد، بارها مشکلاتی برایش حادث‌شده که در کنار مسائل مالی و بلوکه شدن پول سرمایه‌گذار خارجی در اجرای آن، تعویق حقوق کارگران اجرایی و تکنسینی بیش از هر چیز دیگر موجب رنجش خاطر مسئولان و متولیان مربوط به این سد شده است.

تاکنون چندین بار حقوق کارگران سد شفارود برای چندین ماه به تعویق افتاد که بسیاری از کارگران به‌ناچار به کار خود ادامه داده‌اند و برخی هم علیرغم میل باطنی‌شان اقدام به اعتراض و تجمع کرده و استیفای حقوقشان را به‌صورت قانونی خواستار شده‌اند.

آخرین تجمع و اعتراض کارگران سد شفارود مربوط به دهه نخست بهمن‌ماه سال گذشته است که پس‌ازآن اعتراض، بخشی از حقوقشان پرداخت شد اما به‌نحوی‌که پس از چند ماه کار کردن در شرکت سد شفارود به اذعان کارگران دیگر نامی از کارگران معترض در لیست کارگی دیده نمی‌شود و هرکدام به نحوی از شرکت اخراج شده‌اند.

یکی از نیروهای اجرایی اخراجی سد شفارود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت در واکنش به اقدام عجیب و غیرمنطقی شرکت شفارود در اخراج تعدادی از نیروهای کارگری اظهار کرد: دلیل اخراج ما هنوز مشخص نیست و برای جویا شدن دلیل اخراج به مددی، مسئول کارگاه هم مراجعه کردم که وی خطاب به من گفت؛ با شما حرفی ندارم.

فرشید سلطانی با اشاره به اینکه در برگه اخراج ما تنها «عدم نیاز» درج‌شده درحالی‌که حدود پنج سال در همان شرکت مشغول به کار هستیم و علاوه بر آن روزانه تعدادی از نیروی کار برای اتمام پروژه به شرکت افزوده می‌شوند افزود: در حال حاضر هفت نفر اخراج شده‌ایم و به دلیل فرصتی که نماینده کارگران شرکت از ما گرفته تا با مسئولان شرکت صحبت کند، به اداره کار برای طرح شکایت مراجعه نکرده و امیدواریم که رایزنی‌ها نتیجه‌بخش باشد.

وی دلیل اخراجشان از شرکت را دلیلی غیر از اشباع نیرو موردنیاز دانست و بیان کرد: به نظر ما دلیل اخراج باید اعتصابی که در سال گذشته به‌منظور مطالبات معوق چندین ماهه انجام داده بودیم باشد درحالی‌که هم‌اکنون نیز سه ماه از حقوق ما به تعویق افتاده و جرئت اعتراض و یا مطالبه حقوقمان را نداریم.

این کارگر اخراجی شفارود گفت: تمام تقاضای ما این است که سر همین کار با حقوق یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان طی ۱۲ ساعت کار باشیم و حق‌الزحمه ما به‌موقع پرداخت شود و نباید اعتراض آرام ما موجب اخراج از شرکت شود.

سلطانی با اشاره به نحوه پرداخت و تسویه‌حساب حقوق ماهیانه شرکت به کارگران تصریح کرد: حقوق اسفندماه سال پیش را یک‌بار ۴۰ درصد و بار دیگر ۶۰ درصد آن‌هم با فشار نماینده شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی پرداخت شد که دو هفته پیش به شرکت سر زدم و ما توانستیم حقوق خود را دریافت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه شرکت باید مشخص کند که دلیل واقعی اخراج ما چه بوده خاطرنشان کرد: اگر مایل هستند که ما پنج ماه کارکنیم و حقوق نگیریم تکلیف ما چیست و چه جوابی باید به شکم‌گرسنه زن و فرزندان خود بدهیم.

یکی دیگر از کارگران اخراجی سد شفارود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه بدون هیچ دلیل و مدرکی ما را بیرون کرده‌اند درحالی‌که هرروز تعدادی از افراد و اشخاص به شرکت افزوده می‌شوند اظهار کرد: هیچ بهانه‌ای جز اعتصابی که در سال گذشته به دلیل تعویق چندین ماهه حقوق به نمایندگی از جامعه کارگران داشته‌ایم، ندارند.

بهنام پور علی افزود: در آن زمان ما به نمایندگی از کارگران با آن‌ها جلسه گذاشتیم و شرایطشان را قبول نکردیم و اکنون فرصتی برای تلافی کردن آن‌ها فراهم‌شده و دستور به اخراج ما داده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه چرا در همان موقع این اخراج صورت نگرفته و اکنون پس از گذشت چند ماه شرکت تصمیم بر اخراج تعدادی گرفته تصریح کرد: در آن زمان زمزمه‌ها گواه این بود که هر از شرایط شرکت اعتراض و اعتصابی کند، مسئولان شرکت همچون دفعات گذشته آن را بیرون می‌کند و شرکت برای اینکه این هجمه‌ها بر آن‌ها وارد و درجاهای دیگر محکوم نشوند، ما را بیرون نکردند اما در فرصت معین و به‌موقع اقدام به اخراج ما کرده است.

این کارگر اخراجی شرکت شفارود با اذعان به اینکه شرکت در حالی اقدام به اخراج هفت نفر از ما کرده که تمام پیگیری‌های حقوق کارگران را در فرمانداری، اداره کار و سایر بخش‌ها را ما دنبال می‌کردیم و به‌بیان‌دیگر نماینده کارگران بوده‌ایم گفت: این سیاست مسئولان شرکت است که فرماندار شهرستان رضوانشهر نیز تا حد زیادی با آن‌ همکاری کرده است.

پورعلی با بیان اینکه چندین روز من پیگیر این موضوع هستم و مواضع مسئولان را دنبال می‌کنم خاطرنشان کرد: فرماندار رضوانشهر اعلام کرده که من هیچ قدمی برای بازگشت این کارگران به شرکت انجام نخواهم داد درحالی‌که درجایی اعلام کرده که هرروز تعدادی از افراد را برای اشتغال به شرکت شفارود معرفی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت من تکنسین اجرای شرکت بوده و هشت نفر نیرو نیز داشته‌ام و تنها حق کارگران را مطالبه کرده‌ام اما هیچ‌کس اکنون نیست که از ما حمایت کند بیان کرد: با نماینده شهرستان در مجلس تماس گرفتیم اما ماحصل پیگیری‌های ما، بازگشت به کار دو تن از کارگران و رانندگان استیجاری‌ای بوده که به‌وسیله واسطه‌ای با نماینده در ارتباط بوده‌اند و اکنون مجدداً مشغول به کارشده‌اند.

این کارگر اخراجی گفت: علت بازگشت دو تن از نیروهای استیجاری را از نماینده شهرستان جویا شدم و گفتم که ما نیروی شرکتی هستیم اما جواب درست‌وحسابی از نماینده شهرستان در مجلس نشنیدیم.

پورعلی افزود: مسئولین باید به داد ما برسند چون ما حدود چهار سال در بدترین شرایط برای این شرکت زحمت‌کشیده‌ایم اما اکنون‌که شرکت بر روی غلتک افتاده اقدام به اخراج ما کرده‌اند که تقاضا داریم استاندار وارد میدان شود و ما را نجات دهد.

فرماندار شهرستان رضوانشهر نیز در واکنش به اخراج تعدادی از کارگران شرکت شفارود اظهار کرد: مجموعه کارگری چارچوبی دارد و من نمی‌توانم ورود کنم هرچند در بخش‌هایی که بعضاً کارگران حقوق معوق داشتند ما بر خود فرض دانستیم و مطالباتشان را پیگیری کردیم.

عسگر حسنی پور با بیان اینکه حدود ۷۰۰ کارگر در شرکت سد شفارود مشغول به کار هستند افزود: ما معتقد هستیم که حقوق کارگر حتی یک روز هم نباید به تعویق بیفتد و دولت نیز همیشه در احقاق حقوق، حق را به کارگران داده است.

وی دلیل تعویق سه تا چهارماهه حقوق کارگران شفارود را فاینانس بودن پروژه سد شفارود عنوان کرد و گفت: مشکلات مالی و رکودی که در اجرای پروژه سد شفارود وجود داشت اکنون از بین رفته و این شرکت منظم و با دو شیفت کاری مشغول ساخت‌وساز است.

نماینده عالی دولت در شهرستان رضوانشهر با بیان اینکه از مجموع حدود ۷۰۰ نفری جامعه کارگران شفارود ۱۰ نفری هستند که کمتر صبوری به خرج دادند و در روز نخست دهه فجر که همه مشغول شادی هستند دست به اعتصاب زدند تصریح کرد: ما به جامعه منتصب کارگری اعلام کردیم که حقوق شما پرداخت می‌شود و حقوقشان نیز در اسرع وقت پیگیری و پرداخت شد و این وظیفه ما است.

حسنی پور با بیان اینکه همیشه حق با کارگر است اما استیفای حقوق حدودی دارد افزود: همان‌گونه که کارگران حقوقی دارند، کارفرما نیز حقوقی دارد که باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه امسال حدود ۷۰ نفر از متقاضیان بومی جویای کار را برای اشتغال به شرکت شفارود طی لیست ۱۰ تا ۱۲ نفر معرفی کرده‌ایم خاطرنشان کرد: اشتغال این افراد به نفع شرکت است چون بومی هستند و هزینه ایاب و ذهاب کمتر و هزینه خواب نیز ندارند.

فرماندار رضوانشهر با بیان اینکه موضوع اخراج چند تن از کارگران شفارود در دست بررسی است و این کارگران می‌توانند به اداره کار مراجعه کنند گفت: ما از شرکت خواسته‌ایم تا جایی که ممکن است با خویشتن‌داری و تعامل از ظرفیت کارگران اخراجی استفاده و مجدداً به کار برگردند اما فرمانداری نمی‌تواند وارد جزئیات و مسائل کارگاهی شود.

حسنی پور در پاسخ به اینکه قرارداد یک‌ماهه شرکت با کارگران موجب شده تا آن‌ها امنیت شغلی نداشته باشند و به‌ناچار با شرکت همکاری می‌کنند بیان کرد: حدود ۶۵۰ نفر با این شرکت بر اساس همین قرارداد همکاری می‌کنند و چون این شرکت معتبر و مورد اعتماد است و دستگاه‌های نظارتی نیز فعال هستند خطری شغل کارگران را تهدید نمی‌کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گیلان نیز در واکنش به اخراج تعدادی از کارگران شرکت سد شفارود اظهار کرد: شرکت برای پیشبرد امور خود کارگرانی را جذب کرده و موقع تزریق نیرو از ما اجازه‌ای نگرفته تا موقع اخراج اجازه بگیرد.

کاظم لطفی با بیان اینکه باید بررسی شود که چه اتفاقی در شرکت از سوی کارگران رقم می‌خورد که موجب اخراجشان شده افزود: کارگران اخراجی افرادی هستند که در شرکت کار نمی‌کنند و احتمالاً به دنبال جوسازی هستند و به دلیل حقوق معوق، سایر کارگران را تحریک می‌کنند.

وی با بیان اینکه پیمانکار خود بر اساس مصلحت شرکت تصمیماتی را اتخاذ می‌کند تصریح کرد: کارگران اخراجی از نیروی‌های پیمانکاری ما نبوده بلکه کارگران کارگاهی شرکت پیمانکار ما هستند که باید دلیل اخراج را از خودشان جویا شد.

Share