در کارگروه اشتغال استان گیلان مطرح شد:

اجرای طرح گیل پارک‌ در جاده‌های گیلان | راه اندازی مرکز تولید سازه‌های چوبی

استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت توجه به اثرات اجتماعی و زیست محیطی طرح های گردشگری تاکید کرد: طرح جامع گردشگری گیلان با نگاه به این دو محور اساسی، علاوه بر ایجاد اشتغال موجب کاهش آسیب های اجتماعی و خطرات زیست محیطی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مصطفی سالاری، استاندار گیلان در کارگروه اشتغال استان با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه گردشگری اولویت توسعه استان است اظهار کرد: باید از ظرفیت های طبیعی استان جهت توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر به استان که منتج به اشتغالزایی و رونق اقتصادی می شود، بهره گیری کرد.

وی با اشاره به تدوین طرح جامع توسعه گردشگری استان و انعقاد قرارداد با مشاور طرح طی این هفته اظهار کرد: تجمیع مطالعات گردشگری استان در محورهای مختلف و بررسی نقاط ضعف و قوت بر عهده مشاور طرح که از افراد بومی می باشد،  است.

استاندار گیلان به جانمایی طرح های گردشگری استان در هر ۳۲ محور اشاره و اذعان کرد: ۴ هزار و ۶۰۰ نقطه توسط دهیاران، شوراهای اسلامی روستا و بخشداران معرفی شده است که باید مورد ارزیابی اولیه قرار گرفته و نهایی شود.

وی تاکید کرد: فرصت های گردشگری استان در قالب محورهای گردشگری تعیین شده در قالب کاتالوگ توسط مشاور طرح در همایش فرصت های سرمایه گذاری در گیلان به میزبانی منطقه آزاد انزلی به سرمایه گذاران معرفی می شود.

سالاری با اشاره به طرح گیل پارک ها (مجتمع های کوچک خدماتی در جاده های استان) خواستار همراهی فرماندارها در تملک زمین برای سرمایه گذاران شد و افزود: این گیل پارک ها در طرح هادی روستایی اجرا می شود و سرمایه گذاران جهت اجرای طرح اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان اینکه گیل پارک ها مطابق با معماری سنتی گیلان احداث می شوند تصریح کرد: تابلوها و علایم جاده ای ایمنی و اخباری استان با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان نصب تا موجب افزایش ایمنی و کاهش سرگردانی مسافران شود.

استاندار گیلان با اشاره به طرح بوم گردی ضمن ابرار نارضایتی از روند سرعت کار در استان به ویژه در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: این طرح نسبت به طرح های دیگر انحرافی نداشته و موجب اشتغالزایی و رونق اقتصادی روستا می شود.

وی در ادامه به طرح هزار روستا، هزار ورزشگاه در استان اشاره و بیان کرد: باید فعالیت های ورزشی حمایت شود و در این راستا این طرح در روستاهای بالای ۶۰۰ نفر جمعیت اجرا خواهد شد.

سالاری با بیان اینکه این طرح امسال به بهره برداری می رسد تاکید کرد: باید در جانمایی ورزشگاه ها دقت شود و فاصله آن با روستا منطقی و معقول باشد تا هزینه هایی چون راه دسترسی کاهش یابد.

وی با اشاره به طرح گردشگری البرز مرکزی تصریح کرد: این طرح، اقدامی ارزشمند است اما در مطالعات آن به شرایط جغرافیایی و طبیعی استان نیز توجه شود.

سالاری با بیان اینکه طرح مذکور با طرح بوم گردی استان هماهنگ است گفت: طرح بوم گردی ایجاد واحدهای اقامتی در بافت روستا در محدوده طرح هادی، در جنگل با سازه های چوبی و ملاحظات زیست محیطی و اجتماعی و در آب بندها است.

وی خواستار فراهم سازی بستر لازم جهت بهره گیری از تسهیلات روستایی در حوزه های پوشاک، سازه های چوبی و مصنوعات چرمی شد و گفت: بازار ماهی فروشان انزلی اقدامی مهم و ارزشمند است که روستائیان ذینفع آن بوده و با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند اعتبارات بیشتر است.

استاندار گیلان به راه اندازی مرکز تولید سازه های چوبی در گیلان اشاره و بیان کرد: جهت اجرای این مرکز زمین رایگان در اختیار تمام تولیدکنندگان سازه های چوبی کشور قرار گرفته تا کارگاه و نمایشگاه را در کنار هم در این مرکز دایر کنند که فار نخست آن سه ماه آینده عملیاتی می شود.

وی با تاکید بر توجه به اثرات اجتماعی و زیست محیطی طرح های گردشگری افزود: طرح جامع گردشگری استان با نگاه به این دو محور اساسی طرح ریزی شده و علاوه بر ایجاد اشتغال موجب کاهش آسیب های اجتماعی و خطرات زیست محیطی می شود.

سالاری با اشاره به اختصاص ۳۷۰ میلیارد تومان از طرف دولت برای توسعه گردشگری استان بیان کرد: اختصاص این مبلغ زمینه میزبانی از گردشگران را با طیب خاطر فراهم می کند.

Share