كيوان ساكت خبرداد

آغاز به کار بنیاد وزیری در گیلان | ذوق موسیقی راه انحطاط را طی می کند

کیوان ساکت دبیر بنیاد وزیری، از آغاز به کار این بنیاد در گیلان خبر داد و گفت: بنیاد وزیری در سال ۵۶ تشکیل که بعد از چندین سال وقفه بعد از انقلاب امروز شاهد آغاز به کار شعبه دوم بنیاد در رشت هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کیوان ساکت دبیر بنیاد وزیری، از آغاز به کار این بنیاد در گیلان خبر داد و گفت: بنیاد وزیری در سال ۵۶ تشکیل که بعد از چندین سال وقفه بعد از انقلاب امروز شاهد آغاز به کار شعبه دوم بنیاد در رشت هستیم.

وی با اشاره به تغییر اساسنامه و هیئت امناء بنیاد تصریح کرد: گنجینه گرانبهایی از آثار استاد شامل دست نوشته ها، نامه ها و نت های موسیقی در اختیار بنده است که باید توسط جوانان متعهد در بنیاد بازآفرینی شود.

ساکت، بنیاد وزیری را ادامه دهنده موسیقی وزیری دانست و بیان کرد: این بنیاد در ابعاد مختلف هنری فعالیت کرده و آموزش در اولویت است.

وی آزاداندیشی، وطن پرستیو سخت کوشی را از خصوصیات وزیری خواند که می تواند چراغ راهی برای جوانان باشد.

ساکت با بیان اینکه اشاعه موسیقی باید با خلق هنر و ارتقاء ذائقه هنری همراه باشد: متاسفانه نگارش کتاب موسیقی در کشور سابقه طولانی نداشته و در این زمینه با کمبودهایی مواجه هستیم.

وی با اشاره به حرکت پرشتاب توسعه کشور تصریح کرد: این امر موجب آشفتگی و بحران هویت انسان امروزی شده وهیچ چیز جز یک هنر واقعی مبتنی بر زیبایی، عشق و صلح نمی تواند نجات بخش انسان باشد.

این موسیقیدان ردیف های اصیل ایرانی که چهره ای بین المللی در عرصه هنر دارد و آثار مهمی را در این حوزه نشر داده، تاکید کرد: وظیفه هنرمندان است که علاوه بر ارتقاء سواد آهنگسازی خویش، موسیقی اصیل را ارتقا داده و ذائقه مردم را به سوی موسیقی ملی سوق دهند.

وی خواستار تغییر ذوق شنیداری مردم شد و اظهار کرد: جوانان امروزی موسیقی خوب ایرانی را کمتر شنیده اند و تا زمانی که انسان موسیقی اصیل را لمس نکند نمی تواند به باورهای درست در موسیقی دست یابد.

ساکت با تاکید بر اینکه امروز ذوق موسیقی راه انحطاط را طی می کند خاطرنشان کرد: موسیقی که دارای هماهنگی واژه ها با معنای شعر و موسیقی نباشد در حافظه تاریخی و عاطفی مردم ماندگار نخواهد شد‌.

وی با بیان اینکه متاسفانه موسیقی امروز بسیاری از پارامترهای اصلی را ندارد؛ خاطرنشان کرد: راه ارتقاء ذائقه شنیداری مردم دشوار نیست و تنها نیازمند آموزش است ؛ واضح است آنچه با کلام همسویی نداشته باشد مانا نیست.

ساکت وظیفه هنرمندان را ارتقاء زیبایی دانست و تصریح کرد: هنرمندان زبان غم، شادی و نیازهای مردم هست.

گفتنی است، استاد ‌علی‌نقی‌ وزیری‌‌‌ موسیقیدان‌ و پایه‌گذار موسیقی‌ جدید ایران در سال‌ ‌۱۲۶۶‌ به‌ دنیا آمد و از ‌۱۴‌سالگی‌ با موسیقی‌ آشنا شد. وی‌ در ‌۳۱‌ سالگی‌ به‌ مدت‌ ‌۵‌ سال‌ در پاریس‌ و برلین‌، به‌ تحصیل‌ و تجربه‌ در علوم‌ متعارف‌ موسیقی‌ غرب‌ پرداخت‌‌.

وزیری‌ در ‌۱۳۰۲‌ که‌ به‌ ایران‌ بازگشت‌‌ مدرسه‌ عالی‌ موسیقی‌ را تأسیس‌ کرد و به‌ چاپ‌ کتاب‌های‌ متعدد و کنسرت‌ها و ضبط صفحات‌ گرامافون‌ اقدام‌ کرد.در این‌ فرصت‌‌ به‌ تحقیق‌ در زمینه‌ موسیقی‌ پرداخت‌ و هیئت‌ علمی‌ دانشگاه‌ تهران‌ پس‌ از مدتی‌ وی‌ را به‌ عنوان‌ استاد کرسی‌ هنر و زیباشناسی‌ به‌ تدریس‌ در دانشگاه‌ مأمور کرد.

وزیری‌ پس‌ از شهریور ‌۱۳۲۰‌ به‌ ریاست‌ اداره‌ موسیقی‌ کشور و مجله‌ موسیقی‌ و اداره‌ رادیو مشغول‌ شد‌ اما چون‌ با کارشکنی‌ها مواجه‌ شد به‌ دانشگاه‌ برگشت‌ و تا پایان‌ زندگی‌ به‌ تدریس‌ پرداخت. وی اولین‌ پایه‌گذار و پدر موسیقی‌ جدید ایران‌ پس‌ از انقلاب‌ مشروطه‌ است‌ و باید او را پایه‌گذار موسیقی‌ جدید ایران‌ دانست.

وزیری‌ در ساختن‌ و پرداختن‌ نخستین‌ سرود ملی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ نیز فعالیت‌ کرد و قطعاتی‌ مانند ای‌ وطن‌‌ خاک‌ ایران‌ و نیز مارش‌ ظفر را ساخت.استاد وزیری‌ همچنین‌ نخستین‌ کتاب‌ در رشته‌ موسیقی‌ ایرانی‌ به‌ شیوه‌ علمی‌ را با نام‌ ‌شیوه‌نامه‌‌ تار نوشته‌ است.

Share