رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان:

۵۰ درصد کارخانجات شهرک صنعتی رشت راکد یا با کمترین ظرفیت خود فعالیت می‌کنند

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان اظهار داشت: هم‌اکنون در شهر صنعتی رشت به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی استان گیلان حداقل حدود ۵۰ درصد کارخانجات راکد و یا با کمترین ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، محمدرسول سماکچی اظهار داشت:‌ یکی از معضلات کارفرمایان استان گیلان مسئله بنگاه‌داری بانک‌ها است به طوری‌که هم‌اکنون بسیاری از واحد‌های تجاری،‌ صنعتی و کارخانجات گیلان به علت بدهی، توسط بانک‌ها تصرف شده‌اند.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان از بلاتکلیفی بسیاری از کارخانجات استان خبر داد و عنوان کرد:‌ این واحدهای صنعتی به دلیل معوقات بانکی سال‌هاست به صورت راکد در شهرهای صنعتی استان گیلان باقی مانده‌اند و از راه‌اندازی مجدد آن‌ها به نوعی جلوگیری می‌شود.

سماکچی غبار نشسته بر پیکره کارخانجات تعطیل شده گیلان را درد بزرگی برای این استان دانست و افزود:‌ در شرایطی که جامعه امروز کشورمان و بالاخص گیلان با معضل پیچیده اشتغال جوانان مواجه است تعطیلی این تعداد از کارخانجات استان چه توجیهی می‌تواند داشته باشد.

وی عدم همکاری بانک‌ها و نبود آمار مشخصی از تعداد کارخانجات تصرف شده را مورد انتقاد قرار داد و گفت:‌ این چنین رویه مخربی از سوی بانک‌ها نه‌تنها طول عمر تعطیلی این واحدها را افزایش می‌دهد بلکه از سوق دادن سرمایه‌گذاران و راه‌اندازی مجدد آنان نیز جلوگیری می‌کند.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان به عملکرد دیگر سازمان‌های مرتبط در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت:‌ این رویه عدم وجود آمار صحیح از تعداد کارخانجات راکد و تعطیل استان به سازمان‌هایی نظیر برنامه و بودجه و شرکت ‌شهرک‌های صنعتی گیلان نیز سرایت کرده است.

سماکچی آمارهای سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گیلان را نیز ناقص و بعضاً ضد و نقیض دانست و تصریح کرد:‌ هم‌اکنون در شهر صنعتی رشت به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی استان گیلان حداقل حدود ۵۰ درصد کارخانجات راکد و یا با کمترین ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند.

وی یکی از مشکلات سیستماتیک کشور را زیاد بودن قوانین در حوزه‌های مختلف خواند و عنوان کرد:‌ وجود قوانین متعدد و موازی در سازمان‌هایی نظیر امور مالیاتی و یا بانک‌ها و بهره‌گیری از آن‌ها در مسیر اهداف مورد نظرشان آسیب‌ زیادی بر پیکره صنعت استان گیلان وارد کرده است.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان از فراموشی صنایع استان نزد مسئولان گله کرد و اظهار داشت: حوزه‌های‌ گردشگری و بوم‌گردی تنها یکی از ظرفیت‌های گیلان در مسیر توسعه همه‌جانبه و ایجاد اشتغال است در حالی‌که این توانمندی در صنایع استان چندین برابری دارد.

سماکچی از بی‌اعتنایی مسئولان رده اول گیلان به مجموعه کارفرمایی استان سخن گفت و تصریح کرد:‌ در سال‌های اخیر توجه مختصری به حوزه‌هایی نظیر چای،‌ برنج و ابریشم شد اما به‌ویژه در یک سال اخیر مشکلات صنایع گیلان کاملاً از سوی استانداری گیلان نادیده گرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه حل معضل اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی تنها در سایه بها دادن به صنایع رقم می‌خورد ابراز داشت:‌ امیدواریم ‌هرچه زودتر این نوع نگاه و عدم پیگیری و رفع مشکلات واحد‌های صنعتی گیلان در متولیان امر به‌ویژه مسئول نخست اجرایی استان تغییر کند.

Share