مهرداد لاهوتی:

لزوم راه اندازی گردشگری دریایی در حاشیه خزر | تفاهم‌های صورت گرفته با روسیه عملیاتی نشده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: شورهای آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان، پتانسیل های متعددی در حمل و نقل دریایی دارند. با هم افزایی کشورها می توان شاهد توسعه تجارت دریایی و گسترش گردشگری دریایی کشورهای حاشیه خزر بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهرداد لاهوتی درباره نشست های مشترک سازمان بنادر و دریانوردی با کشورهای حاشیه خزر افزود: کشورهای آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان، پتانسیل های متعددی در حمل و نقل  دریایی دارند. با هم افزایی کشورها می توان شاهد توسعه تجارت دریایی و گسترش گردشگری دریایی کشورهای حاشیه خزر بود.

وی ادامه داد: ایران در بین کشورهای حاشیه خزر جایگاه بهتری دارد و همین امر سبب شده کشورها بخواهند از ایران به بنادر دیگر دسترسی پیدا کنند. از سال های گذشته هم توسعه همکاری ها با روسیه مورد توجه قرار گرفت ولی هنوز تفاهم های صورت گرفته با این کشور عملیاتی نشده است.

لاهوتی خاطرنشان کرد: تجارت فرا سرزمینی ایران با قزاقستان شروع شده است. در حوزه کشاورزی قراردادهای بلند مدت امضا شده است. این امر موقعیت خوبی برای گسترش تجارت و همکاری های دریایی ایران و قزاقستان است و از آنجا که سازمان بنادر مجموعه ای بین المللی محسوب می شود می تواند در این زمینه کمک قابل توجهی کند.

وی با بیان اینکه افزایش حجم تجارت با کشورهای حاشیه خزر و هم افزایی آنها با برگزاری نشست های تخصصی و امضا تفاهم نامه به دست می آید، گفت: کشورهای آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان رابطه خوبی با ایران دارند و می توان با دیپلماسی اقتصادی و سیاسی کریدورهای تعریف شده بین کشورها را فعال کرد.

پیش از این علی اکیر مرزبان؛  مدیرکل امور دریانوردان و سازمانهای تخصصی بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی از سومین نشست بررسی همکاری تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر با حضور هیات های نمایندگی کشورهای ایران، آذربایجان، قزاقستان، فدراسیون روسیه و ترکمنستان، خبر داده بود.این نشست امروز در هتل همای تهران آغاز شده است و تا  فردا ادامه دارد.

وی گفته بود: حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی در دریای خزر و حفاظت از محیط زیست آن به عنوان بزرگترین دریاچه جهان از اهمیت و اولویت ویژه ای برخوردار است و دستیابی به این هدف جز با اراده جدی و همکاری نزدیک میان کشورهای منطقه و تفاهم در اعمال مقررات متحدالشکل تحقق نمی یابد.

 مرزبان با اشاره به اینکه موضوع اصلی نشست بررسی همکاری در زمینه تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر مذاکره بر سر بهره مندی از ظرفیت های حقوقی تعدادی از کنوانسیون های دریایی سازمان بین المللی دریانوردی در خصوص کنترل و بازرسی کشتی ها است، اظهار کرده بود: موضوع دیگر این نشست، مقوله ایمنی دریانوردی و بهسازی مکانیزم های تعامل در امور تجسس و نجات دریایی (با لحاظ ویژگی های جغرافیایی و اقتضائات عملی خاصی دریای خزر) است.

Share