با نگرانی از موشک‌های بالستیک و حضور نظامی ایران در خاورمیانه

فرانسه برای خروج از برجام و مذاکره جهت حصول یک توافق جدید با ایران آماده می شود!

خبرگزاری روس «ایتارتاس» به نقل از «یک منبع بلندپایه در وزارت امور خارجه فرانسه» که با روزنامه روزنامه «ایزوستیا» گفتگو کرده است، نوشته است که پاریس آماده آغاز مذاکرات جهانی با تهران بر سر یک توافق جدید بعد از خروج آمریکا از برجام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا خبرگزاری روس «ایتارتاس» به نقل از «یک منبع بلندپایه در وزارت امور خارجه فرانسه» که با روزنامه روزنامه «ایزوستیا» گفتگو کرده است، نوشته است که پاریس آماده آغاز مذاکرات جهانی با تهران بر سر یک توافق جدید بعد از خروج آمریکا از برجام است.

 کمیته امور خارجی، دفاعی و نیروی مسلح سنای فرانسه نیز این موضوع را تأیید کرده و اضافه کرده پاریس احتمال امضای توافقی جدید با ایران و خروج از برجام را بررسی می‌کند.

به نوشته این رسانه روس و به نقل از روزنامه «ایزوستیا»، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان دیدار اخیرش با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با او درباره حفظ برجام و در عین حال، تدوین سندی جدید که به امضای همه طرف‌های توافق، از جمله آمریکا برسد بحث و گفتگو کرده است. از سوی دیگر، ماکرون در دیدار با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم این موضوع را مطرح نموده است.

به نوشته این خبرگزاری، در سند جدید نیز باید تمامی موارد اضافه بر موضوع هسته‌ای که محل نگرانی مشارکت‌کنندگان در توافق است نیز مورد توجه قرار گیرد.

یک منبع در وزارت خارجه فرانسه نیز گفته است: «علاوه بر موضوع سلاح‌های هسته‌ای ما درباره فعالیت‌های ایران در حوزه موشک‌های بالستیک و حضور نظامی روزافزون آن در خاورمیانه هم نگرانی داریم. به همین دلیل است که مایل به آغاز یک فرایند مذاکره‌ای جهانی و جامع با تهران هستیم.»

این منبع اضافه کرد: «می‌خواهیم ایران این را درک کرده و بپذیرد که لازم است با یکدیگر عمل کنیم.»

یک منبع در سنای فرانسه هم با تأیید این خبر گفته است: امانوئل ماکرون به دنبال گرد هم آوردن طرف‌های فعلی و سابق برجام دور میز مذاکره با هدف دست یافتن به یک توافق جدید و اصلاح‌شده با تهران است.

در همین راستا، «رابرت دل پیچیا»، معاون کمیته امور خارجه، دفاعی و نیروهای مسلح سنای فرانسه نیز گفت: قصد مکرون این است که فرانسه ممکن است از توافق کنونی با ایران خارج شود، اما تنها به این منظور که مذاکراتی برای دست یافتن به یک سند جدید و کامل‌تر را آغاز کند که قطعا زمان زیادی را نیاز دارد».

لازم به ذکر است، رییس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود در صحن علنی کنگره آمریکا که در ۲۵ آوریل انجام شد، گفته بود که فرانسه از برجام خارج نخواهد شد.

او گفته بود: «ما آن [برجام] را به ابتکار ایالات متحده امضا کردیم. ما هر دو آن را امضا کردیم، فرانسه و آمریکا. به همین دلیل هم نمی‌‌توانیم بگوییم باید از دست آن خلاص شویم.»

مکرون گفت تا زمانی که جایگزین بهترین برای توافق ایران وجود نداشته باشد، فرانسه از برجام خارج نمی‌شود.

با این حال او گفت به دنبال توافق جامع‌تری است که ۴ رکن اساسی را دربرگیرد: اجرای مفاد توافق فعلی، گسترش مفاد توافق‌نامه فعلی به پس از سال ۲۰۲۵، نظارت بر برنامه‌های موشکی ایران و مهار نفوذ نظامی ایران در منطقه.

Share