امام جمعه رشت

عالم بی بصیرت فریفته حوادث می شود | نقش آفرینی آیت الله احسانبخش در عرصه های انقلاب

نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: اگر عالم از بصیرت ویژه ای در جامعه ای که در آن زندگی می کند، برخوردار نباشد، فریفته شرایط و مبهوت حوادث خواهد شد و فریب دیگران را می خورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان امروز در مراسم گرامیداشت سالروز ارتحال آیت الله شیخ صادق احسانبخش، نماینده فقید ولی فقیه در استان که در مصلی رشت برگزار شد، با اشاره به آیه «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ…»، اظهار کرد: عالمان رقم زنان ساحات تاریخ بشر بودند.

وی با اشاره به مانایی و ماندگاری علم و عالم در طول تاریخ، افزود: علم وسیله ای برای رشد و شکوفایی مادی و معنوی بشر و عالم صحنه پرداز این عرصه انسانی است.

امام جمعه رشت، با بیان اینکه دین مبین اسلام بیش از هر مکتب الهی و غیر الهی دیگری به علم و دانش توجه دارد، گفت: اسلام آنقدر به عالم بها می دهد که پیامبر(ص) فرمود «فضیلت عالم بر سایر بندگان مانند نورافشانی ماه شب چهارده در برابر سایر ستارگان است».

نماینده ولی فقیه در گیلان، علم و عالم را بر تاریخ بشریت تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: بسیاری از انسان ها آمدند، آدم کشتند و کشورگشایی کردند و نامشان در تاریخ ماند، اما نام ننگشان بر جا مانده است. «عالم» کسی است که نام نیکش در تاریخ می درخشد و بشریت در عرصه های مختلف زندگی از دانش و اندیشه او بهره می برند.

آیت الله فلاحتی، با اشاره به روایتی از امام علی(ع) مبنی بر بازدارندگی علم، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ عالمان دینی در عرصه علم، دانش، تعلیم و تربیت هرگز ریاکارانه با دیگران برخورد نکرده اند و لذا علمشان جاویدالاثر شده است.

وی مومنان راستین و اهالی علم و دانش و فضل و کمال را دو گروه صاحب درجه در پیشگاه الهی دانست و اضافه کرد: خداوند در قرآن کریم دانایان را با نادانان مساوی نمی داند و می فرماید «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ». پیامبر(ص) نیز فرمود «کسی که در مسیر علم و دانش حرکت می کند، خدا سرانجام او را به بهشت منتهی خواهد کرد».

این کارشناس دینی، با بیان اینکه موجودات زمینی و آسمانی برای طالب علم استغفار می کنند، گفت: علم و دانش بدون عمل و بصیرت وبال جان انسان می شود. در واقع اگر در سایه علم و دانش، عمل به دانسته ها وجود نداشته باشد، آن علم و دانش بی نتیجه خواهد ماند.

آیت الله فلاحتی ادامه داد: اگر عالم از بصیرت ویژه ای در جامعه ای که در آن زندگی می کند، برخوردار نباشد، فریفته شرایط و مبهوت حوادث خواهد شد و فریب دیگران را می خورد لذا علم عالم باید او را به حقایق عرصه علم رهنمون سازد.

امام جمعه رشت، با بیان اینکه مرحوم آیت الله احسانبخش در کتاب «خاطرات صادق» به ویژگی های عالم بصیر اشاره می کند، یادآور شد: عالم بصیر می تواند آینده روشن را ببیند و رقم زن ساحات اجتماع باشد.

وی با اشاره به اثرگذاری علمای دینی در جریان نهضت انقلاب از زمان ملی شدن صنعت نفت تا سقوط رژیم پهلوی، عنوان کرد: ایران میدان تاخت و تاز مستشاران آمریکایی در عرصه های نظامی، علمی، آموزشی، صنعتی و… بود و جامعه ایرانی از این موضوع رنج می برد لذا امام خمینی(ره) با رهبری نهضت ضد استبدادی، ضد استعماری و ضد استکباری ایران، انقلاب را به پیروزی رساند. بعد از انقلاب ۶۰ هزار مستشار آمریکایی از ایران خارج شدند.

نماینده ولی فقیه در گیلان، فجایعی که بعد از رنسانس بر سر کشورهای اسلامی و ملت های مسلمان جهان آمده را ناشی از توطئه های استکبار جهانی دانست و متذکر شد: آیت الله احسانبخش از جمله عالمانی بود که با نهضت امام همراهی کرد و در کنار امام ماند. ایشان در عین حال اهل اندیشه و قلم بود و با نفوذ معنوی که در میان مردم داشت، در همه عرصه های انقلاب نقش آفرینی کرد.

Share