حسین پسندیده، کارشناس فوتبال

دفاع از فوتبال ایران و آسیا با یک بازی آبرومندانه مقابل اسپانیا

کی‌روش با دانش و علم روز فوتبال و جوانان با استعدادی که نزدیک به ۸ سال تفکرات خویش را به آنان انتقال داده است می تواند از اسپانیا و پرتغال امتیاز بگیرد.

در دو بازی آینده مقابل اسپانیا و پرتقال با سبک فوتبال نزدیک به هم بازی خواهیم کرد. روش بازی یا سبک بازی ایران با اسپانیا و پرتغال یکسان می باشد.

منظور از سبک بازی سبک بازی آمریکای لاتین می باشد که در راس آن پرتغال و اسپانیا قرار دارند کشورهای اروپایی که فوتبالشان بوی آمریکای لاتین را می دهد. سومین تیمی که در این گروه فوتبالی در سطح آمریکای لاتین ارائه می دهد ایران می باشد این سبک را مربی بنام کی روش به ایران انتقال داده است و تیم ملی برند پرتغالی به خود گرفته است یعنی در دفاع خوب جمع می شوند و حمله سریع و ضد حمله را خوب اجرا می کنند .اسپانیا فوتبال مالکانه و مالکیت توپ (Ball Possision) را در اختیار خود دارد و این روشی است که کی روش به این سبک آشناست.

کشورهای اروپایی همچون اسپانیا با فوتبال(Game) بالا و تاکتیک تیمی، پاسکاری های متوالی و زیاد، حرکات با حوصله، چابکی و از فوتبال با طراوت و حرفه ای گری و پرمجوتیشن (گردش ۱۰نفره بازیکنان در سیستم) به خوبی بهره می برند. سومین تیمی که در این رده شبیه به این دو تیم بازی می کند ایران است. با توجه به این که مربی بنام کی‌روش دارد. کی‌روش این سبک را در طول ۸ سال گذشته به ایران انتقال داده است.

کی‌روش پس از جام جهانی گذشته آهسته آهسته شروع به پوست اندازی بازیکنان تیم ملی می کند. تیم ملی را جوان و تفکرات فنی خودش را به بازیکنان انتقال داده است. تیم ملی ایران دارای بازیکنان چابک، دریبل زن و سرعتی با دادن پاس زیاد و جنگنده استفاده می کند.

با توجه به اینکه کی‌روش سرمربی تیم ملی امید پرتغال بوده است، سبک بازی تیم ملی با سبک فوتبال اسپانیا و پرتغال همخوانی دارد. کی روش به سبک بازی با اسپانیا و پرتغال آشناست و روش بازی با این دوتیم را به خوبی می داند و ضد بازی (Anti Game) با این دو تیم را می داند.

کی‌روش مربی تیم ملی پرتغال بوده است پس بازیکنان تیم ملی کشورش را خوب می شناسد و در اسپانیا مربی گری کرده است و با سبک و روش بازی در اسپانیا آشناست. کی‌روش استخوان بندی تیم ملی اسپانیا و پرتغال را می شناسد و با فوتبال این دو کشور غریبه نیست.

کی‌روش با دانش و علم روز فوتبال و جوانان با استعدادی که نزدیک به ۸ سال تفکرات خویش را به آنان انتقال داده است می تواند از اسپانیا و پرتغال امتیاز بگیرد. درست است که سطح فوتبال اسپانیا و پرتغال بالاتر از فوتبال ما می باشد ولی با تمریناتی که انجام دادیم و با روحیه ای که از بازی اول گرفتیم گرفتن امتیاز از این دو حریف که برای قهرمانی پا به جام جهانی گذاشته اند غیر ممکن نیست.

از لحاظ فرهنگ فوتبالی کلاس های مربیگری و مقدماتی فوتبال و ساختار سخت افزاری و نرم افزاری فو تبالی اسپانیا و پرتقال و سطح لیگ دو کشور خیلی جلوتر از ما هستند. ما هم تیم اول آسیا هستیم و بازی اول خودمان را با برد پشت سر گذاشتیم.(با دو نقشه در مقابل مراکش بازی کردیم تا زمانی که مسعود شجاعی در زمین حضور داشت و زمانی که مسعود شجاعی تعویض شد نقشه دوم تیم ملی شروع شد). بازی کردن با این دوتیم خیلی راحت تر از بازی کردن با برزیل، سویس و صربستان می باشد. سه تیمی که فوتبال متفاوت ارئه می نمایند و همه می گویند در گروهی که بلژیک و انگلیس در آن حضور دارند قرار می گرفتیم خوب بود پاسخ این سوال منفی است بخاطر اینکه بازی تیم های این گروه با همدیگر متفاوت است و این به ضرر تیم ملی فوتبال کشورمان است.

تیم های اسپانیا و پرتغال در بازی با ایران برای صدرنشینی خود می جنگند بخصوص در روز آخر که با پرتقال بازی داریم ولی همه چیز در کنترل کارلوس کی‌روش می باشد. چه فرمولی و چه روش بازی را در دفاع و حمله برای بازی با اسپانیا به بازیکنانش انتقال می دهد تا آن ها با شگفتی سازی مجوز صعود را از گروه خود بگیرند.

با توجه به اینکه اسپانیا در بازی با تیم ملی برای بردن به زمین می آید و اگر بخواهد از گروهش صعود کند باید سه امتیاز این بازی را از ما بگیرد و این برای شاگردان کی‌روش خوب می باشد چون تیمی که در مقابل ایران حمله می کند به نسبت شاگردان کی‌روش بهتر بازی می کنند و روش بازی با این تیم ها را خوب بلد هستند و می توانند ار کوئیک اتک یا ضد حمله استفاده کنند که این دو باهم فرق می کند.

تیم اسپانیا قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ و قهرمان یورو ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ است. برای چهاردهمین بار در جام جهانی حضور دارند. در مقابل پرتغال خوب ظاهر شدند و فوتبال خوبی را به نمایش گذاشتند. از لاین آپ یا سیستم اولیه ۳-۳-۴ استفاده می کنند در حالت دفاعی و حالت تهاجمی به دوشکل عمل می کنند که در حالت حمله یکی از هافبک ها هافبک تهاجمی و نقش تغذیه کننده مهاجمان را دارد و در حالت دفاعی یعنی زمانی که توپ ندارند هافبک میانی نقش هافبک دفاعی را اجرا می کند و به هافبک های میانی در دفاع کمک می کنند .حضور بازیکنان جوان و با تجربه و با کیفیت اسپانیا را به یکی از تیم های مدعی جام جهانی تبدیل کرده است.

حضور دروازه بان خوبی همچون دخیا و زوج راموس و پیکه به همراه آلبا و کارواخال خط دفاعی خوبی که در دور مقدماتی ۳ گل را دریافت کرده اند. هافبک های خوب و بازی ساز و طراح و جنگنده همچون ایسکو، سیلوا، بوسکتس و اینیستا و مهاجمان سرزن و درگیر شونده خوبی همچون موراتا و کاستا که در دور مقدماتی ۳۶ گل را به ثمر رساندند تیم اسپانیا را به تیم خوبی در این جام جهانی تبدیل کرده است.

از نقاط قوت این تیم حضور مدافعان راست و چپ در حمله بوده که قدرت تهاجمی تیم اسپانیا را افزایش می دهد و در بازی های کوچک بازیکنان این تیم (Small of the game)
مهارت خاصی دارند. آن ها علاقه زیادی به ارسال توپ از جناحین دارند و با داشتن مهاجمان سرزن و درگیرشونده وگل زن بیشتر مواقع دروازه حریف را تهدید می کنند. آن ها پروسه انتقال توپ که یکی از حالت های ۴گانه فوتبال می باشند را به خوبی انجام می دهند و به راحتی می توانند در فضای پرفشار موقعیت سازی کنند.اسپانیا بازی در حفره های دفاع حریف و پاس های کوتاه و کنترل شده و انجام ۲/۱ کوتاه و کوچک در پشت محوطه جریمه و اجرای (Take Over) تیک اور عرضی و عمقی و زدن ضربه های کوتاه به دهانه دروازه و گل زدن از درون ۶قدم و سانترهای نزدیک و بازی کوچک و استفاده از پاس های نفوذ که از نقاط قوت این تیم بوده که از فاکتورهای فوتبال مرکز اروپا یعنی اسپانیا می باشد.

البته این تیم خوب دارای نقاط ضعف می باشد. وجود فاصله زیاد بین مدافعان میانی این تیم باهافبک دفاعی این تیم می باشد. تیم هایی که از روش ضدحمله یا حمله سریع استفاده می کنند در مقابل اسپانیا صاحب موقعیت خواهند شد چون مدافعان چپ و راست در حمله شرکت می کنند فضای پشت این مدافعان ایجادشده که از این فضا می توانیم به نفع خودمان استفاده کنیم.پیکه دچار کندی محسوس شده است و بازیکنان جوان و سرعتی همچون جهانبخش میلاد محمدی، طارمی، سامان قدوس و سردار آزمون کمک زیادی به تیم ما خواهند نمود.

امیدوارم با یک بازی آبرومندانه در خور شان فوتبال کشور از اعتبار فوتبال ایران و آسیا در بازی با اسپانیا و پرتغال دفاع کنیم.

حسین پسندیده، کارشناس فوتبال

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share