مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان:

جشنواره‌ ‌«سوسن چلچراغ» در گیلان برگزار شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به برگزاری ششمین دوره جشنواره گل‌دهی سوسن چلچراغ در منطقه داماش عمارلو رودبار گفت:‌ محیط زیست گیلان از این گونه گیاهی نادر حفاظت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، قربانعلی محمدپور اظهار داشت:‌ یکی از اهداف برگزاری جشنواره گلدهی سوسن چلچراغ در منطقه داماش که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان و با مشارکت برخی سازمان‌ها برگزار شد حفاظت و نگهداری از این گونه گیاهی نادر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان بیان داشت:‌ گونه گیاهی “‌سوسن چلچراغ” حدود ۴۰ سال پیش در کشور به عنوان اثری طبیعی ملی به ثبت رسیده است و امسال برای ششمین بار جشنواره گل‌دهی آن با حضور علاقه‌مندان در منطقه داماش عمارلو رودبار برگزار شد.

وی از مشارکت سایر سازمان‌ها در برگزاری این جشنواره خبر داد و افزود:‌ در ششمین جشنواره گل‌دهی سوسن چلچراغ علاوه بر اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان اداراتی نظیر میراث فرهنگی،‌ فرمانداری شهرستان رودبار، ادارات دولتی و سمن‌های محیط زیستی نیز شرکت کردند.

محمد‌پور از جمله اهداف برگزاری این جشنواره را نیز برشمرد و تصریح کرد:‌ از آنجا که رویش گیاه سوسن چلچراغ گیاهی تنها در نقاط بسیار اندکی انجام می‌شود بنابراین آشنایی بیشتر مردم و جلب توجه آنان به سمت این اثر ارزشمند طبیعی ملی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ابراز داشت: در حاشیه برگزاری ‌جشنواره سوسن چلچراغ که با حضور مسئولان‌ و علاقمندان به محیط زیست در منطقه داماش برگزار شد موسیقی سنتی،‌ نمایشگاه صنایع دستی و نمایش بازی‌های بومی محلی گیلان نیز به اجرا درآمد.

وی گیاه سوسن چلچراغ را از جمله گونه‌های خاص گیاهی اعلام کرد و بیان داشت:‌ جشنواره گل سوسن چلچراغ هر چند وقت یکبار توسط اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان برگزار می‌گردد و در برخی اوقات نیز مانند همین دوره فعلی از مشارکت سایر دستگاه‌ها نیز استفاده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان عنوان کرد:‌ پراکندگی رویش گل سوسن چلچراغ بسیار محدود بوده اما بخش عمده آن در همین منطقه داماش مشاهده می‌شود علاوه بر این موضوع تکثیر این گونه‌ گیاهی نیز تاکنون به دلایل مختلفی با موفقیت خاصی همراه نبوده است.

محمد‌پور دیگر مناطقی که این گونه گیاهی به صورت محدود در آنجا می‌روید را بیان کرد و گفت: ‌مناطق و محدوده‌های خاصی نظیر لنکران آذربایجان،‌ اطراف شهرستان نور و یا قسمتی در استان اردبیل از جمله مناطقی هستند که گل سوسن چلچراغ به صورت محدود در آنجا رویش دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این گونه گیاهی در خطر انقراض قرار دارد با خیر اظهار داشت:‌ گل سوسن چلچراغ از جمله موارد در معرض خطر محسوب نمی‌شود اما اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان اقدامات حمایتی را در جهت نگهداری این گونه گیاهی به انجام می‌رساند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: ‌اواسط خرداد هرسال تا پایان تیرماه زمان رویش و گل‌دهی گل سوسن چلچراغ است که امسال با توجه به شرایط آب و هوایی موجود و وقوع سرمای هوا گل دهی آن به کمی تأخیر انجام شده است.

محمدپور گیاه سوسن چلچراغ را از جمله گونه‌های ثبت شده به‌عنوان آثار طبیعی ملی اعلام کرد و افزود:‌ از سال ۵۷ این گیاه در فهرست آثار طبیعی ملی کشور قرار گرفت و برای حفاظت و شناساندن آن به مردم برنامه‌های ویژه‌ای از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ساقه گل سوسن چلچراغ تا ارتفاع ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متری رشد می‌کند که معمولاً ۷ سانتی متر آخرش پوشیده از گل دارای ۴ تا ۳۰ گل است.

این گونه گیاهی نادر گلی واژگون به رنگ‌ روشن و گلبرگ‌هایی به سمت بیرون برگشته شبیه چلچراغ دارد که سوسن چلچراغ نامیده می‌شود.

Share