فروزان یکتائی

تماشای رودی پر از زباله در قلب بهشت گیلان؛ روستای شهر بیجار!

گیلان که یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری کشور است به محلی پر از زباله تبدیل شده، در حالی که گردشگری ایران بعد از مدت‌ها اندکی رونق گرفته اما به نظر می‌آید برنامه مشخصی برای حل مشکلات وجود ندارد.

فروزان یکتائی: گیلان روزگاری نه چنان دور سرزمین رودخانه های پرآب و زلال و پرماهی بوده است که در حال حاضر به لطف مردم و مسئولین مملو از زباله، فاضلاب و پسماندهای شهری و صنعتی ست که تهدیدی جدی برای سلامت جانداران است.
وقتی از شلوغی های شهر، به دامان طبیعت پناه می‌بریم، سعی می‌کنیم مکانی را پیدا کنیم و ساعاتی را در کنارش درآرامش سپری کنیم، اما متاسفانه گاهی در کنار رودخانه‌های زیبا رفتارهایی را انجام می دهیم که هم به خودمان هم به طبیعت آسیب‌های جبران نشدنی را وارد می‌کنیم.
عواقبی که در بلند مدت دامن گیر خود ما و فرزندانمان می شود، فرزندانی که وظیفه داریم محیط زیستی سالم و پاکیزه را برای رشدشان فراهم آوریم، به رفتارهای بدمان در کنار رودخانه‌ها بیشتر توجه کنیم، عاداتی که شاید بی‌توجه از کنارشان رد می‌شویم!
گیلان که یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری کشور است به محلی پر از زباله تبدیل شده، در حالی که گردشگری ایران بعد از مدت‌ها اندکی رونق گرفته اما به نظر می‌آید برنامه مشخصی برای حل مشکلات وجود ندارد.
بی‌مسئولیتی انسان‌ها و مسئولین در این منطقه، نسبت به محیط زیست باعث شده مقدار زیادی زباله هرروزه در این مکان جمع شود و و حجم زیاد زباله‌ها؛ چهره‌ی این جنگل زیبا را هرروز زشت تر کند.
در ماه گذشته هفته ای یکبار به این منطقه رفتم و هر بار حجم زباله‌ها را از دفعات قبل بیشتر شده بود! یکی از مشکلات این منطقه این است که مکانی برای اختصاص زباله در نظر گرفته نشده است و این زباله ها ساماندهی نمی‌شوند !
چرا مسئولین فکری به حال این همه زباله و طبیعت زیبای ما نمی کنند؟
چرا قانونی جدی برای افرادی که رودخانه‌ها را آلوده می‌کنند، وجود ندارد؟
چرا همیشه درباره پاکیزگی طبیعت و رودخانه ها سهل انگاری می شود؟
و اما جدا از وظایفی که مسئولین و فعالان محیط زیستی به دوش دارند خوب است کمی هم خودمان برای زیباتر شدن طبیعت کشورمان که سرمایه‌های ملی ما هستند؛ این عادت بد گردشگری را ترک کنیم. وقتی می‌دانیم زباله‌ها نفس رودخانه‌ها را بند آورده اند شهروند بی‌ملاحظه نباشیم و قدم‌هایی برداریم مثلا زباله هایمان را در کیسه‌‍ای جمع کرده و با خود ببریم و در نزدیک ترین سطل زباله بیندازیم.یا اگر کسی در رودخانه زباله ریخت به او تذکر دهیم و …
با توجه به نزدیک شدن تابستان و تعطیلات پیش رو در هفته ی بعد؛ خواهشا وقتی از موهبت‌های طبیعی بهترین استفاده را می‌برید پس از ترک کردن جنگل و ساحل آثار گردش و تفریحتان و هر آنچه که دور ریختنی است را در آن جا رها نکنید!

Share