تداوم تضییع حقوق حیوانات

به بهانه آزار یک سگ در انزلی؛ محکومیت جرایم حیوان آزاری در ایران چگونه است؟

تکرار فاجعه “سگ کشی و حیوان آزاری”، زنگ خطری جدی بر تعرض مجدد به حیات حیوانات و محیط زیست بوده که بر لزوم پرهیز از آن و استاندارد سازی شیوه های نگهداری و مراقبت از حیوانات مربوطه تاکید می گردد و ضروری است.

سگ‌کشی دردناک با اسید، رنگ کردن، ضرب و شتم سگ تا سر حد مرگ و … از نمونه‌های حیوان‌ آزاری هایی است که در سال های اخیر اتفاق افتاده و واکنش هایی بسیار را در بین مردم و هنرمندان را در پی داشته است. اما این روز ها باز هم انتشار کلیپی در فضای مجازی که مربوط به انزلی است، کام شهروندان را تلخ کرده و واکنش های بسیاری را در فضای مجازی بین مردم و مسئولین برانگیخته است از جمله تنظیم استشهاد نامه برای جمع آوری امضا علیه فرد خاطی و ورود دادستانی و پلیس راهور و شناسایی فرد مزبور. در این کلیپ سگی بر پشت ماشین وانت نیسان بسته شده و روی زمین کشیده می شود این در حالی است که حیوانات، بخشی از جامعه طبیعی و زیست محیطی را تشکیل می‌دهند و در برقراری توازن در نظام طبیعت، نقش موثر و غیرقابل انکاری دارند. حیوانات مانند انسان‌ها از حقوق خاص خویش مانند حق حیات، حق درمان، حق آرامش، حق زیست جمعی، حق پرهیز از هر نوع خشونت، حق پرهیز از هرگونه نسل‌کشی، حق استفاده از حیات‌وحش و مانند آن‌ها برخوردارند و هرگونه تعدی و تفریط نسبت به آن‌ها یا حقوق آن‌ها، به منزله نقض حقوق آنان محسوب شده و ضروری است، مستوجب مسئولیت باشد.

قانون حمایت از حیوانات برای بازدارندگی از حیوان آزاری در ایران سال‌ها است مد نظر بسیاری از حامیان حیوانات و محیط زیست قرار گرفته است اما لایحه حمایت از حیوانات تنها در حد نگارش یک پیش‌نویس در دی ماه سال ۹۵ تقدیم هیات دولت شد اما با گذشت یک سال و نیم از ارسال لایحه منع حیوان آزاری در قالب اصلاحیه قانون مجازات اسلامی، پیگیری این لایحه به فراموشی سپرده شده است.

اما موادی در قانون مجازات اسلامی وجود دارد که در صورت بروز موارد حیوان آزاری بسیاری از فعالین حقوقی به این مواد قانونی استناد می کنند. از جمله ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی که تصریح می کند: هر کس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیواناتی که شکار آنها توسط دولت ممنوع اعلام شده است ‌را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم‌ خواهد شد.

در تبصره‌های این ماده آمده است که هر کس بدون عمد و بدون ضرورت سایر حیوانات (منظور حیواناتی همچون سگ و گربه یا حیواناتی به جز حیوانات وحشی است که قانون و تکلیف مجازات آن ها مشخص است) را بکشد یا مسموم یا تلف کند یا ناقص کند به جزای نقدی تا ۱۰ میلیون ریال و خدمات رایگان به حیوانات تا شش ماه محکوم می‌شود. در تبصره بعدی این ماده تاکید شده است که تنها مرگ با شفقت به منظور کنترل بیماری و پیشگیری از رنج حیوانات با رعایت قوانین و مقررات و با نظر سازمان دامپزشکی کشور از مصادیق این تبصره جدا است. این تبصره بدان معناست که حتی اگر کسی بخواهد مرگ با شفقت به طور نمونه برای پیشگیری از شیوع بیماری برای حیوان ایجاد کند، باید مقررات را رعایت و مجوز سازمان دامپزشکی را برای مورد به مورد حیوانات اخذ کند و تنها در این صورت از شمول این قانون مستثنی است.

همچنین ماده بعدی ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی است که می گوید: هر کس بر خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده نماید به حبس از سه‌ ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک و نیم میلیون ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در مصاحبه ای درباره انتشار تصاویر مربوط به حیوان آزاری توسط بعضی از افراد اعلام کرده است: تضییع حقوق حیوانات طبق قانون مجازات اسلامی جرم بوده و به نوعی ترویج خشونت نیز محسوب می‌ شود و از طرفی نظم عمومی جامعه را برهم زده و بهداشت عمومی را به مخاطره می‌ اندازد، لذا پلیس فتا نسبت به شناسایی افرادی که کلیپ حیوان آزاری خود را در فضای سایبر انتشار می دهند، اقدام و به مقام قضایی معرفی خواهد نمود.

تکرار فاجعه “سگ کشی و حیوان آزاری”، زنگ خطری جدی بر تعرض مجدد به حیات حیوانات و محیط زیست بوده که بر لزوم پرهیز از آن و استاندارد سازی شیوه های نگهداری و مراقبت از حیوانات مربوطه تاکید می گردد و ضروری است؛ هر نوع حیوان آزاری به هر شکل و کیفیتی، مورد جرم انگاری قرار گرفته و مستوجب مسئولیت قانونی و جزائی لازم و بازدارنده گردد. باید امروز “حیوان آزاری به اشکال مختلف” را درک و درمان کرد و آنرا به شدت محکوم کرد و دانست و دریافت که فردا دیر است و ضروری است حیوانات نیز به سان انسان ها از حقوق خاص خویش و شناخته شده بین المللی برخوردار باشند.

میلاد منصف

 

Share