در راستای توسعه کشت محصولات ارگانیک؛

برگزاری نخستین کارگاه تحقیق و توسعه محصولات کشاورزی ارگانیک در منطقه آزاد انزلی

در راستای توسعه کشت و تولید محصولات ارگانیک و آغاز دومین سال تولید برنج سالم با ھدف رسیدن به محصول ارگانیک در منطقه آزاد انزلی نخستین کارگاه تحقیق و توسعه (PGS سیستم مردمی ارگانیک یا سیستم تدوین مشارکتی) با همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی، قطب علمی ارگانیک و TIPI برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در راستای توسعه کشت و تولید محصولات ارگانیک و آغاز دومین سال تولید برنج سالم با ھدف رسیدن به محصول ارگانیک در منطقه آزاد انزلی نخستین کارگاه تحقیق و توسعه (PGS سیستم مردمی ارگانیک یا سیستم تدوین مشارکتی) با همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی، قطب علمی ارگانیک و TIPI برگزار شد.

حمیدرضا مرتضایی عضو موظف هیات مدیره در خصوص اهمیت کارگاه توسعه تولیدات ارگانیک گفت: این کارگاه تخصصی با هدف تشریح اھمیت تولید محصولات ارگانیک و ایجاد نظام هماهنگ تولید، عرضه، تجارت، تحقیق و توسعه محصولات ارگانیک در گرو شناخت اصول و قواعد حاکم بر این موضوع و با حضور قطب علمی ارگانیک، TIPI، اتاق بازرگانی اردبیل، نمایندگان برنجکاران منطقه آزاد انزلی و فعالان این حوزه برگزار و آخرین یافته های علمی کشت ارگانیک را برسی و تبادل نظر کردند.

مرتضایی با اشاره به اینکه دستیابی به تولید محصولات ارگانیک یکی از مهمترین اهداف سازمان منطقه آزاد انزلی بوده است، تأکید کرد :با اجرای این طرح در منطقه آزاد انزلی شاهد اصلاح الگوی کشت در روش سنتی کشاورزی منطقه خواهیم بود، چراکه با استفاده از روشهای نوین و آزموده شده و با بهره گیری از تجربه کارشناسان خبره در این زمینه روش تولید کشت برنج در سطح منطقه آزاد انزلی، تغییرات مناسب و بهینه ای خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: از مزایای مهم این طرح، کاهش مصرف کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی، افزایش امنیت غذایی مصرف کنندگان، افزایش بهره‏ وری در تولید محصول برنج، ارتقای معیشت کشاورزان و در نهایت حفظ آب و خاک و محیط زیست است.

لازم بذکر است بررسی های کارشناسی و آموزش به کشاورزان منطقه در زمینه طرح کشت محصولات کشاورزی ارگانیک در منطقه آزاد انزلی با مشارکت کارشناسان مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان از بهمن ماه سال ۹۵ آغاز و کشت برنج ارگانیک در سطح شالیزار های منطقه توسعه یافته است و در دومین سال زراعی برنج ارگانیک در سطح ۱۲ هکتار از شالیزار های منطقه کشت شده و بالغ بر ۳۰ کشاورز نیز در این طرح مشارکت دارند.

در پایان به حاضران و شرکت کنندگان در نخستین کارگاه تحقیق و توسعه (PGS سیستم مردمی ارگانیک یا سیستم تدوین مشارکتی) گواهی شرکت در کارگاه به حاضران و کشاورزان اعطا شد.

Share