وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد:

برگزاری اردوهای علمی خارج از کشور، ممنوع | نباید اجازه دهیم هرفردی وارد مدارس شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در کنار توجه به مقوله نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی، با طراحی یک “نظام نظارت” ، امر نظارت بر مدارس دولتی را هم دنبال می کنیم گفت: نظام نظارت باید به عنوان رکنی مهم در همه مدارس تقویت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل ایسنا، سید محمد بطحایی در گردهمایی آموزشی توجیهی روسای ادارات مشارکت های مردمی و ناظران میدانی استان های سراسر کشور که در اردوگاه باهنر برگزار شد با بیان اینکه همواره درباره مشارکت ها و حضور بخش خصوصی انتقاداتی مطرح است عنوان کرد: برخی معتقدند آموزش و پرورش نباید در هیچ سطحی به دنبال جلب مشارکت ها برود. به علت دیدگاه‌های متفاوت، مدیران توسعه مشارکت های مردمی در برخی ادوار در طول چهل سال گذشته تغییر پیدا کردند و بر عکس در برخی ادوار افرادی تصدی امور را بر عهده گرفتند که معتقد بودند مشارکت یک امر الزامی است.

وی افزود: در چنین ایامی مشارکت ها با رشد روبرو بوده و توفیقات بیشتری بدست آورده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز و پس از ۴۰ سال دیگر نباید با آزمون و خطا تصمیم بگیریم گفت: افراط و تفریط در هر دو بعد با لطماتی همراه خواهد بود. در حالی که از یک سو آموزش و پرورش بدون مشارکت غیردولتی به نتیجه نمی‌رسد و از سوی دیگر باید مراقبت کنیم مشارکت در سطوح تصدی گری گسترش یابد و جایگاه بخش حاکمیتی حفظ و راهبری و سیاست گذاری توسط آن صورت گیرد.

بطحایی افزود: متاسفانه در این فضای افراط و تفریط موسسان اذیت‌های بسیاری را تحمل کردند. ما همه خانواده بزرگی هستیم که غیردولتی‌ها فرزند خوانده آن نیستند. یک خانواده‌ایم و وظیفه سنگین تعلیم و تربیت فرزندان آینده را به عهده گرفتیم و این نگاه‌های خط کشی و جداسازی مدارس دولتی از غیردولتی و درجه بندیها نگاه تخریب کننده‌ای است. در حالی که هم موسسان غیردولتی و هم مدیران مدارس دولتی به سختی حرکت و صورت خود را در بسیاری مواقع با سیلی سرخ نگه می‌دارند و در مسیر تعالی تعلیم و تربیت حرکت میکنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در کنار نظارت بر مدارس غیردولتی با طراحی “نظام نظارت”، امر نظارت بر مدارس دولتی را هم دنبال می کنیم گفت: نظام نظارت باید به عنوان رکنی مهم در همه مدارس تقویت شود.

وی با اشاره به وظایف و مسؤولیت های ناظران مدارس غیردولتی گفت: ناظر نباید انرژی خود را صرف پیدا کردن علل و عوامل انحراف و انطباق برنامه ها کند. معمولا ناظر پیشنهاد اصلاحی هم نمی‌دهد. وی معمولا انحراف و یا انطباق را با روشهای پیش بینی شده گزارش می‌کند.

بطحایی ادامه داد: در آموزش و پرورش دریایی از مسائل و موضوعات قابل نظارت داریم و حتی اگر هزاران نفر از متخصصان را هم جمع کنیم تا همه موارد را بازرسی کنند باز هم موفق نخواهیم شد. وظیفه اصلی نظارت با مدیر مدرسه است. بنابراین شایستگی مدیران تضمین کننده کیفیت اجرای برنامه ها در مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید تمرکز ما بر ارتقای عملکرد مدیران مدارس باشد گفت: وظیفه اصلی نظارت با مدیر است و ناظران بیرونی به عنوان کسانی که باید انحراف و انطباق از برنامه ها را بازرسی کنند باید شاخص های کلیدی عملکرد را مدنظر داشته باشند که مسیر ناظر بیرونی را بدرستی مشخص می‌کند.

وی با اشاره به نگاهی که به مدارس غیردولتی وجود دارد اظهار کرد: این مدارس در طول سالیان گذشته با افراط و تفریط و حب و بغضهایی روبرو بوده‌اند. امروز یک سرمایه اجتماعی ارزشمند ما در معرض خطر است. صیانت از این سرمایه در گروی نظارت های مستمر است. این گزارش دهی باید مداوم باشد و اگر خطایی بود گزارش کنیم و نگرانی نداشته باشیم. باید جامعه اطمینان یابد اگر خطایی رخ داده سیستم به قدری هوشمند بوده که آن را شناسایی و بلافاصله برخورد کرده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظارت مستمر و نظام مند بسیار مهم است عنوان کرد: نباید در گزارشها کلی گویی کنیم و باید متناسب با شاخص‌های کلیدی عملکرد باشد. برخی مواقع در مدارس غیردولتی برخی رفتارها باعث می‌شود سرمایه عظیمی که با خون دلهای بسیار بدست آمده در معرض خطر قرار بگیرد.

بطحایی ادامه داد: مشاهده کردیم مدارسی اردوهای علمی خارج از کشور برگزار می‌کنند، البته ممکن است در چند مدرسه معدود باشد اما نگاهی که به مدارس غیردولتی وجود دارد باعث می شود اصل کار به حاشیه برود. از همکاران خواستیم طی بخشنامه‌ای اعلام شود در حالی که در داخل دانش آموزان ما با بسیاری میراث فرهنگی بیگانه‌اند ضرورتی ندارد اردوهای علمی خارج از کشور ترتیب داده شود.

وی افزود: یا در برخی مدارس غیردولتی معدود مشاهده شده است که افراد خارجی را برای سخنرانی دعوت کرده‌اند. یک مورد را شخصا پیگیری کردم و دریافتم وی چهره شاخصی در کشور خود در حوزه تعلیم و تربیت نبوده است و حرف جدیدی در عرصه تعلیم و تربیت نداشت. اینها حساسیت منتقدان را بالا می‌برد. در حالی که در داخل علمای کارکشته‌ای در عرصه تعلیم و تربیت داریم. گویا به نظر می‌رسد به اصطلاح سینمایی‌ها جنبه گیشه‌ای مدنظر بوده که موسس بگوید فرد خارجی را برای سمینار علمی دعوت کرده است.

وی تاکید کرد: باید مسوولیت پذیری مدیران را افزایش دهیم و تقویت کنیم. فرمان هدایت چندین دانش آموز در اختیار اوست و نگاه تیزبین مدیر است که بسیاری اوقات جلوی خطاها را می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بکارگیری نیرو در مدارس دولتی و غیردولتی بسیار حساس است گفت: نباید اجازه دهیم هر فردی ولو از حیث علمی درجه یک باشد وارد مدارس شود. اخیرا موارد اندکی در این باره گزارش شده بود. آموزش به اولیای دانش آموزان باید با ضابطه‌های ابلاغی همسو باشد. اجازه نداریم هر سازمان و فردی را ولو اینکه از حیث دانشی در بالاترین جایگاه باشد به مدارس بیاوریم.

وی افزود: ممکن است شخصی فوق دکترای رشته ای باشد اما شایستگی آموزگاری کلاس اول ابتدایی را نداشته باشد اما یک فرد با لیسانس موفق‌ترین آموزگار ابتدایی باشد. ویژگیهای مدرسه و حوزه علوم تربیتی اینگونه ایجاب می‌کند که در به کارگیری نیرو دقت کنیم.

Share