محمد بهشتی در سی و پنجمین نشست تخصصی توسعه

ایران به بیماری اوتیسم دچار شده است | الگوی توسعه اروپا در ایران قابل اجرا نیست

بهشتی یادآور شد: وقتی آموزش ما به صورت اوتیسمی باشد، مهندسانی پرورش خواهند یافت که گمان می کنند جادوگر سیندرلا هستند. یعنی با چوب جادوی تکنولوژی همه چیز را می توانند درست کنند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سی و پنجمین نشست تخصصی توسعه با موضوع “امتناع از زمینه” با سخنرانی مهندس سید محمّد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور برگزار شد.

در ابتدای جلسه کیوان محمدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با بیان اینکه حضور دکتر بهشتی را باید به فال نیک گرفت، گفت: امروز ایشان یکی از صاحب نظران مرجع و منبع در کشور محسوب میشود.

در ادامه موسوی رئیس پژوهشکده گیلان شناسی گفت: مسئله بسیار مهم جامعه ما فرهنگ است و اگر می‌خواهیم جامعه پویایی داشته باشیم باید بر مدار فرهنگ حرکت کنیم.
موسوی افزود: از شخصیت های تاثیر گذار در احداث موزه میراث روستایی دکتر بهشتی بود. قرار گرفتن در کنار مهندس بهشتی سبب میشود که با ایده های نو آشنا شویم و درک درستی از زندگی داشته باشیم.

موسوی افزود: اگر قرار است اتفاقی در تاریخ و فرهنگ بیفتد کسانی می توانند انجام دهند که مانند دکتر بهشتی آشنایی کامل با فرهنگ و جامعه و توسعه آشنا باشند زیرا جامعه ما به چنین شخصیت هایی محتاج هستند.

پس از جنگ ایران و روسیه تمام نعمتهای این سرزمین تبدیل به لکه ننگ شد

در ادامه محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در این جلسه با اشاره به اینکه ایران از کشورهای کهن جهان محسوب می‌گردد، افزود: کهنترین سند در مورد ایران نامه ای است از تنسر که به شاه مازندران نوشته شده است و این نامه از مهد و سنای ایران گفته میشود و این تنها سندی است که میتوان گفت ایران تا زمان مشروطه جزو بهترین کشور معرفی شده است.

وی با اشاره به جنگ ایران و روس گفت: پس از جنگ ایران و روسیه اتفاقات زیادی رخ داد و گویی همه مشکل را خود ایران می‌دانستند و تمام نعمتهای این سرزمین تبدیل به لکه ننگ شد.

بهشتی اظهار کرد: بعد از جنگ ایران و روسیه سرزمین ما به رویا هرگز رکاب نداد و گویی ایرانیان نمی‌خواهند توسعه پیدا کنند و از سعادتمندی امتناع دارند.

وی در مورد زمانی که ایران پول زیادی داشتند گفت : تمام سعی ما این بود که غلط های خودمان را بگیریم.

ایران به بیماری اوتیسم دچار شده است

به گزارش دیارمیرزا رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با بیان مثالی در مورد عقب افتادگی ایران گفت: بیماری اوتیسم مثالی است که میتوان برای عقب افتادگی کشور عنوان کرد زیرا این بیماری به گونه ای است که دارای اختلالات روانی هستند که نمی‌توانیم با محیط ارتباط برقرار کنند و ایران به بیماری اوتیسم دچار شده است.

بهشتی با بیان اینکه نظام آموزشی ما از دبستان همه افراد را به اوتسیم مبتلا می‌کند، افزود: در سال ۸۳ برف سنگینی بارید و ۲۷ هزار سقف فرو ریخت. در دنیا آیین نامه هایی تنظیم می‌شود تا حوادث خسارت بار نیاورند در حالی که در کشور ما حادثه ها هستند که باید خود را منطبق با آیین نامه تنظیم کنند. در سال های ۲۱ و ۵۱ هم چنین برفی امده بود در حالی که چنین خسارتی به بار نیاورد.

وی گفت: کارخانه فولاد کارخانه ای است که نیاز به آب دارد و باید در استانهایی  احداث شود که فراوانی آب باشد در حالی که در میانه کشور و استانهایی است که از کمبود آب رنج می‌برند. کشوری هستیم که بیشترین محصولات کشاورزی پر آب را صادر می‌کنیم، در حالی که می‌دانیم ایران کشوری کم آب است.

بهشتی یادآور شد: وقتی آموزش ما به صورت اوتیسمی باشد، مهندسانی پرورش خواهند یافت که گمان می کنند جادوگر سیندرلا هستند. یعنی با چوب جادوی تکنولوژی همه چیز را می توانند درست کنند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور ادامه داد: در زمان های قدیم همه مالیات می‌دادند و این را وظیفه خود تلقی می‌کردند و هیچ پولی از مردم گرفته نمیشد مگر آنکه مردم از سرنوشت خرج کرده آن آگاهی داشته باشند. در همان زمانهای قدیم گیلان ۴ درصد از مالیاتی کشور را تامین میکرد و همان زمان کاشان ۵درصد مالیات میداد و این به این علت بود که صنعت در کاشان بیشتر انحام میشد و این امار برای زمانی است که ما به بیماری اوتیسم دچار نشده بودیم اما متاسفانه مردم در زمانهای بعد چون نظراتشان با حکومت و دولت یکی نبود مالیات پرداخت نمی‌کردند.

الگوی توسعه اروپا در ایران قابل اجرا نیست

وی گفت: تمام موجودیت ایران فروش مواد خام است و اگر بر مدار تولید ارزش کار می‌کردیم اصلا نمی‌توانستند که ما را تحریم کنند اما اکنون باید زنگ های خطر را برای حفظ منابع به صدا در بیاوریم.

بهشتی متذکر شد: نانو تکنولوژی از مواردی است که ایران حرفی برای گفتن در آن دارد اما آن هم به این علت است که دنیا اکنون اینگونه می‌پسندد و این همان بیماری اوتیسم است ما نمی‌توانیم رویای توسعه داشته باشیم تا زمانی که بیماری اوتیسم درمان نشود.

وی افزود: اساس زندگی ایران مبتنی بر تجارت و صنعت بوده است زیرا بازارهایی در ایران بود که دارای منبع تولید بودند مانند بازار کفاشان، بازار اهنگران. اگر از توسعه منظورمان سعادتمندی باشد غلط خواهد بود زیرا توسعه یعنی وسعت دادن.

بهشتی گفت: ایران سرزمین است که در کمربند بیابانی و کوهستانی قرار دارد و سرزمین داینامیک است و دارای تنوع اقلیمی می‌باشد و این سرزمین ها دارای حوادثی مانند سیل و زلزله و برف هستند و باید همیشه اماده باشیم. سرزمین ایران سرزمین بلقوه است منابع زیستی ما بلقوه است و هنر ما به بلفعل کردن است و نمی‌توانیم الگوهای اروپا را که با ایران از همه نظر متفاوت است در این سرزمین ارایه کنیم.

این چهره فرهنگی تصریح کرد: برای توسعه کشور دو راه برای ما وجود دارد، اول اینکه اهل سرزمین خود باشیم یا اینکه بمیریم و این انتخاب سختی است.

*** تنها راه علاج ایران اندیشیدن است

به گزارش دیارمیرزا گفتنی است در ادامه جلسه طالقانی مدیر موزه میراث روستایی گفت: تنها راه علاج برای ایران اندیشیدن است. هرگز فرصت اندیشیدن نداشتیم و کسانی که در جلسات می ایند فقط برای حضور فیزیکی است و تاملی برای اندیشیدن ندارند.

وی گفت: معماری گذشته توانست در برابر زلزله، سیل و برف مقاومت کند اما اکنون اینگونه نیست و این یعنی اندیشیدن دیگر وجود ندارد.

طالقانی افزود: متاسفانه احساس کردیم بر ای توسعه یافتن باید هر چه در صندوقچه داشتیم دور بی اندازیم و انداختیم و باز هم توسعه نیافتیم. بخاطر همین نداشتن اندیشه کسانی را تربیت کردیم که حکم سری دوزی را دارند. توسعه پایدار نیازمند اندیشه پایدار است. آدم اندیشمند مقلد نمی شود و دانشگاهای ما افراد اندیشمند را تربیت نمی‌کنند.

وی در پایان اظهار کرد: روستایی بودن خودم را ضد ارزش می‌دانیم اما راه علاج بازگشت به اندیشیدن است.

Share