دبیر شورای پدافند غيرعامل استان گیلان:

انرژی‌های تجدید پذیر با محیط زیست سازگارند | جذب سرمایه‌گذار در حوزه تولید انرژی ارزش دو چندان دارد

سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل اظهار داشت: اگر هزینه های رفع آلودگی محیط زیست را مدنظر قرار دهیم، به لحاظ اقتصادی هزینه اولیه تجهیز و تولید انرژی های تجدید پذیر می شود زیرا انرژی های تجدید پذیر همگی سازگار با محیط زیست هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اولین جلسه کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر کارگروه آب و انرژی شورای پدافند غیرعامل استان گیلان به میزبانی شرکت سهامی برق منطقه ای استان با حضور عظیم بلبل آبادی مدیرعامل شرکت برق منطقه ایی استان، امیر محمدپور سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان، جمشید طالبی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان، منصور مولایی پور مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان و مهدی محمد میرهاشمی مدیر اراضی استان گیلان و سایر کارشناسان ذیربط دستگاه های حوزه مرتبط با محوریت بررسی و سیاست های حمایتی منابع تامین انرژی برگزار شد.

استان گیلان ظرفیت بسیار خوبی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر دارد

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای استان گیلان در ابتدای جلسه با اهمیت انرژی های نو بیان کرد: انرژی های نو یا تجدید پذیر از منابعی که پایان قطعی ندارند تولید می شوند و هم اینکه میتوانند به سرعت جایگزین شوند.

بلبل آبادی با تایید بر پتانسیل استان در زمینه انرژی های نو افزود: باید با کمک سازمان های مختلف سازه ها را شناسایی کنیم و پروژه های زمان دار را برای سرمایه گذار کوتاه کنیم.

گیلان یک کارگاه تخصصی سرمایه گذاری است

منصور مولایی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان با اشاره به موضوع سرمایه گذاری گفت: سرمایه گذاری در استان گیلان یک کارگاه تخصصی سرمایه گذاری است، لذا در دنیا سرمایه گذاری در بخش انرژی نوعی ابزار گردشگری نیز استفاده می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان افزود: تقاضای داخلی با نظارت حاکمیتی و اجرایی و زیرساخت های شبکه ایی پیشرفته که منجر به فرصت منحصر بفرد می شود.

همچنین میرهاشمی، مدیر اراضی استان نیز با اشاره واگذاری زمین ذکر کرد: بر اساس قانون اگر همه شرایط و ضوابط رعایت شده باشد منعی برای واگذاری زمین به سرمایه گذار وجود نخواهد داشت.

انرژی های تجدید پذیر با محیط زیست سازگار هستند

در ادامه امیر محمدپور دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به اهمیت توجه به انرژی های تجدید پذیر اظهار داشت: اهمیت این موضوع در حوزه پدافند غیرعامل آنجایی است که اگر اتفاقی نظیر جنگ، زلزله و یا سیلی اتفاق بیفتد ممکن است یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی برق به یکباره قطع شود و این اتفاق چالش های جدی را در منطقه تحت پوشش به وجود می آورد، لذا اگر تولید در محل مصرف باشد که مهمترین شکل آن انرژی های تجدید پذیرند که به کمک طبیعت در محل مصرف تولید می شوند و با توجه به پراکندگی در مواقع اضطراری به راحتی از بین نمی رود این بدان معنی است که ممکن است بخشی از آن تخریب شود ولی بطور کامل از بین نمی روند و به هر مقدار از پیرامون شان می توانند برق برسانند.

محمدپور با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته سبد انرژی‌شان را گسترش می دهند گفت: کشورهای توسعه یافته برای گسترش سبد انرژی خود از هر منبعی که بتوانند استفاده میکنند، حتی اگر منبع انرژی غالب در کشورشان بیشتر از اشکال دیگر انرژی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم در مسیر کشورهای توسعه یافته، انرژی های تجدید پذیرمان اقتصادی شود باید صاحب تکنولوژی شده و امکان ساخت در داخل را داشته باشیم و همچنین مباحث زیست محیطی را مدنظر قرار دهیم.

سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل گیلان با موضوع نگاه با مباحث آلودگی محیط زیست اذعان داشت: اگر هزینه های رفع آلودگی محیط زیست را مدنظر قرار دهیم، به لحاظ اقتصادی هزینه اولیه تجهیز و تولید انرژی های تجدید پذیر می شود زیرا انرژی های تجدید پذیر همگی سازگار با محیط زیست هستند، البته اکنون در حوزه زیست محیطی با چالش هایی نظیر تغییرات غیرعادی تغییر اقلیم مواجه هستیم، که در این راستا خروجی اولین همایش تغییر اقلیم و امنیت انرژی در حوزه پدافند غیرعامل با همکاری کارگروه تخصصی آب و انرژی پدافند غیرعامل استان، دانشگاه گیلان و اداره کل پدافند غیرعامل استان برگزار گردید.

جذب سرمایه گذار در حوزه تولید انرژی ارزش دو چندان دارد

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان در ادامه با ظرفیت بالای استان در تولید انرژی افزود: از آنجایی که انرژی های نو برای توسعه و گسترش نیازمند اعتبارات بالایی در بدو امر است لذا جذب سرمایه گذار در این حوزه ارزش دو چندان می یابد، لذا شایسته است که همکاری سازنده در چارچوب ضوابط با سرمایه گذاران این حوزه اعم از داخلی و خارجی صورت گیرد تا روند گسترش استفاده از این انرژی ها در استان، هر چه بیشتر سیر صعودی گیرد.

در انتهای جلسه مدیران و کارشناسان دیربط دستگاه های حوزه مربوطه به تبادل نظر و بررسی رفع موانع برای بستر سرمایه گذاری و همکاری متقابل دستگاه ها مرتبط در این زمینه پرداختند.

Share