جوان کارآفرین در گفتگو با دیارمیرزا؛

از اول شدن در المپیاد جوشکاری تا ساخت اولین نانوایی مکانیزه با نوبت‌دهی دیجیتال در انزلی

مدتی به عنوان پیمانکار در حرفه خودم مشغول به کار بودم ولی بنا به دلایلی به شغل نانوایی آن هم مکانیزه روی آوردم اما دوست دارم با توجه به ادامه تحصیل در آینده نه‌چندان دور یک معمار موفقی باشم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اولین نانوایی مکانیزه با نوبت دهی دیجیتال توسط یک جوان تحصیل کرده در بندر انزلی راه اندازی شد. در این راستا خبرنگار دیارمیرزا گفتگویی با این جوان کارآفرین ترتیب داد که در ادامه می خوانید:

دیارمیرزا: خودتان را معرفی کنید

من فرزین بهارلو، ۲۷ ساله و در شیراز به دنیا آمدم ولی از چهارسالگی به دلیل مهاجرت خانواده در انزلی ساکن شدم، مهندسی معماری خواندم و همچنین نفر اول المپیاد متالورژی جوشکاری استان گیلان شدم. مدتی به عنوان پیمانکار در حرفه خودم مشغول به کار بودم ولی بنا به دلایلی به شغل نانوایی آن هم مکانیزه روی آوردم اما دوست دارم با توجه به ادامه تحصیل در آینده نه‌چندان دور یک معمار موفقی باشم و بنا به همین دلیل اسم نانوایی خودم را آقاخان نام نهادم تا هدفم از یادم نرود زیرا آقاخان اسم یکی از بزرگترین مسابقات معماری خاورمیانه است که هدف اصلی برای آینده من هم همین مسابقه هست.

دیارمیرزا: باتوجه به پیشینه تحصیلات عالی و موفقیت در کار چطور نانوا شدید؟

قبل از اینکه رشد کنم نیاز به یک کار و درآمد دائمی داشتم نه درآمدی که در حد کارگری باشد بلکه فراتر از آن، بنا به این هدفم در خصوص نانوایی از دوستان و اطرافیان شنیده بودم که درآمدش بسیار خوب است ولی قبل از اینکه شروع به کار کنم خیلی به سختی کار نانوایی پی نبرده بودم با این اوصاف استارت کار نانوایی را زدم چرا که همیشه یک معمار دوست دارد ایده پرداز و نو آور باشد و از این رو با خودم فکر کردم که نانوایی قرار است راه اندازی شود پس چه بهتر با تمام نانوایی های شهرم متفاوت باشد.

بهارلو ادامه داد: از آنجایی که خانواده ما نه نانوا زاده بود نه شاطر زاده با این حال دوست داشتم نانوا شوم و تصمیم گرفتم یک دستگاه تمام اتوماتیک خریداری کنم و از این رو پس از تحقیق و بازدید از نمایشگاه بین‌المللی آرد و نان در سال گذشته از نحوه کار و پخت این دستگاه خوشم آمد، امسال تصمیم به خریداری این دستگاه نمودم و حدود یک ماه است که این نانوایی را افتتاح کردیم.

وی گفت: بعد از خرید این دستگاه تازه متوجه شدم که این دستگاه پخت نان مکانیزه سنگک است و به خودم گفتم وقتی کلمه مکانیزه می آید در خصوص یک نانوایی یعنی تکنولوژی و نو آوری در کنارش هم هست و حتما باید به فکر یک سیستم در خصوص نوبت دهی این نانوایی پیشرفته نوآوری کنم چرا که مردم با توجه به پیشرفت تکنولوژی دوست دارند در رفاه باشند و هدف اصلی من بالابردن سطح رضایت مندی و رفاه مشتریان بود.

این کارآفرین جوان افزود: من میخواستم به کمک تکنولوژی برای رفاه حال مشتریان مشکل ایستادن در صف نانوایی را حل کنم و این کار به کمک سیستم دستگاه نوبت دهی بدون کوچکترین مشکلی تحقق یافت.

دیارمیرزا: ایده نوبت دهی چطور به ذهنتان آمد؟

یک جورایی از زنبیل گذاشتن در زمان قدیم است که وقتی شخصی زنبیل در صف به عنوان نوبت در نانوایی می گذاشت کسی به زنبیل دیگران کاری نداشته و حقوق شهروندی و حق تقدم را رعایت می کردند و هیچ مشکلی پیش نمی آمد ولی امروزه متاسفانه هم فرهنگ و هم آداب شهروندی و حق تقدم در بین مشتریان به فراموشی سپرده شده است و طبیعتا هر کس دوست دارد زودتر از نفر دیگری نان خود را خریداری و نانوایی را ترک کند، که این امر باعث شد به فکر دستگاه دیجیتال نوبت دهی در نانوایی شوم.

دیارمیرزا: در خصوص چگونگی سیستم نوبت دهی دیجیتال کمی توضیح بفرمایید؟

اول خواستم مانند بانک، مشتریان خودشان نوبت بگیرند ولی بنا به اینکه مشتریان ما از گروه های مختلف سنی و تحصیلی هستند و اگر بخواهیم به تک تک افراد، کار با سیستم نوبت دهی و چگونگی نوبت دهی را آموزش دهیم کمی وقتگیر و خسته کننده است پس به ناچار تصمیم گرفتم افراد بعد از پرداخت هزینه تعداد نان در جلوی پیشخوان و دریافت فیش نوبت پس از خواندن شماره توسط اپراتور نوبت دهی با ارائه فیش، نان خود را از مسئول توزیع نان بدون محدودیت جنسیت و با رعایت حق تقدم و حقوق شهروندی تحویل بگیرند.

دیارمیرزا: دلیل علاقه شما به شغل نانوایی چه بوده است؟

من خودم احساسم بر این است که هر کاری را می‌خواهم شروع کنم، دوست دارم نوآوری کنم و نتیجه کار را ببینم هر چند نانوایی با این تکنولوژی برای اولین بار در انزلی و حتی میتوانم بگویم گیلان با این روش با ریسکی بالا همراه است چرا که مردم ما دنبال نان سنتی بوده و از فرآورده های مکانیزه فراری هستند و من هم بنا به این شرایط باید یک محیطی محیا میکردم توام با جذابیت و جذب مشتری که بحمدالله با تمام پشت سر گذاشتن مشکلات و سختی ها این امر هم محقق شد.

دیارمیرزا: انگیزه شما از انتخاب نانوایی سنگکی مکانیزه چه بوده است؟

به دلیل اینکه نان سنگک سالم ترین نان دنیا می باشد و از آن رو با مشورت با چند نفر خبره این نوع نان به پخت و راه اندازی نانوایی سنگکی روی آوردم.

دیارمیرزا: راه اندازی نانوایی از سرمایه خودتان بوده است یا وام های دولتی؟

راستش را بخواهید درخواست وام کردم ولی متاسفانه بنا به دلایلی این وام به بنده تعلق نگرفت حتی برای دریافت پروانه کسب خیلی سنگ اندازی ها کردند و همش باعث دلسردی من می شدند با این عنوان که شما جوانی و راه اندازی یک نانوایی مکانیزه در توان شما نیست. با توجه به اینکه یک ماه از راه اندازی نانوایی می گذرد هنوز که پیگیر پروانه کسب می شوم همچنان جوابشان این است؛ در دست اقدام می باشد(با لبخند)

وی ادامه می دهد: من حتی بخاطر کم کاری بعضی از عزیزان که اسم نمی آورم حدود ۳۰ میلیون ضرر از جیب خودم با حمایت پدرم پرداخت کردم. ناگفته نماند این نانوایی اگر تا به الان فعال و در حال پخت است با حمایت و کمک های جناب آقای خودکار رئیس صنعت و معدن و آقای پورحسین رئیس اداره اصناف می باشد که جا دارد از همین رسانه از آنها تشکر کنم.

دیارمیرزا: انتظار شما از مسئولین و بعد مردم چیست؟

از مسئولین دیگر هیچ انتظاری را ندارم (لبخند سرد) ولی از مردم انتظار دارم که از هرچیزی که اسمش مکانیزه است نترسند، حتی شده برای یک بار هم امتحان کنند و اینکه قدم بردارند به سوی پیشرفت تکنولوژی و از تغییر نهراسند چرا که تغییر باعث رشد خود شخص می شود.

دیارمیرزا: پیشنهاد شما به عنوان یک کارآفرین تحصیل کرده ولی شاغل در نانوایی به جوانان چیست؟

پیشنهادم به هم نسلان خودم فقط این است که شک را از دلشان بیرون کنند، درست فکر کنند، هدف تعیین کنند و بعد قدم بردارند. ترس یک مشکلی است که هم سن های ما را خیلی عذاب می دهد. بهترین راهکار من این است که جوانان نوآوری کنند و ایده پرداز خوبی باشند تا در هر زمینه ای از زندگی موفق باشند.

دیارمیرزا: صحبت پایانی اگر دارید بفرمایید

مردم سعی کنند در انتخاب خوراکشان بیشتر دقت کنند چون زمانی مشغول به کار نانوایی شدم تازه متوجه شدم خوراکی های غیر بهداشتی چقدر در زندگی روزمره وجود دارد و به مردم آسیب های جدی میزند و در پایان از شما بابت تهیه گزارش تشکر میکنم از این بابت که اولین رسانه خبری هستید که قابل دانستید و تشریف آوردید.

Share