گزارش خواندنی دیارمیرزا از حال و روز نوید عکاس انزلیچی؛

از انتقاد به بی اخلاقی‌ها تا حسرت عکس گرفتن از یک مکان تاریخی در انزلی

جبار نوید معروف به نوید عکاس یکی از مشهور ترین چهره های عکاسی بندر انزلی است که مردم این شهر سال ها با او و عکسهایش از زمین ورزشی گرفته تا داخل شهر و ساحل خاطره دارند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جبار نوید، معروف به نوید عکاس، قدیمی ترین عکاس بندر انزلی است که بالغ بر هفت دهه از عمر عکاسیش می گذرد به طوریکه مردم این شهر و شماری از گردشگرانی که به انزلی آمده اند با او خاطرات زیادی دارند اما او از اینکه به او اجازه نداده اند تا در نقطه ای خاص عکاسی کند گلایه دارد.

جبار نوید معروف به نوید عکاس یکی از مشهور ترین چهره های عکاسی بندر انزلی است که مردم این شهر سال ها با او و عکسهایش از زمین ورزشی گرفته تا داخل شهر و ساحل خاطره دارند.

کمتر خانواده ای از انزلیچی ها است که نوید عکاس، یکی از عکس های خانوادگی آنها را نگرفته باشد، خاطرات کودکی و جوانی بسیاری از مردم از سوی نوید عکاس ثبت شده است و او هم با خاطرات سال‌ های دور مردم انزلی پیر شده است.

جبار نوید دی ماه ۱۳۰۱ در یکی از خانه های کوچه مجاور سینما گل سرخ انزلی بدنیا آمده است. بنا به گفته خودش تا قبل از جنگ جهانی دوم نقاشی می کرده و هر آن چه را کشیده فروخته، بخاطر همین حتی یک تابلوی از خودش را نیز برای ارائه این گفته ندارد. با آمدن دوربین های عکاسی به انزلی (دوربین های تخته ای) او به فن عکاسی که بعدها به هنری ارتقا می یابد علاقمند می شود و عکاسی را بصورت تجربی یاد می گیرد.

نوید عکاس که این روزها در سرای سالمندان محبت کردمحله غازیان بندر انزلی ساکن است از کاهش محبت در بین مردم گلایه می کند و می گوید: مردم ایران شایسته بهترین ها هستند و این مسئولین باید بیشتر از اینها به مردم محبت کنند، اگر این فسادها را کمتر کنند و به محبت‌ ها بیافزایند برکت هم در بین مردم افزایش می یابد.

نوید عکاس که نزدیک به یک قرن سن دارد، از میزان بالای بی اخلاقی ها ابراز ناخرسندی می کند و می گوید: این دهان ما برای توهین کردن نیست، چرا خدا را در نظر نمی گیریم و در بسیاری از مواقع به خدا و ائمه قسم دروغ می خوریم؟

یکی از شهروندان در حال مصاحبه می آید و به جبار با گویش گیلکی می گوید: «خدا ترا عمر با عزت بده، خدا ترا بداره» آقای خبرنگار «ایشون عکاس خانوادگی ما بود همیشه از او برای عکاسی دعوت می کردیم».

در زمان گفتگو، مردم وقتی نوید عکاس را می دیدند دور او جمع می شدند و با ابراز محبت حال او را جویا می شدند که این موضوع کمی کار مصاحبه را با کندی پیش می برد.

نوستالژیک ترین عکاس بندر انزلی مردم انزلی را انسان هایی با اخلاق و با محبت می داند و درباره حضور آنها در سرای سالمندان محبت برای ملاقات می گوید: مردم می آیند در سرای سالمندان با من گفتگو می کنند و حال و احوالم را می پرسند و همیشه نسبت به من لطف دارند.

نوید عکاس این روزها بیش از هر زمان دیگری به خدا احساس نزدیکی دارد، بسیاری از مشکلات زندگی مردم و جوانان امروزی را بخاطر این می‌داند که خدا را در نظر نمی گیرند و می گوید: باید همواره شکرگزار خداوند باشیم، اگر می خواهیم زندگی خوبی داشته باشیم باید به خدا و سرنوشتی که برای ما در نظر گرفته است اعتقاد داشته باشیم.

با سابقه ترین عکاس انزلی که از همه نقاط انزلی عکس گرفته است و در عزا و عروسی مردم این شهر شریک بوده است، اظهار می‌دارد: من از همه نقاط انزلی عکس گرفتم، تنها جایی که از آن عکس نگرفته ام و به من اجازه ندادند قبرستان لهستانی ها بوده است، دلم می خواهد از این مکان به عنوان یک مکان تاریخی انزلی عکاسی کنم.

فیلم مستند ( چقاب تنهایی) ساخته محمّد شکیبا درباره زندگی جبار نوید در پرونده خاطرات زندگی او به ثبت رسیده و همچنین نوید به عنوان تصویرگر خاطرات مردم انزلی؛ نشان صدف بلورین تندیس ویژه شهروند شایسته را به خود اختصاص داده است.

 

Share