لاهوتی مطرح کرد

گروه خونی من با مرتضوی یکی نیست | پیام‌رسان‌های داخلی خدمات بهتری ارائه دهند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:به قدری با سرعت قانون بالا وضع می‌کنیم که شش ماه بعد هنوز عین قانون چاپ نشده تصمیم می‌گیریم که این قانون را تغییر دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از برنا، «مهرداد بائوج لاهوتی»، نماینده لنگرود و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، هفته گذشته با حضور در خبرگزاری برنا ضمن بررسی شبهات موجود در خصوص سعید مرتضوی، در خصوص موضوعاتی از قبیل واردات محصولات کشاورزی، دامی و همچنین فیلترینگ تلگرام گفتگویی ارائه کرد.

متن گفتگوی تفصیلی «مهرداد بائوج لاهوتی» را در ادامه می خوانید:

نظر شما در خصوص پرونده سعید مرتضوی چیست؟ و اینکه آیا او اخیرا در گیلان بوده است؟

بنده در دولت گذشته از سال ۸۴ از منتقدان دولت بودم و اعتقاد داشتم که سیاستی که دولت پیش می‌برد سیاست درستی نیست. آقای مرتضوی تخلف کرده و پرونده ایشان در دادگاه در حال رسیدگی و بخشی از رای صادر شده است. اعتقاد بنده این است  که این رای در مورد ایشان باید اجرا شود. اخیراً بحثی مطرح شده است که مرتضوی به گیلان آمده اند ولی آن گونه که بررسی کردم به گیلان نیامدند.

 هیچ یک از نمایندگان گیلان با ایشان دیداری نداشتند. گروه خونی من با آقای مرتضوی یکی نیست و به هم نمی خورد و بیش از ۴_۵ سال است که ایشان را ندیده‌ام.

چرا برخی قصد دارند پای شما را به این قضیه باز کنند؟

برای خود بنده نیز جای سوال است که چرا اسم بنده را مطرح کرده اند من اگر مرتضوی را می‌دیدم حتماً می‌گفتم که ایشان را دیده‌ام ولی هیچ اطلاعی از ایشان ندارم.

حاشیه های از این قبیل در کشور ما وجود دارد که افرادی علاقه‌مند هستند که پای بنده را به این قضیه باز کنند ولی بنده هیچ علاقه‌ و حساسیتی ندارم.

خط و خطوط سیاسی من با مرتضوی همخوانی ندارد و نکته دیگر اینکه آقای مرتضوی زمانی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بودند ممکن بود نماینده ای با او دیداری داشته باشد ولی الان که هیچ منصبی ندارد دیدار نماینده ها با او هیچ معنی و مفهومی ندارد و بنده این موضوع دیدارمان را تکذیب می کنم که هم بنده و هم سایر نمایندگان گیلان و همکارانم با او دیداری نداشتیم و لزومی ندارد که نمایندگان گیلان دیداری داشته باشند.

مشکل اصلی واردات محصولات کشاورزی  ما چیست؟

 موضوع راحت و شفاف است و این که واقعیت قضیه این است که منافع یک عده آدم های صاحب منافع که در دستگاه های دولتی نفوذ دارند و در دستگاه‌های دولتی نیز یک عده افراد هستند که منافع آنها را بر منافع کل کشور می فروشند مشکل اساسی همین ها هستند.

توجه داریم که نوع نگاه مردم به برنج تغییر پیدا کرده و در گذشته که  مردم در هر وعده غذایی برنج می خوردند  امروزه فرهنگ مصرف مان تغییر کرده است.

 بر اساس اینکه هر ایرانی ۳۶ کیلو برنج مصرف می کند ما سالیانه دو میلیون و هشتصد هزار تن برنج نیاز داریم تا الان حدود دو میلیون تن  واردات برنج انجام شده که بالای یک و نیم میلیون تن آن از مسیر قاچاق وارد شده است.

 زمانی که حرف از قاچاق می‌زنیم ذهن‌ها به سوی تعداد اندکی کولبر می‌رود در حالی که منظور اصلی ما کولبرها نیستند مگر ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق را  کولبر می تواند وارد کند؟ همه اینها از مبادی رسمی  بنادر و گمرک وارد می‌شود ما روزی ۱۵۰۰ تن نخ ابریشم تولید می‌کردیم اگر این صنعت  دست چینی ها بود  همین ۱۵۰۰ تن را به ۲۰۰۰۰ تن ارتقا می‌دادند ولی ما همین ۱۵۰۰ تن را به ۱۰۰ تن کاهش دادیم.

 زمانی که ما ۱۵۰۰ تن ابریشم تولید می کردیم  تعرفه واردات ابریشم ۲۰۰ درصد بود یعنی شرایط را سخت کرده بودند و تولید کننده داخل تا قدرت رقابت با کالای خارجی را داشته باشد ولی امروزه تعرفه واردات ابریشم ۱۵ درصد است در حالیکه امسال که  در سال حمایت از کالای ایرانی هستیم باید در راستای تحقق بخشیدن به شعار این سال  تلاش کنیم. مقام معظم رهبری در راستای حمایت از تولید کالای داخلی این فرمان را دادند ولی ترامپ آن را اجرایی کرد.

 ترامپ تعرفه واردات کالای چینی به داخل آمریکا را بالا برد یعنی ورود کالاهای چینی را به داخل کشور خود  را یا محدود و  یا سخت تر کرده و به تولید کننده داخلی خود قدرت رقابت داد.

زمانی ۱۲۰ میلیون دام در کشور داشتیم ولی الان  این آمار به ۵۰ درصد رسیده و جای سوال است. کشاورزی امروز در کشور دچار آسیب زیادی شده است.

 در شهرهای شمالی ۷ هزار هکتار از مزار و باغ‌هایمان تغییر کاربری پیدا کرده یعنی کشاورز به علت شرایط اقتصادی نامناسب مجبور به فروش زمین خود می شود. سه هزار هکتار از زمین‌های برنج مان و همچنین ۴ هزار هکتار از باغات توتمان که  در خصوص ابریشم فعالیت داشتند از دست رفت. همه این آمار و ارقام توسط  مرکز پژوهش های مجلس اعلام شده و مستند هستند.

سال گذشته شاهد هدر رفتن سیب در ارومیه شدیم در حالی که به قدری که موز وارد کشور کردیم الان این محصول در سبد کالای مردم قرار گرفته زیرا ارزان است و با تعرفه پایین وارد می‌شود و جای پرتقال و سیب را گرفته است.

اخیرا صحبت هایتان به این موضوع اشاره می کنید که واردات دام و طیور دست یک نفر است، بیشتر در این خصوص توضیح دهید؟

نهادهای مربوط به دام و طیور و مرغ دست یک نفر است و بحث ما این است ولی قوانین ما تاکید بر این دارد که تلاش کنیم در انحصار نباشد زیرا انحصار خطرناک است.

 چنانچه اتفاقی برای یک نفر بیافتد که فقط همان فرد واردات انجام می دهد مطمئناً مشکل ساز خواهد بود.

 در مورد گوشت نیز  ۴ نفر  از برزیل وارد می کنند و در این مورد نیز باید زمینه را برای رقابت ایجاد کنیم ما می توانیم این شرایط را فراهم کنیم و از موضوعاتی که باید اصلاح شود مواردی است که اشاره کردم  ولی در حال حاضر  مورد بی توجه قرار گرفته است.

نظر شما در خصوص فیلترینگ تلگرام چیست؟

فضای مجازی جزوی از زندگی ماست و نمی توان فضای مجازی را از زندگی امروز حذف کرد ولی از طرفی این نکته نیز وجود دارد که فرمایشات آقای رئیس‌جمهور را قبول دارم یکی به این دلیل که چرا باید همه چیز در انحصار تلگرام باشد. تلگرام نباید در انحصار باشد فضاهای مجازی دیگر نیز باید بیایند.

 بنده اعتقادی به جبر و زور ندارم زیرا که با  اهرم زور، این معضل اجتماعی را نمی توان حل کرد.

 به نظر من پیام رسان‌های داخلی هم باید اعتماد ایجاد کنند و همچنین اگر خدمات مطلوب تر ارائه دهند خود به خود مردم به سمت آنها می روند. دلیل اینکه مردم تلگرام را به وایبر و واتساپ ترجیح دادند این بود که خدمات تلگرام را مطلوب تر می دانستند به نظر من تلگرام باید از انحصار درآید و پیام رسان های داخلی نیز باید تلاش کنند که همانند تلگرام امکانات را فراهم کنند.

 ما از نظر علمی جزو کشورهای برتر دنیا هستیم و می ‌توانیم این امکانات را فراهم کرده و  اعتماد سازی کنیم و همچنین خدمات مطلوب را ایجاد کنیم. باید به این موضوع توجه کرد که اختیار انتخاب را از مردم نگیریم و مردم خودشان تصمیم بگیرند.

نظر شما درباره خروج مسوولین دولتی از تلگرام چیست؟

 در همه جای دنیا برای دستگاه‌های دولتی محدودیت‌های وجود دارد و همان طور که استحضار دارید ما تمام اخبار خود را در تلگرام می‌گذاریم و تمام اطلاعات در تلگرام رد و بدل می‌شود ما از تلگرام به صورت ابزار رسانه‌ای استفاده می کنیم. در دنیا محدودیت‌هایی وجود دارد که همه اخبارشان را نمی‌توان در فضاهای مجازی استفاده کنند.

شما در برخی از مصاحبه های تان تاکید کردید که کمیسیون برنامه و بودجه باید از لاک قانونگذاری خارج شود آیا ما به این همه مصوبه در مجلس نیاز داریم؟

اعتقاد شخصی ما این است که یکی از گرفتاری هایی که در کشور داریم قوه مقننه است اگر قوه مقننه به دو وظیفه خود  که قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون است درست عمل کند مشکلات حل می شود. زیرا مشکلات مملکت ما همین دو وظیفه است.

 بنده عرض کردم که در جاهای دیگر دنیا این همه قانون وضع نمی‌کنند ما از صبح تا غروب قانون وضع می‌کنیم به قدری با سرعت بالا قانون وضع می‌کنیم که شش ماه بعد که هنوز عین قانون چاپ نشده تصمیم می‌گیریم که این قانون را تغییر دهیم.

 من اعتقادم بر این است که نیازی به این همه قانون گذاری نداریم و مجلس باید به دنبال صیانت و نظارت بر قانونی که وضع کرده است باشد.

 کمیسیون برنامه بودجه که بنده نیز عضو آن هستم باید به سمت صیانت برود و این موضوع را بررسی کنند که قوانینی که در گذشته تصویب کردیم سازمان ها و نهادها در چه مرحله‌ای هستند و چه کار کردند.

 ما ابزارهای قانونی زیادی داریم و چنانچه تخلفی صورت گیرد می توانیم به  قوه قضاییه ارجاع دهیم به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات به عنوان بهترین ابزار در کشور  هستند  و کمیسیون برنامه بودجه می‌توانند از این نهاد جهت نظارت استفاده کند.

مهمترین مصوبه کمیسیون برنامه بودجه در سال جدید چیست؟

 امسال خیلی وارد قانونگذاری نشدیم و چیزی که تا الان روی آن کار می‌کنیم بیشتر بحث عملکرد بودجه سال ۹۶ را با بودجه کل کشور است.

 ما دو جلسه با مسئولین سازمان برنامه داشتیم و در این جلسات بیشتر عملکرد سال ۹۶ را مقایسه کردیم.

 ما در سال ۱۳۹۶ پیش بینی کرده بودیم که ۳۴۶ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم ولی آنچه اتفاق افتاده ۳۲۰ هزار میلیارد تومان تحقق پیدا کرد یعنی ۲۶ هزار میلیارد تومان از آن عددی که پیش بینی کرده بودیم تحقق پیدا نکرد.

 دوباره پیش بینی کرده بودیم که ۷۱ هزار میلیارد تومان کار عمرانی در کشور انجام دهیم که از آن ۴۲ هزار میلیارد تومان اتفاق افتاد و هزینه‌های جاری را ۲۵۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بودیم که دولت تقریباً نزدیک به همین عدد را عمل کرد.

نظر فراکسیون ولایی در خصوص لایحه ساختار جدید دولت چیست؟

 من به عنوان سخنگوی فراکسیون مسقلان ولایی ساختار دولت در برخی جاها  را نیازمند تغییر می‌بینم و در برخی جاها که دولت متقاضی است نیاز به تغییر ندارد مثلاً لایحه اخیر دولت این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت را مجدداً تفکیک کنند و یا وزارت راه و شهرسازی را نیز تفکیک کنند به نظر من این لایحه سرانجامی نخواهد داشت زیرا ما قبلا مسکن و شهرسازی داشتیم که این وزارتخانه دو وظیفه سیاست گذاری و سیاست گذاری در بخش مسکن است.

 قرار نیست دولت همانند دولت احمدی نژاد وارد اجرا شوند و وظیفه دیگر سیاست گذاری در شهرسازی که نیازی به وزارتخانه جدا نداریم.

 در بخش صنعت معدن تجارت ما قبلاً وزاررتخانه‌ای داشتیم که صرفا  به وضعیت تجارت می‌پرداخت و ما خواستیم این ها را ادغام کنیم که هر کسی که در راس وزارتخانه است هم تولید را ناظر باشد و هم تجارت را در کنار هم ببینند ولی در برخی موارد که الان در دستور کار است سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

 صنعت گردشگری در دنیا رتبه سوم اقتصادی را دارد اما باید در افق ۱۴۰۴، ۳۰ میلیارد دلار درآمد گردشگری داشته باشیم که فعلاً زیر یک میلیارد دلار درآمد گردشگری داریم که در حالی که جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم ولی سالیانه بالای ۲۰ میلیارد دلار درآمد گردشگری ارز از کشور خارج می شود که در نوروز امسال نیز ۹ درصد افزایش داشتیم.

 به طور مثال اگر ۱۰ میلیون ایرانی در خارج از کشور حداقل دو هزار دلار در خارج از کشور خرج کنند ۲۰ میلیارد دلار می‌شود که ما در ازای خروج ۲۰ میلیارد دلار تنها یک میلیارد دلار وارد می کنیم و این هیچ منطقی پشتش نیست. باید تغییری در این وزارتخانه ایجاد شود زیرا این سازمان حیاط خلوت دولت شده و  تغییراتی باید ایجاد شود.

 ریاست محترم مجلس نیز دستور تشکیل کمیسیون مشترکی دادند تا در خصوص اصلاح  ساختار سازمان هم‌اندیشی داشته باشیم و به یک نقاط مشترک برسیم و بتوانیم دولت کوچک اما چابک داشته باشیم.

آیا خلاف قانون اساسی است؟

خلاف قانون اساسی نیست زیرا ما بار مالی دولت را اضافه نکردیم چنانچه این کار را انجام می‌دادیم خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی است ولی ما در این طرح تاکید کردیم که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ۶ معاونت به ۵ معاونت محدود شود. یکی از دلایلی که می‌خواهیم سازمان میراث فرهنگی را وزارتخانه کنیم این است که می‌خواهیم آن را محدودتر  کنیم که هم محدودتر و هم پاسخگو تر باشند.

Share