رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد استان گیلان تشریح کرد:

میزان شیوع هپاتیت B در گیلان چقدر است؟

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد استان گیلان با اشاره به اینکه میزان شیوع هپاتیت B در گیلان کمتر از یک درصد است گفت: درگذشته این آمار در گیلان بیش از دو درصد بود و معتادان تزریقی نیز بیشترین افراد آلوده به این بیماری هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، فریبرز منصور قنایی در نشست خبری به مناسبت هفته گوارش و کبد در بیمارستان رازی رشت با بیان اینکه هرسال هفته سلامت گوارش را در کشور داریم اظهار کرد: هفته گوارش هرسال در اوایل خرداد برگزار می‌شد اما امسال به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان در این هفته برگزار می‌شود.

وی با اشاره به هدف برگزاری هفته گوارش افزود: هدف اصلی هفته گوارش اطلاع‌رسانی در رابطه با بیماری‌های گوارش در کبد است که انجمن جهانی گوارش هپاتیت B و C این هفته را نام‌گذاری کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد استان گیلان با بیان اینکه باید برای ریشه‌کنی هپاتیت‌های ویروسی قدم برداریم گفت: از جمله برنامه‌های ما این است که تا سال ۱۴۱۰ هپاتیت C را ریشه‌کن و هپاتیت B را نیز کنترل کنیم.

منصور قنایی با بیان اینکه باید به سمت گروه‌های خطر برویم، افزود: اکنون در منطقه کمترین هپاتیت B را داریم زیرا مادران باردار برای هپاتیت B چک می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه میزان شیوع هپاتیت B در گیلان کمتر از یک درصد است بیان کرد: درگذشته این آمار در گیلان بیش از دو درصد بود و معتادان تزریقی بیشترین افراد آلوده به این بیماری هستند.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد استان گیلان با بیان اینکه برای هپاتیت C واکسن نداریم تصریح کرد: اکنون باید به سمت بیماری‌های پرخطر برویم زیرا فردی که این ویروس را دارد هیچ علائمی نداشته و به همین دلیل است که این بیماری اهمیت بالایی دارد.

منصور قنایی با بیان اینکه تمامی افرادی که قبل از سال ۱۳۷۵ خون‌گرفته‌اند اکنون باید ازنظر هپاتیت C چک شوند گفت: هپاتیت C صد در صد درمان دارد و افراد حتماً آزمایش دهند زیرا درمان هپاتیت C فقط دو و نیم میلیون تومان هزینه دارد.

وی با اشاره به اینکه تتو و خالکوبی از زیر فاکتورهای هپاتیت C است افزود: این بیماری از طریق مسواک و حوله آلوده به خون فرد مبتلا منتقل می‌شود و حتی آرایشگاه‌ها یکی از مکان انتقال بیماری است.

Share