نماینده مردم رشت در مجلس:

قوانین فعلی در ساماندهی فضای مجازی ناتوان هستند

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با بیان اینکه درحال حاضر برای ساماندهی فضای مجازی فقط ۵ قانون وجود دارد، آنها را ناکافی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در توضیح درخواست برخی از نمایندگان برای تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی، گفت: ساختار مجلس نیز مانند تمام سازمان‌هاست و باید متناسب با مسائل روز تصمیمات اقتضایی گرفته شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: زمان تشکیل ساختار مجلس و کمیسیون‌ها فضای مجازی وجود نداشت یا تا این اندازه با اهمیت نبود؛ امروزه در فضای مجازی اتفاقات اجتماعی، اقتصادی بسیاری به وقع می‌پیوندد. ارز دیجیتالی در این فضا ایجاد شده است، ملت‌های مجازی تشکیل شده‌اند و داستان‌های بسیار دیگر که به ذهن خطور نمی‌کند؛ این مسائل باعث شده تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی یکی از الزامات باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با گسترش فضای مجازی دنیای جدیدی در کنار دنیای واقعی ایجاد شده است، بیان کرد: در این فضاها ارتباطات اجتماعی به وجود آمده است، دانشگاه‌های مجازی داریم؛ ما نمی‌توانیم در مقابل روند رو به رشد این فضا گام برداریم.

وی اظهار کرد: از یک سو ما باید هرچه سریعتر قوانین موردنیاز برای این حوزه را وضع کنیم و از سوی دیگر راه‌های کنترل، مقابله و هدایت در این زمینه را درست تبیین کنیم البته باید به این نکته نیز توجه شود که ایران نسبت به کشورهای دیگر دیر نیز وارد عمل شده است.

جعفرزاده با بیان اینکه کمیسیون فضای مجازی معادل چند کمیسیون در مجلس وظیفه خواهد داشت، تاکید کرد: این کمیسیون باید بتواند خود را متناسب با تمام اتفاقاتی که در فضای مجازی می‌افتد آماده کند آمریکا در سال ۱۹۷۰ برای فضای مجازی قانون تدوین کرده است درحالیکه ما در این حوزه فقط ۵ قانون داریم.

وی خاطر نشان کرد: در کشور کمیته‌ای برای بررسی و کارشناسی درخصوص قوانین این حوزه وجود ندارد و در صورتی که اتفاقی در این حوزه رخ دهد مسئول و سازمان پاسخگو را نمی‌توان مشخص کرد؛ در حوزه ارز دیجیتالی بیت کوین باید قواعد و قوانینی وضع شود چراکه برخی افراد بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند درصورتی که کلاهبرداری در این زمینه اتفاق افتد هیچ پاسخگویی وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در فضای مجازی معاملات اقتصادی بسیاری اتفاق می‌افتد، گفت: برای کنترل و ساماندهی این فضا باید مجموعه از افراد خبره در این حوزه پس از بررسی‌های لازم اطلاعات درست و به‌روز را برای مجلس تهیه کنند ما نمی‌توانیم به فضای مجازی به عنوان شاخه‌ای فرعی نگاه کنیم.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اگرچه این فضای مجازی تلقی می‌شود اما امروزه به عنوان فضای حقیقی در نظر گرفته شده است، افزود: در مرحله اول باید کلیت این طرح به تصویب رسد؛ تمام دستگاه‌های ذی مدخل و اثرگذار در این حوزه باید وظایف مربوط به خود را انجام دهند.

Share