رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع،‌ معادن و کشاورزی گیلان:

عدم شفافیت در بخشنامه‌ ارزی دولت سبب کاهش صادرات از مبدا گیلان شد

رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع،‌ معادن و کشاورزی گیلان گفت:‌ بخشنامه دولت مبنی بر واریز ارز حاصل از صادرات به سیستم بانکی کاملاً شفاف نیست ‌و موجب کاهش صادرات از مبدأ استان گیلان شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، هادی تیزهوش‌تابان اظهار داشت:‌ بخشنامه جدید دولت مبنی بر لزوم انتقال ارز حاصل از صادرات به سیستم بانکی کشور به جهت عدم شفافیت لازم، موجب کاهش میزان صادرات انجام گرفته از مبدأ استان گیلان به کشورهای همجوار آسیایی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع،‌ معادن و کشاورزی استان گیلان عنوان کرد:‌ دولت و بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ملتهب ارز و مشکلات بسیار زیادی که در این عرصه پدید آمد اقداماتی را اتخاذ کرد اما این تصمیمات در برخی اوقات موانعی را برای صادرکنندگان داخلی به‌وجود آورده است.

تیزهوش‌تابان پیش‌بینی در مورد آینده صادرات کشور را کمی مشکل ارزیابی کرد و بیان داشت:‌ در حال حاضر و با توجه به بخشنامه جدید دولت که از فروردین امسال به مرحله اجرا درآمده است نمی‌توان در مورد آینده صادرات،‌ توقف و یا ادامه سیر نزولی آن دیدگاه مشخص و خاصی ارائه داد.

وی کالاها و محصولات صادر شده از مبدأ استان گیلان به سایر کشورهای همجوار واقع در آسیای میانه را متنوع عنوان کرد و ابراز داشت:‌ این کالاهای صادرشده اغلب شامل انواع مرکبات،‌ صیفی‌جات و یا سایر محصولاتی که در شاخه صنایع غذایی و صنعتی قرار دارند می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع،‌ معادن و کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد:‌ در بحث صادرات کالاها و محصولات تولیدی داخلی به سایر کشورها،‌ بازار بزرگ روسیه با جمعیت مصرف‌کننده میلیونی خود به‌عنوان یکی از مزیت‌های اصلی و مهم کشورمان و خاصه استان گیلان محسوب می‌شود.

تیزهوش‌تابان موقعیت گیلان در بحث صادرات کالا را بسیار استراتژیک دانست و تصریح کرد:‌ کوتاه بودن مسیر تردد به کشورهای هدف صادراتی نظیر روسیه،‌ آذربایجان و یا گرجستان از مبدأ گیلان این استان را در موقعیتی بسیار ویژه و مطلوب در این زمینه قرار داده است.

وی به برخی ‌از سیاست‌هایی که باید برای حفظ جایگاه صادراتی اعمال شوند اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش هرچه بیشتر کیفیت کالاهای تولید شده،‌ لزوم توجه بیشتر به امر بسته‌بندی محصولات و استفاده از شیوه‌های نوین باید توسط تولیدکنندگان و صادرکنندگان مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع،‌ معادن و کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: مجموع‌ عملکرد دولت در جهت فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم جهت صادرات کالاهای داخلی مطلوب است و امیدواریم مشکلاتی که در عرصه ارز صادراتی نیز به‌وجود آمده هرچه سریع‌تر با تدبیر دولت حل و فصل شود.

Share