در جلسه مشترک دو کمیسیون شورای شهر رشت مطرح شد؛

شورا، شهرداری و دولت توان تأمین اعتبار ساماندهی رودخانه‌های رشت را ندارند

رضا رسولی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت گفت: طرح ساماندهی رودخانه های رشت نیازمند اعتباری هنگفت بوده که در حال حاضر از توان شورا، شهرداری و حتی دولت نیز خارج است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در جلسه مشترک کمیسیون‌های بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت به لزوم ایجاد تعامل ما بین شهرداری رشت و دیگر دستگاه های متولی به منظور اجرای طرح ساماندهی رودخانه های رشت تاکید شد.

ساماندهی رودخانه‌های رشت به صورت مرحله‌ای انجام شود

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت در ابتدای این جلسه اظهار کرد: طرح ساماندهی رودخانه های گوهررود و زرجوب رشت به صورت مرحله ای و فازبندی انجام شود.

فاطمه شیرزاد عصر امروز در جلسه مشترک کمیسیون‌های بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری و عمران شورای رشت اظهار کرد: جلسه مشترک امروز در راستای بررسی بیشتر طرح پیشنهادی ساماندهی رودخانه های رشت با رویکرد گردشگری برگزار شده و امیدوارم پس از گذشت سالها بالاخره پاسخ مناسبی در زمینه رودخانه های رشت به شهروندان داده شود.

وی افزود: کمیسیون‌های شورا قصد اعتماد کردن به کارگروه ساماندهی رودخانه های رشت را دارند و اینکار موجب می شود تا دولت نیز برای نجات رودخانه های رشت ترغیب شود.

شورا، شهرداری و دولت توان تأمین اعتبار ساماندهی رودخانه‌های رشت را ندارند

رئیس کمیسیون عمران شورای رشت نیز به طرح پیشنهادی بهسازی رودخانه های رشت اشاره و اظهار کرد: در این طرح پیشنهادی از محدوده پل زرجوب تا پل تختی بررسی شده است.

رضا رسولی افزود: طرح ساماندهی رودخانه های رشت نیازمند اعتباری هنگفت بوده که در حال حاضر از توان شورا، شهرداری و حتی دولت نیز خارج است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح نیازی به تملک و حاشیه سازی وجود ندارد بیان کرد: طی هفته جاری باید تمامی مباحث پیرامون ساماندهی رودخانه های رشت بررسی و در نهایت تصمیم گیری شود‌.

رسولی به وجود تاسیسات در اطراف رودخانه های رشت اشاره و گفت: باید به گونه ای عمل کرد که تاسیسات در صورت بروز طغیان رودخانه ها و … دچار آسیب نشوند.

رئیس کمیسیون عمران شورا به سیاست های مورد نظر پیرامون این طرح اشاره و اظهار کرد: فاز اول این طرح با هزینه بسیار اندک آغاز و شهروندان به عینه شاهد اجرا و نتایج خوب آن بوده و در واقع این اقدام نوعی الگو برداری از رشت قدیم است.

رسولی به اهداف طرح پیشنهادی ساماندهی رودخانه های رشت اشاره و بیان کرد: از اهداف طرح ایجاد فضایی زیبا ما بین پل زرجوب و گوهررود بوده تا در آن محدوده شاهد پرورش ماهیان و ایجاد فضایی زیبا باشیم.

در هنگام عملیاتی کردن پروژه بهسازی زرجوب و گوهررود چندین متولی جدید قد علم می‌کنند

نائب رئیس کمیسیون عمران و عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در این جلسه مشترک اظهار کرد: بنده معتقدم اگر یک متر مربع از رودخانه ها نیز مورد بهسازی قرار بگیرد سرمایه گذاران برای دیگر بخش های آن ترغیب می شوند.

اسماعیل حاجی پور با تاکید بر تعامل دستگاه های دولتی در ساماندهی رودخانه های رشت بیان کرد: در حال حاضر رودخانه های رشت با مشکلات متعددی مواجه بوده و همه شهرداری را متولی می دانند اما هرگاه قصد ورود برای عملیاتی کردن پروژه ای به منظور بهسازی زرجوب و گوهررود مطرح شد چندین متولی جدید قد علم کردند.

وی با پیشنهاد اینکه شهرداری رشت پیش از انجام هر اقدامی باید با دیگر دستگاه های متولی هماهنگ کند گفت: شهرداری رشت در ابتدا با ایجاد جلساتی نسبت به ایجاد وفاق بین تمامی دستگاه‌های متولی اقدام و سپس وارد بخش عملیاتی پروژه شود.

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت نیز اظهار کرد: رودخانه های رشت ممکن است در برخی از اوقات سال دچار پرآبی و‌… شوند و برای تاسیسات اطراف رودخانه مشکلاتی ایجاد کنند.

فرهام زاهد افزود: باید تمامی جوانب بررسی و سپس پروژه عملیاتی شود.

عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی رشت نیز در جلسه بررسی طرح پیشنهادی ساماندهی رودخانه‌های رشت با رویکرد گردشگری اظهار کرد: این طرح به لحاظ مطالعاتی باید پیش روی داشته باشد.

محمد حسن عاقل منش افزود: شهردار رشت در تلاش برای عملیاتی شدن پروژه جلوگیری از سرریز شدن فاضلاب به داخل رودخانه‌ها بوده و این موضوع در راستای بهسازی و ساماندهی رودخانه های رشت حائز اهمیت است.

عضو کارگروه بهسازی رودخانه ها در کمیسیون عمران شورای رشت اظهار کرد: نصب زباله گیر و نصب سیستم هوادهی از جمله اقدامات در زمان اجرای طرح ساماندهی رودخانه های رشت با رویکرد گردشگری است.

محمد کهنسال افزود: در هوادهی های سطحی بخشی از آب بخار شده و بوی نامطبوع بیشتر پخش می شود اما در این طرح روش نیمه عمقی هوادهی انجام و این مهم دو میلیاردو ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: علیرغم تمامی مشکلات از جمله سراوان و… در یک بازده سه ساله نسبت به بهسازی و ساماندهی وضعیت رودخانه های رشت می توان اقدام کرد.

علی مقصودی افزود: هنوز در برخی از نقاط رودخانه ها شاهد جریان زندگی، آب سالم و جنب و جوش برخی از گونه های ماهیان هستیم.

معاون عمرانی و امور زیر بنایی شهرداری رشت نیز با بیان اینکه دغدغه هایی درباره طرح پیشنهادی ساماندهی رودخانه های رشت وجود دارد اظهار کرد: افزایش ارتفاع و سطح آب رودخانه ها در برخی از فصول سال یقینا در اجرای این طرح و برای برخی از تاسیسات ایجاد مشکل می کند.

علی بهارمست افزود: سرازیری آلودگی ناشی از سراوان نیز از این طریق در داخل شهر مبحث دیگری است که نگران کننده بوده و امیدوارم مشاورین این پروژه با بررسی تمامی جوانب و با تهیه نقشه های اجرایی وارد بخش عملیاتی شوند.

Share