انتقاد شیرزاد از آب منطقه ای گیلان و عملکرد شهردار رشت در گفتگو با دیارمیرزا

شهردار رشت در کارها شفافیت داشته باشد | در مقابل مدیریت ناکارآمد و ضعیف بی‌تفاوت نخواهم بود

سخنگوی شورا با اشاره به اینکه بهترین مشاوران شهردار ۱۱ عضو شورا هستند، گفت: شهردار رشت باید به اعضای شورا که منتخب مردم رشت هستند احترام بگذارد و اعتماد کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فاطمه شیرزاد در گفتگویی با خبرنگار دیارمیرزا به مناسبت روز شورا با بیان اینکه شوراها صدای مردم برای تحقق خواسته هایشان است، گفت: تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا موجب افزایش مشارکت مردم در تصمیم گیری‌های حوزه مدیریت شهری شده و این مهم اتفاقات خوبی در راستای توسعه شهرها و روستاهای کشور رقم زد.

سخنگوی شورای شهر رشت با بیان اینکه امروز شوراها پس از گذشت ۴ دوره از تشکیل جایگاه واقعی خود دست یافتند، افزود: آنچه مشخص است مردم به وجود شورا ها اعتقاد دارند اما متاسفانه هنوز برخی از دستگاهها این مسئله را نپذیرفتند و گمان می‌کنند که شورا در تقابل با آنها است.

شیرزاد با اشاره به وضعیت کنونی تالاب عینک گفت: از تالاب عینک رشت به عنوان یک جاذبه گردشگری و خدادادی باید صیانت شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای رشت ادامه داد: شهرداری و شورای شهر رشت در سنوات گذشته و نیز اکنون اقدامات موثری را انجام دادند که از جمله آن پاک سازی سنبل آبی است.

وی با بیان اینکه تالاب عینک رشت از نظر مساحت دومین تالاب بزرگ گیلان محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر بسته های سرمایه گزاری برای این تاالاب به منظور مکانی برای تقویت گردشگری شهر رشت از سوی شهرداری در نظر گرفته شده است.

شیرزاد با بیان اینکه برای نجات عینک از چنین وضعیتی آمادگی هرگونه تعامل را با دستگاهای مربوطه داریم، افزود: متاسفانه با وجود آنکه بستر برای سرمایه گذاری در این نقطه فراهم است اما همکاری های لازم انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه آب منطقه ای متولی تامین آب تالاب و حفاظت از آن است، گفت: تا کنون هیچ اقدامی از سوی سازمان آب منطقه‌ای گیلان در مورد صیانت و حمایت از این تالاب به عنوان منطقه گردشگری نشده است.

سخنگوی شورا ادامه داد: شهرداری رشت برای بهره برداری و سرمایه گذاری از تالاب عینک نیازمند مجوز از سوی آب منطقه‌ای است که متاسفانه تاکنون هیچ گونه همکاری از این سازمان انجام نشده است.

شیرزاد با بیان اینکه امروز دیگر نیاز به تشکیل کمیته و کارگروه در مورد تالاب عینک نیست، افزود: تصمیم گیری در این زمینه در کارگروه و کمیته ها گرفته شده است و باید بسته تصمیم گیری برای احیای این تالاب در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: در شورای پنجم تصمیم همه اعضا بر این است که بودجه در تمام نقاط شهر به صورت عادلانه استفاده شود و از آنجایی که تالاب عینک در نقطه کم برخوردار شهر رشت قرار دارد سبب خواهد شد که این منطقه رشد و توسعه پیدا کند.

شهردار رشت در کارها شفافیت داشته باشد/در مقابل مدیریت نا کارآمد و ضعیف بی تفاوت نخواهم بود

سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت در مورد پروژه های عمرانی شهر نیز گفت: امروز شهر رشت توان دوباره آزمون و خطا را ندارد و از کارگاه عمرانی بودن خارج شده است و اعضای شورای شهر رشت می‌دانند که هر تصمیمی که گرفته میشود باید اجرایی گردد.

وی با بیان اینکه مدیریت زمان در مورد احرای پژوهای عمرانی شهر رست در شورای پنجم بسیار حایز اهمیت است، گفت: هماهنگی ها باید بین اعضای شورا در به موقع اجرایی شدن پژوه ها بیشتر شود و در دستور کار قرار گیرد.

به گفته شیرزاد به شهردار رشت فرصت داده شده است که کارهای عمرانی را هرچه سریعتر آغاز کند.

شیرزاد با بیان اینکه انتخاب نصرتی از بین گزینه ها برای اعضای شورا هزینه زیادی داشت گفت: آقای نصرتی فردی غیربومی بود اما کارنامه مناسبی داشت و اعضای شورا به ایشان اطمینان کردند و برای این انتخاب هم مورد نقد بسیاری قرار گرفته شدند.

وی افزود: خواسته بنده به عنوان عضو شورای اسلامی شهر رشت از شهردار، شفاف بودن و بدون واسطه کار کردن ایشان است و آنچه که میخواهد انجام دهد به اطلاع شورا و مردم برساند.

شیرزاد با بیان اینکه باید پاسخگوی مردم باشیم، اظهار کرد: در مقابل مدیریت نا کارآمد و ضعیف بی تفاوت نخواهم بود و پشتوانه ام آرای مردمی است و از آن صیانت خواهم کرد.

مشاوران تحمیل شده نباید وارد بدنه شهرداری شوند

وی با اشاره به اینکه بهترین مشاوران شهردار ۱۱ عضو شورا هستند، گفت: شهردار رشت باید به اعضای شورا که منتخب مردم رشت هستند احترام بگذارد و اعتماد کند.

شیرزاد با بیان اینکه مهلت شهرشناسی آقای شهردار به پایان رسیده است، یادآور شد: اکنون از اقای نصرتی عمل می‌خواهیم و باید کارهای عمرانی در شهر رشت را هرچه سریعتر آغاز کنند.
وی در مورد استفاده از مدیرانی که مامور به خدمت هستند، نیز اظهار کرد: شهرداری دارای نیروهای متخصص و کارشناسان زبده ای است و نیاز به این ندارد که از ادارات دیگر مامور به اینجا بیاید و این مهم را بارها به ایشان گوشزد کردیم که از نیروهای بومی و رسمی متخصص و متعهد و ایثارگر در مدیریت شهری استفاده کنند.

سخنگوی شورای شهر رشت همچنین در مورد مشاوران شهردار گفت: با احترامی که برای همه مسئولان و نمایندگان شهر رشت قائل هستم اما نباید شهردار مشاورانی که تحمیل شده هستند به بدنه شهرداری ورود دهد.

وی با بیان اینکه اگر جذب مشاور در شهرداری قانونی است به شورا هم اطلاع بدهند، گفت: بعید میدانم که جذب مشاوران قانونی باشد زیرا مشاور در شهرداری تعریفی دارد و شهردار به ازای معاونینش میتواند مشاور بگیرد.

هر سوالی به منزله استیضاح نیست

شیرزاد با بیان اینکه نباید شهرداری از دایر قانون خارج شود، افزود: شهردار رشت نباید هر سوالی را به منزله استیضاح بداند و طرح سوال حق اعضای شورا است زیرا باید پاسخگوی مردم باشند.
این عضو شورا ادامه داد: مدیران شهری باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و از آنها کار حرفه ای می‌خواهیم.

وی در ادامه گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه مهمترین چالش شهرداری وجود عدم منابع پایدار است گفت: حمایت های کمی از سوی دولت به شهرداری میشود و دستگاهای دولتی تعاملشان در این زمینه بسیار کم است. تخصیص ارزش افزوده، منابع استانی و منابع ملی کمک‌هایی است که دولت میتواند به شهرداری ها انجام دهد.

رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای رشت با بیان اینکه شورا نهایت همکاری را با دستگاه های دولتی دارد، گفت: با توجه به اینکه شهر رشت مرکز استان است اما متاسفانه حق مردم رشت  در بودجه شهرستاتی و استانی نادیده گرفته شده است.

شیرزاد با بیان اینکه گاها مصاحبه هایی که از سوی اعصای شورا انجام می‌شود را تنش زا محسوب می‌کنند، گفت: ما به دنبال حق مردم هستیم و شورا جای سیاسی کاری نیست.
وی ادامه داد: شورای اسلامی نباید سیاسی شود زیرا به نفع مردم نیست.

سخنگوی شورا با اشاره به اینکه اتاق شکوفایی در شهرداری رشت راه اندازی شده است، تصریح کرد: این اتاق به منظور استفاده از همه فکرها با هر گرایش و به منظور بهره بردن از نظرات سازنده راه اندازی شده است. همچنین شورای پنجم توجه ویژه ای به قشر جوان دارد و این در بدنه شورا جاری و ساری است.

محکومیت شهرداری رشت به پرداخت ۲۰ میلیارد تومان

شیرزاد با اشاره به مشکلات مردم در بحث فاضلاب، گفت: شکایات متعددی به ما از سوی مردم میرسد در حالی که متولی این امر شورا و شهرداری نیست.

وی ادامه داد: خوشبختانه اقدامات خوبی در مورد ریختن فاضلاب های خانگی – صنعتی و بیمارستانی به روخانه ها شده است اما کافی نیست و باید دولت از آب و فاضلاب در این مورد حمایت کند.

شیرزاد با بیان اینکه نباید آب و فاضلاب در حل مشکل از مردم هزینه کند، گفت : در برخی محلات شاهد این هستیم که اگو و حتی آب آشامیدنی مردم محروم هستند. شورا به تنهایی نمیتواند این مسئله را حل کند.

وی با بیان اینکه شهر رشت در مسیر توسعه قرار دارد، افزود: این زیبنده مرکز استان نیست که برخی نقاط آن از داشتن امکانات اساسی مانند آب آشامیدنی محروم باشند.

سخنگوی شورای شهر رشت در مورد سراوان نیز گفت: ساخت تسویه خانه سراوان در اولویت کار سال ۹۷ قراردارد. در یک سال گذشته به جهت کمک به شهرداری ها دولت انتشار اوراق قرضه به شهرداری‌ها را آغاز کرده است که برخی از اینها سررسید شدند و نیز مشکل دیگر در بحث سراوان بازنگری پیمانکار است که امیدواریم این مسئله هم با درایت شهردار انجام شود.

شیرزاد با بیان اینکه مطالبات شهرداری به موقع انجام نمی‌شود، گفت: این مطالبات به ۴ دهه بر می‌گردد و اگر به موقع به دست شهرداری می‌رسید بسیاری از مشکلات در بحث مالی حل می‌شد.

وی پرداخت غرامت از سوی شهرداری را یکی از موانعی که سبب کندی پروژه های عمرانی شده است دانست و افزود: تا کنون ۲۰ میلیارد تومان پرداخت غرامت برای شهرداری در دادگستری نهایی شده است که بارها با دستگاه قضایی مکاتباتی در مورد بازنگری این غرامت ها انجام دادیم.

این عضو شورا با بیان اینکه امیدواریم با تعامل دستگاه قضا و حل مشکلات شهری زنگ عمران در رشت به صدا در بیاید، اظهار اشت: مردم نیازمند روحیه و امید هستند و این فقط در حرف امکان پذیر نیست.

وی افزایش کارهای فرهنگی و ورزشی و هنری را از الزامات شهر دانست و گفت: پروژه هایی در شهر رشت هستند که میتوانند به توسعه فرهنگی این شهر کمک کنند و از استاندار می‌خواهم که در پروژه تکمیل شدن تالار شهر که بیش از ۱۰ ازساخت آت میگذرد به ارشاد کمک و نیز کتاب خانه ملی را حمایت و احیا کند.

مردم رسانه های زرد و معاند را بخوبی می‌شناسند

سخنگوی شورا در مورد مسائل پیش آمده با رسانه ها گفت: رسانه ها یار دوازدهم شورا هستند و انتقادها و پیشنهاد آنها بسیار میتواند سازنده باشد.

وی با بیان اینکه از وضعیت رسانه در شورای پنجم را نمی‌پسندم، افزود: رسانه مسئولیت خطیری دارد و نباید فقط از مسئولان تعریف کنند و باید عملکرد واقعی‌شان را بیان کنند.

شیرزاد با بیان اینکه رعایت اخلاق حرفه ای لازمه رسانه ها است، گفت: نباید مسائل را غیر واقعی جلو دهند زیرا سبب میشود که در شهر بحران بوجود آید و رسانه های معاند از أنها سواستفاده کنند.

وی با بیان اینکه نباید مسئولان را تخریب کنیم، متذکر شد: مردم نیازمند امید و نشاط هستند و نباید به قلم بی اعتماد شوند و تملق و باج دادند کار پسندیده ای برای منادی فرهنگ نیست.

شیرزاد با بیان اینکه اصحاب رسانه جدا از مسئولین نیستند، گفت: امروز باید اعتماد در بین مردم و مسئولان از طریق رسانه اتفاق بیافتد اما مردم رسانه های زرد و معاند و حقیقت گو را بخوبی می‌شناسند.

از تاکید بر لزوم ایجاد دهکده غذا تا بیان آخرین وضعیت آب نمای موزیکال بوستان ملت

سخنگوی شورای اسلامی در ادامه گفتگو با دیارمیرزا در مورد همکاری عمرانی و استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم نیز اظهار کرد: باید شهرداری از پیمانکاران و مهندسین قرارگاه خاتم استفاده کنند. امروز شاهد هستیم در چند شهر از کشور پروژه هایی را که قرارگاه خاتم به دست گرفته است خروجی مناسبی داشته و به موقع انجام شده است و نیز مردم به انجام کار توسط این قرارگاه اعتماد دارند.

وی در مورد اقداماتی که در سهر باید انجام شود اشاره کرد و گفت: افزایش روشنایی پیاده راه فرهنگی و پارکها، توجه به درختان در پارک شهر به عنوان منبع زیست محیطی، جمع اوری آب های سطحی در نقاطی که هنوز انجام نشده است، جذب سرمایه‌گذار برای لایه روبی رودخانه های گوهر رود و زرجوب، تعیین تکلیف املاک حاشیه رودخانه ها، توجه به آسیب های اجتماعی، افزایش تعداد گرم خانه، توجه به سلامت بهداشت مردم، توجه به رفاهیات کارکنان و کارگران شهرداری و پرداخت حقوق و تعیین و تکلیف بیمه نیروهای قراردادی و حجمی از جمله کارهایی مهمی است که باید شهردار رشت انجام دهد.

عضو شورای شهر رشت در مورد آخرین وضعیت آب نمای موزیکال بوستان ملت رشت نیز گفت: مهمترین مشکل افتتاح این آب نما فقدان پارکینگ و مسئله ترافیکی است که در حال مذاکره با پلیس راه هستیم.

وی با تاکید بر اجرایی شدن مصوبات شورا اظهار کرد: مصوبات شورا بر طبق ضوابط بودجه ای قابل اجرا شدن است.

شیرزاد با بیان اینکه کمیته تطبیق همکاری لازم را در مورد تسهیل مصوبات داشته باشند، گفت: کارشناسان فرمانداری انتظار داریم همکاری بیشتری در این زمینه انجام دهند.

این عضو شورای شهر رشت با اینکه در راستای رفع مشکل نیروهای حجمی اقداماتی انجام شده است، گفت: از جمله ثبت شرکت در شهرداری که مراحل قانونی آن در حال طی شدن است و امید داریم با ثبت این شرکت مشکل کارکنان حجمی حل شود.

وی با تاکید بر فراهم کردن زیرساخت مناسب در جهت شهر خلاق خوراک متذکر شد: امروزه غذا در دنیا به عنوان یک صنعت شناخته شده است و برای داشتن برند شهر خلاق خوراک که به رشت تعلق گرفته است باید زیر ساخت های مناسبی داشته باشبم.

شیرزاد ادامه داد: با ایجاد دهکده غذا در شهر میتوانیم تورسیم و گردشگر را به این شهر سوق بدهیم و این امر میتواند ما را در حفظ برند شهر خلاق خوراک کند.

عضو شورای شهر رشتبر لزوم  استفاده بیشتر بانوان در بدنه شهرداری تاکید کرد و گفت: در انتصابات از نیروهای کارآمد و با خفظ شائنیت بانوان دقت بیشتری صورت گیرد.

این عضو شورا همچنین در مورد دست فروشان گفت: نبود شغل سبب میشود که جوانان به دست فروشی رجوع کنند البته شهرداری در مورد ساماندهی آنان کارهای مثبتی را انجام داده است اما نباید چهره شهر را با دست فروشی نا زیبا کنیم.

وی در پایان با تشکر از پایگاه خبری دیارمیرزا اظهار کرد: بسیار خوشحال هستم که رسانه هایی چون دیارمیرزا در راستای تنویر افکار عمومی و در جهت خدمت به مردم و انعکاس درست عملکرد مسئولان در شهر فعالیت می‌کنند.

Share