در نشست رسانه ای نمایش «خانمچه و مهتابی» مطرح شد:

خانه پروین پاتوق هنری بسیاری از پیشکسوتان هنر بود | هنر خیابان یک طرفه است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: اهالی فرهنگ و هنر این را باید همیشه بدانند که هنر خیابان یک طرفه است. خیابانی که همه اهالی آن باید برای پیشرفت و نشان دادن فرهنگ آنجا تلاش مضاعف داشته باشند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست رسانه ای نمایش «خانمچه و مهتابی» با حضور جمعی از هنرمندان و مسوولان در پلاتو کارگاه نمایش پروین برگزار شد.

خانه پروین پاتوق هنری بسیاری از پیشکسوتان هنر بود

در ابتدا یاسمن عشقی ضمن اشاره به تاریخچه این کارگاه، با بیان اینکه افراد بزرگی از این خانه به عرصه ملی و جهانی راه پیدا کردند، گفت: این خانه متعلق به مادربزرگ من، پروین برزگر که از جمله اولین افراد راه یافته به مدارس آمریکایی فرانسوی بود، است. پروین از ابتدای زندگی خود در این خانه تمام تلاش خود را برای ورود رشته های مختلف هنری اعم از موسیقی، ادبیات، نمایش و تئاتر کرد. در واقع این مکان از ابتدا پاتوق هنری بسیاری از پیشکسوتان ما در عرصه هنر بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: ما خیلی دوست داشتیم  این خانه از چیزی که شما میبینید بهتر شود اما باید به همین بسنده کنیم که خیلی از مکان های امثال خانه پروین که در آن ها نمایش های متعدد اجرا می‌شود این گونه تاریخچه ای ندارند اما پروین با این همه تاریخچه حتما باید سکویی برای پرش این جوانان توانمند در عرصه هنر باشد.

عشقی همچنین با بیان اینکه ما تمام تلاش خود را کردیم که این مکان، مکانی برای پخش فیلم های متنوع مستند، نمایش های خاص و … باشد، تصریح کرد: بنابر تصمیمات گرفته شده قرار است اساتیدی همچون فریبرز طالبی، کیوان خانجانی، شهاب گلچین و… تدریس کنند.

وی ادامه داد: روز های شنبه ساعت ۲۰ پخش فیلم های متنوع مستند، روزهای یکشنبه جلسات نشست تحلیلی و در نهایت دوشنبه تا جمعه هرهفته اجرای نمایش های متنوع از برنامه های هفتگی کار خانه پروین است.

امیدوارم انجمن نمایش و اداره کل ارشاد گیلان در ادامه راه همراه ما باشند

بهزاد عشقی در ادامه صحبتهای دخترش مطرح کرد: در واقع با بسیاری از صحبت‌های دخترم موافق هستم. من بغیر از خودم خواهران و برادران دیگری دارم که می‌توانستیم بعد از فوت مادرم بنا بر مسائل ارث و میراثی این خانه را بفروشیم اما بنابر تصمیم جمعی  تصمیم گرفتیم برای شادی روح مادرم این خانه را به همان شکل قدیمی و با همان شرایط هنری خانوادگی نگه داریم.

وی در ادامه با اشاره به عدم حمایت دستگاه های دولتی برای تسریع انجام این کارگاه مطرح کرد: انجمن نمایش قطعا بهترین کمک در نحوه ثبت امثال این خانه ها و کمک به بهبود این مکان های فرهنگی خواهد داشت. امیدوارم که انجمن نمایش و اداره کل ارشاد گیلان در ادامه این راه همراه ما باشند.

هنر خیابان یک طرفه است

فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان خاطرنشان کرد: همه اهالی هنر این را میدانیم که فرهنگ و دیدگاه متمدن یک کلیت است که قابلیت های انسان ها را در برمی گیرد.

وی افزود: اهالی فرهنگ و هنر این را باید همیشه بدانند که هنر خیابان یک طرفه است. خیابانی که همه اهالی آن باید برای پیشرفت و نشان دادن فرهنگ آنجا تلاش مضاعف داشته باشند.

فاضلی گفت: در ادامه صحبتهای آقای عشقی باید بگویم انجمن تئاتر، انتخابی است. بنده معتقدم هرچه که قرار است در اختیار دیگران قرار گیرد به تعادل بین همه گروه ها و طیف ها باید تقسیم شود. همه شما عزیزان بهتر از من میدانید مدیریت قرب عاطفی نیست، بلکه توزیع امکانات برای همه است.

ذات کار فرهنگی، تلاش برای بزرگ تر کردن خرد جمعی است | با هنر نمی شود مدیریت کرد باید مدیریت هنرمندانه داشت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان همچنین ادامه داد: ذات کار فرهنگی، تلاش برای بزرگ تر کردن موضوع خرد جمعی است. ما هر موقع که با خرد جمعی قهر کردیم بلاهای بسیاری و هر زمان مطیع امر آن بودیم باز هم مشکلات زیادی داشتیم. همیشه حد تعادل بهترین نتیجه را همراه خواهد داشت.

وی گفت: با هنر نمی شود مدیریت کرد باید مدیریت هنرمندانه داشت. هرکدام از ما هنرمندان باید شمعی روشن کنیم که هدفی برای سوزاندن به دنبال داشته باشد.

اولویت ما به پایان رساندن پروژه های بزرگ ملی است

امیر مصباح، معاون هنری اداره  کل فرهنگ و ارشاد استان گیلان، ضمن عرض تبریک برای افتتاح این پلاتو و این چنین مکان فرهنگی گفت: بنده از ابتدای دهه ۸۰ دانشجوی دانشگاه هنر تهران بودم و بسیاری از این قبیل مشکلاتی که شما عزیزان کشیده اید را کشیده ام. چه پله هایی که در اداره ارشاد تهران برای کارهایم بالا پایین نرفتم ولی باید بگویم کار در این حیطه واقعا سخت است. اولویت ما در ابتدا به پایان رساندن پروژه های بزرگ ملی است.

وی افزود: ولی با این حال جا دارد که بگویم بنده در همه حال در حوزه هنری و نمایش همراه شما عزیزان خواهم بود و هرجایی که مشکلی بود حتما به من اطلاع بدهید و تمام تلاش خود را برای رفع این مشکلات خواهم کرد.

سیستم اداری ما بیمار است

شهاب گلچین، از عکاسان جوان استان و عضو هیات علمی دانشگاه گیلان گفت: تنها چیزی که من را به وجد آورد استقلال خاص اعضای این مکان فرهنگی است. بنده به عنوان کسی که سال هاست تدریس میکنم باید بگویم با گذشت زمان کیفیت دانشگاه ها و کلاس های درس و دانشچویان ما پایین آمده است. و من فکر میکنم تدریس برای من در همچین مکان هایی لذت بخش تر از دانشگاه ها خواهد بود چون میزان علاقه این هنرجویان بیشتر از عزیزان در دانشگاه است.

وی افزود: من معتقدم سیستم اداری ما بیمار است. بیمار به این لحاظ که  هر کاری میکنی باز یک جای کار کم است. این ادارات دولتی باید کوچک وکوچک تر شوند و این مکان های مستقل بزرگ و بزرگ تر شوند.

در ادامه مصطفی نبوی با ابراز خوشحالی درباره ایجاد چنین مکان فرهنگی با ارزشی بیان کرد: چنین جاهایی با هدف گسترش ایده های نوین و پرهیز از پیشرفت پاتوق های غیر فرهنگی به مانند کافه ها و قلیان سرا بسیار با ارزش اند.

در حق اکبر رادی در سرزمین مادری‌اش بی رحمی های زیادی شد

همچنین فریبرز طالبی، از پیشکسوتان تئاتر گفت: این چنین مکان هایی موجبات خوشحالی من و بقیه دوستانم را فراهم خواهند کرد. من از دوستان صمیمی و قدیمی اکبر رادی بودم. در حق اکبر رادی در سرزمین مادری اش بی رحمی های زیادی شد. حتی در روزها و ماه های آخر زندگی اش نمایش نامه اش بدون اجازه وی به روی صحنه رفت. من اینجا با همراهی بنیاد رادی از آقای فاضلی درخواستی مبنی بر درج اسم اکبر رادی بر روی یکی از سالن های تالار مرکزی رشت داشتم.

در آخر مسعود پورجعفری تاکید کرد: ما هدف را بر نمایش های بدون تنش و رئال بنا کرده ایم و در این راه از تمام اصحاب رسانه برای حمایت از این جوانان تازه کار در عرصه هنر و نمایش درخواست کمک داریم.

در پایان با حضور پیشکسوتان و بازیگران نمایش «خانمچه و مهتابی» از پوستر این نمایش رونمایی شد.

Share