در کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت مطرح شد:

حاشیه رودخانه‌ها به فضای سبز و پارک تبدیل شود | سازمان پسماند شهرداری رشت نظارت بیشتری کند

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا افزود: در برخی از محلات رشت جمع آوری زباله به خوبی انجام نمی شود و سازمان پسماند شهرداری رشت باید نظارت بیشتری در این باره انجام و نصب مخازن ۶۶۰ لیتری نیز باید در دستور کار این سازمان باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فاطمه شیرزاد در سی و هفتمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت با تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان اظهار کرد: در جلسه امروز کمیسیون بهداشت از جوانان فعال در حوزه سلامت تجلیل می شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و‌ محیط زیست شورا با اشاره به برنامه های هفته سلامت در رشت بیان کرد: در هفته سلامت امسال شهرداری رشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان به طور مشارکتی برنامه های خوبی اجرا کردند.

وی به الزامات بودجه سال ۹۷ شهرداری رشت اشاره و تصریح کرد: دیوار گذاری و پاکسازی حاشیه رودخانه های رشت موضوع مهمی است که در بودجه سال ۹۷ شهرداری رشت به آن توجه شده است.

حاشیه رودخانه های رشت باید به فضای سبز و پارک تبدیل شود

شیرزاد با بیان اینکه حاشیه رودخانه های رشت باید به فضای سبز و پارک تبدیل شود گفت: این مهم به افزایش سرانه فضای سبز شهر رشت کمک می کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت به ارائه طرح‌های خلاقانه پیرامون ایجاد پارک های حاشیه رودخانه های رشت اشاره و اظهار کرد: مدیران شهرداری های مناطق رشت طرح های پیشنهادی مربوط به بهسازی و …حاشیه رودخانه ها را طی دو هفته آینده به صحن کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا ارائه کنند.

وی با بیان اینکه نرده گذاری در حاشیه رودخانه ها موجب ایمن سازی می شود گفت: به برخی از مسیرهای حاشیه رودخانه کمتر توجه شده و شاهد تیرگی کامل آب رودخانه در آن نقاط از شهر هستیم که با توجه به سرازیری آن به زمینهای کشاورزی باید دستگاه های ناظر از جمله آب منطقه ای و آب و فاضلاب رشت به این مهم ورود کنند.

شیرزاد به کاهش حجم آب تالاب عینک رشت اشاره و بیان کرد: صیانت از تالاب عینک وظیفه همه مسئولین است و امیدواریم این مشکل برطرف و نظارت بیشتری در این باره انجام شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا افزود: تعدادی از سرمایه گذاران در باره تالاب عینک رشت اعلام آمادگی کرده و توجه به این مهم موجب افزایش و ماندگاری گردشگران در رشت می شود.

وی با بیان اینکه هر کدام از شهرداری‌های مناطق رشت از ظرفیت هایی برخوردار هستند تصریح کرد: در شهرداری منطقه پنج اراضی فراوانی وجود دارد که مربوط به دستگاههای دولتی و مردمی بوده و برخی از ساکنین موافق واگذاری زمین هایشان به منظور ایجاد پارک و فضای سبز هستند.

شهرداری ها به حفاظت از پارک‌ها و فضای سبز بیشتر توجه کنند

شیرزاد افزود: شهرداری های مناطق رشت به مبحث نظارت و حفاظت از پارکها و فضای سبز بیشتر توجه کنند و در جانمایی و اندازه گلدان های بزرگ در نقاط مختلف رشت بر اساس استانداردها اقدام شود.

وی با بیان اینکه هزینه بسیاری در شهرداری‌های مناطق صرف رنگ آمیزی جداول و غیره می شود گفت: خلاقیت در حوزه شهری از ضروریات است و باید در حوزه رنگ آمیزی نیز مدیران شهرداری به بررسی و اجرای طرح های خلاقانه توجه کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا تصریح کرد: تعامل خوبی مابین سازمان سیما و منظر و شهرداران مناطق رشت وجود دارد و این موضوع موجب تحولات خوبی در شهر می شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با بیان اینکه باغ ۴۵۰هکتاری لاکان در افزایش سرانه فضای سبز رشت نقش موثری ایفا می کند اظهار کرد: در حال حاضر اقدامات اولیه پیرامون اسناد مربوط انجام و با این اقدام سرانه فضای سبز شهر افزایش پیدا می کند.

شیرزاد به محلات آج بیشه و کسبخ رشت اشاره کرد و گفت: با بررسی زمین‌های موجود در این محلات باید نسبت به ایجاد فضای سبز برای ساکنین مناطق کسبخ، آزاد، آج بیشه، پیرکلاچای اقدام کرد.

سازمان پسماند شهرداری رشت نظارت بیشتری کند

وی با بیان اینکه کیوسک های موجود در پارک های رشت نیازمند بازنگری است خاطر نشان کرد: در گذشته کیوسک هایی در برخی از پارک های رشت احداث شد و این مهم باید بازنگری و شکل و نمایی مطابق با فضای سبز و فرهنگ و آداب و رسوم به آن داده شود.

شیرزاد با اشاره به خاموشی برخی از پارکها و معابر رشت بیان کرد: بررسی مشکل روشنایی و کاشت گل و گیاه در پیاده راه فرهنگی رشت باید در دستور کار قرار بگیرد و در حال حاضر بسیاری از استانها دارای پارک گل، پارک پرندگان و… هستند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا افزود: در برخی از محلات رشت جمع آوری زباله به خوبی انجام نمی شود و سازمان پسماند شهرداری رشت باید نظارت بیشتری در این باره انجام و نصب مخازن ۶۶۰ لیتری نیز باید در دستور کار این سازمان باشد.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل گرم سال پاکسازی (اگو ها) در محلات رشت نیز باید در اولویت کاری شهرداریهای مناطق قرار بگیرد.

هیچ سازمانی در راستای تامین هزینه های گرمخانه و سامانکده به شهرداری رشت هزینه‌ای پرداخت نمی کند

معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت اظهار کرد: اقداماتی که شهرداری رشت در حوزه سامانکده و گرمخانه انجام داده در کل استان منحصر به فرد است.

علی مقصودی افزود: هیچ سازمانی در این رابطه و در راستای تامین هزینه های گرمخانه و سامانکده به شهرداری رشت هزینه ای پرداخت نمی کند.

مسئول سامانکده شهرداری رشت نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۱۹۱ نفر افراد بی خانمان توسط سامانکده شهرداری رشت جمع آوری که از این تعداد ۴۵ نفر آقا و مابقی خانم هستند.

علی خدایاری افزود: شهرداری رشت بابت تامین غذای این افراد ۲۰۰ میلیون تومان بدهکار بوده و در این حوزه دستگاه های دیگر با شهرداری همکاری نمی کنند.

اختصاص یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار برای دیوارکشی حاشیه رودخانه ها

شهردار منطقه سه رشت نیز پیشاپیش نهم اردیبهشت مصادف با روز شوراها را تبریک و اظهار کرد: شهرداری منطقه سه رشت به استانداردهای مطلوب در حوزه سرانه فضای سبز دست پیدا نکرده و حاشیه رودخانه در این منطقه بسیارفراوان است.

رضا کحالی افزود: ایجاد پارک بسیار راحت تر و کم هزینه تر نسبت به حفظ و نگهداری آن است و برای دیوار گذاری و فنس کشی حاشیه رودخانه های رشت که در محدوده شهرداری منطقه سه رشت وجود دارد یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه زیباسازی تعریف خاص خودش را دارد گفت: متاسفانه در نصب گلدان های بزرگ در رشت استاندارد خاصی وجود ندارد و در جلوی المانها و رنگ آمیزیها مواردی مشاهده می شود که نیازمند بازنگری است

کحالی به رنگ آمیزی جداول در رشت اشاره و اظهار کرد: رنگ آمیزیهای جداول استانداردهای خاص خودش را دارد و نباید هر رنگی که دلخواه افراد است در رنگ آمیزی ها به کار برده شود.

بعضی افراد برای دستفروشی زیر پل‌های عابر پیاده با پیمانکاران قرارداد بسته‌اند

شهردار منطقه چهار رشت در جلسه امروز کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا اظهار کرد: با توجه به حجم کاری سازمان سیما و منظر شهرداری رشت بهتر بود احداث پارکها به شهرداران مناطق ارجاع می شد.

آرش امیرلو افزود: در زیر برخی از پل های عابر پیاده افرادی اقدام به فروش میوه و غیره می کنند و مدعی هستند که بابت این کار با پیمانکار پروژه قرار داد منعقد کرده اند.

وی با بیان اینکه این اقدام فضای شهر رشت را نامناسب کرده است گفت: انتظار داریم با این اقدام برخورد مناسب انجام شود‌.

الحاق پارک جنگلی سراوان به سرانه فضای سبز شهری

شهردار منطقه پنج رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: اعتبار اختصاص یافته به شهرداری منطقه پنج به منظور فنس کشی و … در حاشیه رودخانه رشت ۸۰۰ میلیون تومان است.

مهدی زاده افزود: در مسیر جاده جیرده ۱۲۰ متر گاردریل در محدوده شهرداری منطقه پنج با استفاده از این اعتبار انجام شده است.

مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت در جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر اظهار کرد: شهر رشت دارای ۶۱ قطعه پارک بوده که در مجموع بالغ بر ۷۸۰ هزار و ۹۰۰متر مربع مساحت دارند.

سجاد محجوب افزود: ۱۶ پارک از این تعداد در حاشیه رودخانه های زرجوب و گوهررود ایجاد شده که از آن جمله می توان به پارک سیمرغ، شقایق، بوستان شهیدان نهی قناد و… اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برخی از پارکهای رشت دچار فرسودگی شده است تصریح کرد: سرانه سبز استاندارد باید به طور متوازن در مناطق رشت توزیع شود و با افزودن باغ ۴۵۰ هکتاری لاکان سرانه فضای سبز رشت افزایش پیدا می کند.

محجوب افزود: اخیرا الحاق پارک جنگلی سراوان به سرانه فصای سبز شهری به وسعت یک‌هزار و ۲۰۰ متر مربع مطرح و از جمله مباحث مهم و تحت پیگیری است.

شهروندان از ریختن زباله در حرایم رودخانه ها خودداری کنند

مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری رشت نیز با تبریک ولادت علی اکبر (ع) و روز جوان اظهار کرد: پاکسازی حرایم رودخانه ها و محلات رشت در دستور کار سازمان قرار دارد و سه شنبه هر هفته پاکسازی محلات به طور ویژه انجام و روزهای جمعه نیز پاکسازی حرایم رودخانه ها با همراهی پرسنل و سازمانهای مردم نهاد از دیگر اقدامات سازمان است.

علیرضا حاجی پور افزود: از شهروندان انتظار داریم از ریختن زباله در حرایم رودخانه ها خودداری کنند.

در این جلسه و به مناسبت روز جوان با اهدای لوح تقدیر از سید امیر حسین علوی رئیس شورای اسلامی رشت به عنوان جوان ترین رئیس ادوار شورای شهر و جمعی از جوانان فعال در حوزه سلامت تجلیل شد.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز در جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا اظهار کرد: از اول اردیبهشت ماه به مدت یک هفته برنامه های هفته سلامت با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشت برگزار شد.

محمدرضا علیزاده افزود: طی این مدت ۱۵ هزار نفر تحت خدمات مشاوره و ۲۰۰ مورد خدمات دهان و دندان انجام و چهار هزار لقمه سلامت در بین شهروندان توزیع شد .

سامانکده و گرمخانه جدید در رشت احداث می شود

شیرزاد به وضعیت گرمخانه و سامانکده شهرداری رشت اشاره و گفت: رئیس سامانکده شهرداری رشت به منظور رفع مشکلات در این حوزه تلاش می کند و در این باره سازمان‌هایی از جمله بهزیستی و… نیز باید همکاری کنند.

وی احداث سامانکده و گرمخانه جدید را از دیگر برنامه های شورا و شهرداری رشت دانست و بیان کرد: این اقدامات نیازمند همراهی دیگر مسئولان است.

نگهداری افراد بی خانمان بر عهده شهرداری نیست

عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا نیز روز جوان را تبریک و اظهار کرد: جوانان سرمایه های اصلی کشور هستند.

اسماعیل حاجی پور با قدردانی از عملکرد رئیس سامانکده شهرداری رشت گفت: شهرداری رشت در این حوزه متحمل هزینه فراوانی شده و از نمایندگان دولت در شهر رشت و استان گیلان انتظار داریم به این مهم توجه کنند.

وی افزود: جمع آوری افراد بی خانمان بر عهده شهرداری رشت است اما نگهداری آنان بر اساس قانون برعهده شهرداری نیست و این حوزه باید تعیین تکلیف شود.

حاجی پور با بیان اینکه عوامل دولت در حوزه وضعیت سامانکده و اسکان افراد بی خانمان به خوبی عمل نمی کنند گفت: امیدوارم به زودی این مباحث در جلسه ای با حضور نمایندگان مدیریت شهری و دولتی بررسی و به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.

وی به حضور و فعالیت برخی از دستفروشان در زیر پل های عابر پیاده اشاره و گفت: شهرداری مناطق رشت نسبت به رفع این مشکل وارد عمل شود.

عضو دیگر کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز با تبریک میلاد حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان اظهار کرد: نقش جوانان در دوران انقلاب و پس از آن بسیار اثر گذار بوده است.

به ایجاد فضای سبز در برخی از محلات محروم و کم برخوردار توجه شود

محمد حسن عاقل منش افزود: جوانان ایران اسلامی در تحقق دستاوردهای علمی نیز نقش موثر و غیر قابل انکاری ایفا می کنند و امیدوارم با تاسی از علی اکبر امام حسین(ع) در تمامی مباحث پیروز و سربلند باشند.

وی با بیان اینکه باید به ایجاد فضای سبز در برخی از محلات محروم و کم برخوردار توجه شود تصریح کرد: برخی از محلات رشت از جمله کسبخ، آج بیشه و غیره با فقر فضای سبز عمومی مواجه هستند.

عاقل منش افزود: انتظار دارم در اعتبارات پیش بینی شده برای سال ۹۷ شهرداری رشت به این محلات نیز توجه شود.

مشکل ریختن نخاله ها در مسکن مهر رشت برطرف شود

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی رشت نیز در این جلسه با تبریک اعیاد شعبانیه و نهم اردیبهشت مصادف با روز شوراها اظهار کرد: در مسکن مهر رشت محدوده ای وجود دارد که نخاله های ساختمانی در آن ریخته می شود.

محمد حسن علیپور افزود: مشکل سرازیری نخاله ها در مسکن مهر رشت باید برطرف شود.

وی با اشاره به وضعیت سامانکده رشت بیان کرد: وضعیت سامانکده شهرداری رشت باید بهبود پیدا کند و شرایط فعلی آن با استانداردها فاصله دارد.

افتتاح پارک گیلانه همزمان با روز شوراها

شهردار منطقه یک رشت نیز در جلسه امروز کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت اظهار کرد: کلیه اقدامات زیبا سازی و ایجاد پارک در سطح رشت به سازمان سیما و منظر شهرداری رشت واگذار شده و به شهرداری منطقه یک بابت فنس کشی و نرده گذاری در حاشیه رودخانه های شهر ۶۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته است.

ناصر عطایی افزود: فردا همزمان با روز شوراها پارک گیلانه در شهرداری منطقه یک رشت از حد فاصل خیابان ۱۶۶ تا ۱۸۴ گلسار در حاشیه رودخانه رشت افتتاح می شود.

وی به برنامه های اجرا شده توسط شهرداری منطقه یک رشت در حاشیه رودخانه های شهر اشاره و گفت: از پل توحید به سمت پیربازار دیواره حفاظتی به طول ۲۱۷ متر در حاشیه رودخانه توسط شهرداری منطقه یک رشت انجام شده است.

شهردار منطقه دو رشت در این جلسه اظهار کرد: فضای سبز شهرداری منطقه دو رشت شامل ۱۳۰ هزار متر مربع بوده و با توجه به اینکه در سال ۹۷ احداث پارکها و فضای سبز به سازمان سیما و منظر شهرداری رشت محول شده شهرداریهای مناطق رشت در این باره محدود شده اند.

اصغر کامران راد افزود: اگر بخواهیم حاشیه رودخانه های رشت را به درستی بهسازی کنیم باید هر منطقه ای که حاشیه رودخانه در آن وجود دارد در بحث پارکهای حاشیه رودخانه و ایمن سازی ورودکند.

وی بیان کرد: پانصد میلیون تومان بابت دیوار گذاری حاشیه دو رودخانه رشت که در محدوده شهرداری منطقه دو وجود دارند اختصاص یافته است.

Share