با حضور استاندار گیلان؛

جام مارلیک در موزه گنجینه رشت رونمایی شد+ تصاویر

مصطفی سالاری در حاشیه آیین رونمایی از جام ماریک در مصاحبه با خبرنگاران کشف اثر تاریخی با قدمت حدود سه هزار ساله در گیلان و و انتقال آن بعد از حدود ۵۰ سال به موزه رشت برای بازدید عموم را اقدامی ارزشمندی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مصطفی سالاری در حاشیه آیین رونمایی از جام ماریک در  مصاحبه با خبرنگاران کشف اثر تاریخی با قدمت حدود سه هزار ساله در گیلان و و انتقال آن بعد از حدود ۵۰ سال به موزه رشت برای بازدید عموم را اقدامی ارزشمندی دانست و افزود: با وجود این آثار غنی تاریخی در گیلان باید در جهت ایجاد موزه ای در خور شان آن گام های جدی تری برداشته شود.

نماینده عالی دولت در گیلان آثار تاریخی را نشان دهنده قدمت، فرهنگ و تمدن هر کشوری توصیف کرد و گفت: باید با نمایش این گونه اشیاء تاریخی، مردم را از وجود پیشینه غنی و تمدن بیش از سه هزار ساله گیلان آگاه کنیم.

استاندار گیلان بر ضرورت احیاء بناهای تاریخی دراستان تاکید کرد و افزود: بناهای تاریخی مکان مناسبی برای به نمایش گذاشتن تمدن بسیار غنی و ارزشمند استان است.

وی تمامی آثار تاریخی را ارزشمند و غیر قابل تفکیک دانست و با بیان اینکه ارزش‌ این آثار به قدمت‌ و زیبایی آن از لحاظ منظر بصری است اظهار کرد: وجود نقش و نگاره‌ها ی هنری بسیار ظریف در این آثار تاریخی با قدمت سه هزار ساله بسیار ارزشمند است.

گفتنی است ۵۹ قطعه از اشیا کشف شده مربوط به هزاره اول و دوم و عصر آهن در کاوش‌های باستان شناسی تپه مارلیک که پیش از این در موزه ملی ایران نگهداری می شد، به مناسبت هفته میراث فرهنگی به نمایش عموم درآمد.

جام مارلیک نیز به مدت ۱۵ روز همراه با دیگر اشیا چون درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین، مهره‌های آویز، دکمه و سربند زرین که در سال ۱۳۴۲ از پنج تپه باستانی پیله قلعه، جازم کول، دوره بیجار، زینب بیجار و چراغعلی تپه (مارلیک) در دره گوهررود رحمت آباد رودبار کشف شده، در موزه رشت در معرض دید عموم قرار می گیرد.

لازم به ذکر است: برای نخستین بار است که مجموعه آثار زرین، سیمین و برجسته مارلیک در استان گیلان به نمایش گذاشته شد.

Share