فرماندار آستارا:

به دنبال توسعه و الحاق بخش‌هایی دیگری از مناطق آستارا به منطقه ویژه اقتصادی هستیم

یونس رنجکش با بیان اینکه با توجه به این نیازها و فرصت های موجود و تاکیداتی که استاندار گیلان دارد به دنبال توسعه و الحاق بخش هایی دیگر از مناطق شهرستان آستارا به منطقه ویژه اقتصادی هستیم، اظهار داشت: در این زمینه ابتدا می بایست ظرفیت های موجود به خوبی شناسایی و مقدمات کار نیز فراهم آید.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یونس رنجکش در جلسه هماهنگی و بررسی راهکارهای توسعه و الحاق مناطقی به منطقه ویژه اقتصادی، تجاری و گردشگری بندر آستارا افزود: قابلیت های آستارا در شرایط فعلی به ما این فرصت را می دهد تا در اندیشه تعریف جدیدی از بازارهای صادراتی و توسعه و رونق اقتصادی در شهرستان باشیم.

فرماندار آستارا اضافه کرد: آستارا به لحاظ برخورداری از سه موقعیت ترانزیت زمینی، دریایی و ریلی از موقعیت ممتازی برای حوزه تجارت و صادرات ملی برخوردار که متناسب با این جایگاه باید فرصت های جدید سرمایه گذاری و توسعه اشتغال زایی و شرایط های جدید شغلی در منطقه ایجاد شود.

وی ادامه داد: باید بتوانیم از موقعیت های جدید ایجاد شده در شهرستان در زمینه توسعه ارتباط ریلی و بندر که با حمایت دولت در راستای اهداف ترسیم شده کشور در مسیر منافع ملی تعریف شده در آستارا نیز به خوبی استفاده کنیم.

رنجکش افزود: یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه ایجاد فرصت های جدید سرمایه گذاری و راه اندازی مشاغلی در حوزه خدمات تجاری، گردشگری و صنایع تبدیلی و فرآورده های جدید از محصولات است که باید با برنامه آنها را پیش برد و در حوزه صادرات به کار گرفت.

به دنبال توسعه و الحاق بخش‌های دیگری از مناطق آستارا به منطقه ویژه اقتصادی هستیم

فرماندار آستارا با بیان اینکه با توجه به این نیازها و فرصت های موجود و تاکیداتی که استاندار گیلان دارد به دنبال توسعه و الحاق بخش هایی دیگر از مناطق شهرستان آستارا به منطقه ویژه اقتصادی هستیم، اظهار داشت: در این زمینه ابتدا می بایست ظرفیت های موجود به خوبی شناسایی و مقدمات کار نیز فراهم آید.

رنجکش اضافه کرد: با الحاق مناطق جدید به منطقه ویژه فرصت های مناسبی برای توسعه شهرستان ایجاد خواهد شد.

بارانداز ریلی و بندر آستارا مکمل همدیگر هستند

وی گفت: بارانداز ریلی و بندر آستارا مکمل همدیگر هستند و باید با استفاده از هردو ظرفیت در کنار گمرک زمینی در راستای پیشرفت شهرستان و رفع مشکلات مردم گام برداریم.

رنجکش ادامه داد: در صورت اتصال خط ریلی و بارانداز به بندر آستارا شاهد اجرای کامل حمل و نقل ترکیبی (ریلی–دریایی) در کنار حمل و نقل زمینی خواهیم بود که با مدیریت یکپارچه شاهد هم افزایی و توسعه دوچندان منطقه در حوزه اقتصادی خواهیم بود.

بارانداز خط ریلی به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا متصل شود

وی بیان کرد: برای خنثی کردن رقابت‌ مخرب که باعث رکود هرکدام از این مزیت ها می شود و همچنین جلوگیری از دوگانگی بین کارکردهای راه‌آهن بندر و مرز زمینی بهتر است بارانداز خط ریلی به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا متصل شود که این امر هم باعث ایجاد رونق اقتصادی منطقه و هم مانع رکود هر یک از طرح ها می شود که هم دولت و هم بخش خصوصی در آن سرمایه گذاری گرده اند.

نماینده عالی دولت در شهرستان آستارا افزود: همه باید کمک کنیم به این فضای جدید تا بتوانیم از منافع آن در سطح ملی، استانی و شهرستانی بهره مند شویم و هر راهی که کوتاه تر بتواند ما را به این هدف برساند و همچنین تسریع در روند اجرای این پروژه که از اهمیت زیادی برخوردار باید در اولویت قرار گیرد.

فرماندار آستارا اظهار داشت: فرصت های موجود در شهرستان در زمینه حمل و نقل در بحث تجارت و صادرات یک مزیت است که خوشبختانه خود سرمایه گذار حق انتخاب دارد که از کدام سه مسیر زمینی، دریایی و یا ریلی میخواهد صادرات خود را انجام دهد و برای کشور ارز آوری کند.

وی افزود: در حوزه توسعه حمل و نقل دریایی شهرستان آستارا اقدامات خوبی در بخش باری صورت گرفته و به منظور بهبود وضعیت کنونی نیازمند توجه به زیرساخت های موجود در شهرستان هستیم که در حوزه ریلی نیز خط آهن آستارا – آستارا و بارانداز می تواند از عوامل موثر توسعه باشد و اتصال ریلی به دریایی و حمل و نقل ترکیبی از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا شاهد رشد اقتصادی، اشتغال پایدار و افزایش بهره وری داخلی باشیم.

در ادامه دکتر آهنگران مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی و آزاد نیز اظهار امیدواری کرد و گفت: با توجه به هماهنگی هایی که بین دستگاه ها وجود دارد این مهم در زمان کوتاهی انجام خواهد شد تا شهرستان آستارا و کشور شاهد پیشرفت هرچه بیشتر حوزه اقتصادی از طریق این پروژه ملی باشد.

Share