از خرید گوشت فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی خودداری شود؛

اطلاعیه سازمان دامپزشکی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو

سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه‌ای از مصرف کنندگان فراورده های خام دامی خواست تا با رعایت نکات بهداشتی و اصولی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو جلوگیری کنند و از مصرف کنندگان درخواست کرد تا از کشتار غیرمجاز دام و یا خرید گوشت فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی خودداری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه‌ای از مصرف کنندگان فراورده های خام دامی خواست تا با رعایت نکات بهداشتی و اصولی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو جلوگیری کنند.

بر اساس این اطلاعیه ضروری است تا مصرف کنندگان از کشتار غیرمجاز دام و یا خرید گوشت فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی خودداری کنند.

همچنین با توجه به اینکه تماس انسان با خون و بافتهای آلوده ی دام می تواند برای انسان بیماری زا باشد لازم است گوشت و آلایش خوراکی (کبد-جگر) خریداری شده را پیش از مصرف به ترتیب حداقل به مدت ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری کنند.

علاوه بر این می بایست حتی الامکان هنگام خرد کردن گوشت و آلایش خوراکی از دستکش استفاده شود. همچنین لازم است پلاکاردهای هشدار دهنده درباره خطر سرایت بیماری های مشترک در محل کشتارگاه ها و نیز میادین دام (اعم از عرضه یا کشتاری) نصب شود.

بر اساس این اطلاعیه لازم است تا در این پلا کاردها به مواردی همچون جلوگیری از گذاشتن کارد یا چاقو در بین لب ها در هنگام کار،عدم خوردن،آشامیدن و سیگار کشیدن در هنگام کار و عدم جداسازی و له کردن کنه های موجود روی بدن دام اشاره شود.

علاوه بر این لازم است چنانچه فردی با دام سروکار دارد هنگام کار از وسایل محافظت فردی از قبیل دستکش ماسک چکمه و لباس کار مناسب و عینک استفاده و بعد از انجام کار روزانه دست ها،وسایل و البسه کار را شستشو و ضدعفونی کند.

همچنین پیش از آغاز کار باید از عدم وجود خراش و جراحت پوستی اطمینان حاصل و از تماس غشاهای  مخاطی بدن با خون و ترشحات دام کشتاری پرهیز شود و در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین  کشتار و یا بروز علائم بیماری سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه صورت گیرد.

همچنین لازم است برگزاری دوره‌های آموزشی برای گروه‌های در معرض خطر(نظیر بازرسان بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه‌ها انتقال دهندگان دام ذابحین و سلاخان و دامداران)در راستای آشنایی با بیماری و جلوگیری از رفتارهای مخاطره‌آمیز صورت پذیرد.

Share