مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان:

اسناد مربوط به حیران گیلان را به معرض نمایش می‌گذاریم | امن‌ترین مکان برای اسناد، آرشیو ملی است

ژاله حساس خواه با اشاره به اینکه اخیرا مناغشاتی در مورد منطقه حیران آستارا پیش آمده است گفت: اسناد گیلانی مربوط به این منطقه را به معرض نمایش می‌گذاریم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه این نشست به منظور در پیش بودن روز اسناد ملی برگزار شده است گفت: در تقویم کشور ما نوزدهم اردیبهشت روز اسناد ملی نام گذاری شده است.

روز اسناد ملی برای آگاهی بخشی بیشتر به مردم به هفته اسناد ملی تبدیل شد

ژاله حساس خواه با بیان اینکه امسال روز اسناد ملی به هفته اسناد ملی تبدیل شده است افزود: معمولا در جامعه موضوعی مغفول می‌ماند و توجه مسئولین و مدیران به آن کم می‌شود اقدامات متعددی از جمله راه اندازی پویش، برگزاری مراسم های مختلف در راستای آگاهی بیشتر عموم از موضوع خاص است.

وی ادامه داد: به همین علت قرار شد روز ملی اسناد را به مدت یک هفته برگزار کنیم تا بتوانیم جامعه را به موضوع سند و اسناد هویتی آگاهی ببخشیم.

اسناد، شالوده تمام تلاش هایی است که انجام می‌دهیم

حساس خواه با بیان اینکه اسناد، شالوده تمام تلاش هایی است که انجام می‌دهیم افزود: رسالت امروز ما حفظ اسناد ملی که بخش مهمی از هویت جامعه را بر عهده دارد است.

وی با بیان اینکه برای داشتن هفته اسناد موثر، اقداماتی انجام شده است افزود: در ابتدا از تمام فرمانداری های استان در راستای اطلاع رسانی به مردم برای نصب بنرها در نقاط مختلف شهرستان ها تشکر می کنم.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان با اشاره به اینکه فرمانداری آستارا در این زمینه همکاری خوبی داشته است افزود: روز ۲۱ اردیبهشت تور تاریخی به شهرستان آستارا با حضور ۴۵ پژوهشگر، مدیران و مسئولان خواهیم داشت.

اسناد مربوط به حیران گیلان را به معرض نمایش می‌گذاریم

وی با اشاره به اینکه اخیرا مناغشاتی در مورد منطقه حیران آستارا پیش آمده است گفت: اسناد گیلانی مربوط به این منطقه را به معرض نمایش می‌گذاریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در اوایل سال جلسه ای با محوریت جمع آوری اسناد مربوط به شهرستان آستارا با حضور بزرگان این شهرستان برگزار شد.

راه اندازی طرح «پویش احیای هویت ملی»

حساس خواه با بیان اینکه طرح پویش احیای هویت ملی راه اندازی شده است گفت: این پویش به همکاری رسانه ها انجام شد که مورد استقبال عموم قرار گرفت.

وی به برنامه های هفته اسناد ملی اشاره کرد و افزود: از مهمترین برنامه های این هفته برگزاری نمایشگاه اسناد در خانه فرهنگ شهر رشت، کارگاه سند شناسی و صدور گواهی معتبر برای شرکت کنندگان، نشست علمی با عنوان نقش اسناد در تببین هویت ملی و مراسم تکریم از اهدا کنندگان سند به سازمان ملی است.

همایش نکوداشت تاریخ سازان گیلان در مجتمع خاتم الانبیا برگزار می‌شود | رونمایی از کتاب یادمان‌های شفاهی استاد فریدون نوزاد

وی در مورد آخرین روز هفته اسناد ملی گفت: این روز که مصادف است با شهادت دکتر حشمت، همایش نکوداشت تاریخ سازان گیلان در مجتمع خاتم الانبیا برگزار می‌شود که در این روز رونمایی از کتاب یادمان‌های شفاهی استاد فریدون نوزاد که به صورت تاریخ شفایی به نصر در آمده است خواهیم داشت.

حساس خواه با اشاره به اینکه در سازمان اسناد دو نوع سند وجود دارد گفت: آنچه که در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ها قرار می‌گیرد سند اداری و سند هویتی است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان در مورد پویش اسناد ملی گفت: هدف از پویش، باور پذیری جامعه به اهمیت اسناد است که هر برگی از سند هویت جامعه است جوانان ما رابطه ای مستقیمی با اسناد ندارند و با احیا اسناد میتوانیم آنها را در اختیار جوانانی که تشنه شناختن هستند قرار دهیم.

وی در مورد سر گذشت اسنادی که به آرشیو ملی اهدا می‌شود اشاره کرد و گفت: از دعدغه های مردم در مورد چگونگی کار اسناد، پس اهدا اسناد است.

حساس خواه ادامه داد: هر سندی که به سازمان اهدا می‌شود ابتدا میکروب زدایی و سپس لکه زدایی و در مرحله بعدی مرمت و وارد مخزن اسناد ملی می‌شود و سپس از سند مورد نظر اسکن می‌شود و در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

امن‌ترین مکان برای اسناد، آرشیو ملی است | سندها عمر کوتاهی را بدون نگهداری خواهند داشت

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان با بیان اینکه هیچ کجای ایران برای اسناد، امن تر آرشیو ملی نیست گفت: نهایت نگهداری اسناد توسط اشخاص یا ادارات ۵۰ سال است در حالی که در سازمان ملی این اسناد سال‎ها یا شاید قرن‌ها بدون ذره ای آسیب دیدگی نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان ملی این امکان را دارد که اسنادی را که افراد می‌خواهند بفروشند خریداری کنند، گفت: مردم باید بدانند که سندها عمر کوتاهی را بدون نگهداری خواهند داشت و با ارائه اسناد با ارزش که نقش به سازایی در هویت جامعه دارند میتوانند گام موثری در اعتلای فرهنگ داشته باسند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان ادامه داد: این اسناد با نام خود اهدا کننده در سازمان ملی اسناد و کتابخانه ها ثبت خواهد شد.

با همکاری های دکتر نوبخت و مهندس جعفرزاده امیدواریم گیلان دارای مخزن اسناد ملی شود

حساس خواه در مورد نیاز گیلان به داشتن مخزن اسناد اشاره کرد و گفت: با همکاری های دکتر نوبخت و مهندس جعفرزاده نماینده مردم شهر رشت در مجلس شورای اسلامی امید داریم تا در آینده نزدیک گیلان دارای مخزن اسناد ملی شود.

وی افزود: داشتن مخزن استاندار در استان ها می‌تواند کمک مهمی به مخزن تهران باشد و تا کنون ۲۸۰ میلیون سند در آرشیو ملی نگهداری میگردد.

پیشنهاد ایجاد رشته‌های دانشگاهی در دانشگاه گیلان

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان گفت: با رایزنی هایی که با دانشگاه گیلان انجام گردید پیشنهاد کردبم که رشته های تحصیلی منطبق با اسناد را برای علاقمندان در این دانشگاه در نظر گرفته شود.

Share