رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خبر داد:

احتمال جیره‌بندی آب در بسیاری از استان‌ها | در گیلان با کاهش محسوس بارندگی و ذخایر آبی مواجهیم

اکبری درباره اینکه موضوع «کم‌آبی» در چند استان مشهود است؟ گفت: این نقصان در همه استان‌ها به چشم می‌خورد. حتی ما در استان گیلان هم با کاهش محسوس بارندگی و ذخایر آبی مواجه هستیم که این مسئله روی آب کشاورزی و آب شرب اثر گذاشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از میزان، علی اکبری با اشاره به بررسی «بحران کم‌آبی» در مجلس گفت: کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» تاکنون در رابطه با معضلات کم آبی، نشست‌های مختلفی با وزیر نیرو داشته و این موضوع را یادآور شده است.

وی درباره اینکه موضوع «کم‌آبی» در چند استان مشهود است؟ گفت: این نقصان در همه استان‌ها به چشم می‌خورد. حتی ما در استان گیلان هم با کاهش محسوس بارندگی و ذخایر آبی مواجه هستیم که این مسئله روی آب کشاورزی و آب شرب اثر گذاشته است.

رئیس کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» درباره این موضوع نیز که آیا با جیره‌بندی آب مواجه خواهیم شد؟ اظهار داشت: بله. این احتمال بالاست.

وی افزود: قطعا دولت در این زمینه اقدامات راهبردی خواهد داشت واز طریق آگهی‌های عمومی آموزه‌های موجود را برای این وضعیت در نظر خواهد گرفت.

اکبری تاکید کرد: جیره بندی آب در بسیاری از استان‌ها محتمل است.

شاهین پاکروح معاون راهبری و نظارت بربهره برداری آبفای کشور اوایل اردیبهشت در یک نشست در رابطه با شهر‌های تحت تاثیر تنش آبی گفت: درحال حاضر ۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۴.۷ میلیون نفر با تنش آبی روبرو هستند و از این رقم ۱۲۹ شهر در فلات مرکزی با جمعیت ۱۶.۶ میلیون نفر متمرکز شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد استان با خشکسالی شدید روبرو هستند عنوان کرد: استان‌های اصفهان، کرمان، فارس، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان با تنش آبی بالای ۲۰ درصد روبرو بوده اند و دراین میان فلات مرکزی و حوزه آبریز خلیج فارس و دریای عمان در تنش آبی بیشتری است.

وی با اشاره به کاهش ۱۵۱ میلیارد مترمکعبی کاهش بارندگی اظهار کرد: این شرایط باعث شد روان آب کمتری در کشور وجود داشته باشد که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

پاکروح در ادامه به میزان بارندگی در کل کشور اشاره کرد و گفت: مجموع بارندگی درسال آبی جاری ۱۲۰ میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته ۴۲.۲ درصد و در دراز مدت با کاهش ۴۴ درصدی روبرو بوده است.

وی در خصوص جمعیت تحت پوشش حوضه‌های آبریز اظهار کرد: در حوضه‌های بالغ بر ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در حوضه آبریز فلات مرکزی ساکن هستند و این حوضه نسبت به سال گذشته با ۵۲.۲ درصدو در دراز مدت با ۵۲ درصد کاهش روبرو بوده است.

معاون راهبری و نظارت بربهره برداری آبفای کشور با بیان اینکه سهم بارندگی در بهار از حد نرمال پایین‌تر بوده خاطرنشان کرد: در کنار کاهش بارندگی در بهار متاسفانه با اُفت بارش برف که نقش اساسی در بالا بردن دبی آب در تابستان دارد نمی‌توان برای تامین آب شرب روی آن حساب کرد.

وی در خصوص وضعیت بحرانی سد‌های کشور گفت: درحال حاضر ۵۵ سد از سد‌های درحال بهره برداری تامین آب شرب هستند و در این میان تنها ۳۷ درصد از سد درودزن در استان فارس ذخیره سازی شده است و وضعیت مطلوبی ندارد.

Share