رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران:

آرشیو اسناد هنوز در باور نهادهای دولتی شکل نگرفته است | از لحاظ نگهداری و اسناد در منطقه اول هستیم

بروجردی با بیان اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در منطقه منحصر به فرد است گفت: برخی از کشور ها می‌خواهند با ما رقابت کنند اما دارای سند نیستند و ما از لحاظ نگهداری و اسناد در منطقه اول هستیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه باید اطلاعات صحیح را در اختیار جامعه بگذاریم گفت: مردم باید بدانند که در مورد اسناد چه وظیفه ای بر عهدشان قرار دارد.

بروجردی با بیان اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی مهمترین برنامه اش حفظ میراث فرهنگی است گفت: در حال حاضر ۱۲ شعبه در کشور فعالیت می‌کند و شعبه سیزدهم نیز به زودی راه اندازی خواهد شد.

وی تعیین سطح را از اقدامات موثر سازمان در این دوره عنوان کرد و افزود: برخی از استان ها زیر مجموعه استان های دیگر قرار گرفتند که البته دفاتری را در استان های زیر مجموعه بازگشایی کردیم.

بروجردی ادامه داد: جاهایی که امکان گشایش دفاتر نیست در استانداری دفتری به همین منظور راه اندازی خواهیم کرد تا متقاضیان به آنجا مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه اقبال مردم از موارد بسیار مهم در بحث اسناد است افزود: اعتماد سازی بین دستگاه ها و مردم با سازمان اسناد و کتابخانه ملی سبب می‌شود که مجموعه فعالیت‌های این سازمان بیشتر شناخته شود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه های ملی کشور گفت: از رسالت های دیگر سازمان این است که اصحاب فکر و اندیشه جایی داشته باشند که حرف های خودشان را بگویند و سبب بروز اندیشه های نوین شود و این اندیشه های می تواند برندی باشد برای ما که در آینده حرکت‌های موثری را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه کسانی که در این سازمان هستند باید امنیت لازم برای طرح اندیشه خود داشته باشند، گفت: نمی‌خواهیم افراد دل نگران این باشند که با مطرح کردن اندیشه خود باید به چند دستگاه امنیتی باید پاسخگو شوند.

وی با اشاره به برگزاری کنگره اسلامی و ایرانی در آذر ماه گفت: این کنگره همه مطالعاتی که تا کنون انجام داده است را پوشش می‌دهد.

بروجردی ادامه داد: مطالعات که انجام می‌شود اولویت بندی می کنیم تا بر اساس آن مسئله یابی نماییم که امروز جامعه اسلامی ایران به چه چیزی نیازمند است.

وی با بیان اینکه امسال در ۲۲ بهمن ماه برنامه ای به همین منظور برگزار خواهیم کرد گفت: در این برنامه بازخوانی به روند ۴۰ سالگی انقلاب و اتفاقاتی که تاکنون رخ داده است خواهیم داشت.

بروجردی گفت: در حوزه اسناد علاوه بر بازخوانی اسناد به دنبال ایجاد فضایی برای اینکه افراد باور کنند که باید اسناد خود را انتقال دهند.

وی با بیان اینکه آرشیو اسناد هنوز در باور نهادهای دولتی شکل نگرفته گفت: از وظایف قانونی نهادها و ادارات است که اسنادی را که دارند به سازمان اسناد و کتابخانه های ملی ارائه دهند.

وی از دلایل حضور در استان گیلان را انتقال این دغدغه به نهادها عنوان کرد و گفت: در دیداری که با استاندار گیلان انجام گرفت توانستیم تصمیمات خوبی را در جهت توسعه سازمان اسناد ملی و کتابخانه های گیلان انجام دهیم.

یکی از متولیان بخش فرهنگ برجام، سازمان اسناد و کتابخانه ملی

وی با اشاره به برجام گفت: برجام دایره گسترده ای در حوزه اقتصاد و فرهنگ دارد و در بخش فرهنگ یکی از متولیانش سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

بروجردی ادامه داد: بعد از ۷ سال نشستی مشترکی با کشورهای عضو اکو در حوزه مبادلات سندی و خطی داشتیم که در کشور تاجیکستان برگزار شد توافق هایی خوبی انجام شد و همچنان این فعالیتهای ادامه دارد.

وی افزود: کشور ها می‌توانند بپذیرند اگر در حوزه سیاست و اقتصاد دچار مشکل شدند حوزه فرهنگ می‌تواند جایگزینی مناسب برای ارتباطات باشد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور گفت: برجام سرنوشتش بر عهده سیاستمداران کشور است و خوشبختانه ایران تا کنون بر عهد خود وفادار بود.

بعید می‌دانم که ۵ کشور دیگر از برجام خارج شوند

وی ادامه داد: یکی از کشورها از برجام خارج شد و مطمئنا متضرر خواهد شد و کشورهای اروپایی همچنان پای عهد است و بعید می‌دانم که ۵ کشور از برجام خارج شوند زیرا منافع آنها در برجام قرار دارد.

بروجردی با بیان اینکه در کشور نهاد نظامی بر اساس قانون می توانند اسناد دفاع و دوران جنگ را به صورت مستقل نگهداری کنند، افزود: اسنادی که ما امروز داریم متعلق به قرن‌ها است و از آن نگهداری می‌کنیم.

از لحاظ نگهداری و اسناد در منطقه اول هستیم

بروجردی با بیان اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در منطقه منحصر به فرد است گفت: برخی از کشور ها می‌خواهند با ما رقابت کنند اما دارای سند نیستند و ما از لحاظ نگهداری و اسناد در منطقه اول هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون توانستیم ۲۵ درصد از اسناد را الکترونیک کنیم و این اقدام سبب می‌شود که مراجعه کنند احساس راحتی در دستیابی به اسناد مورد مطالعه خود داشته باشند.

هر سندی که دوره سی ساله را گذارنده باشد می‌توانیم در اختیار پژوهشگران بگذاریم

بروجردی با بیان اینکه هر سند محرمانه دارای یک بازده زمانی است گفت: هر سندی که دوره سی ساله را گذارنده باشد می‌توانیم در اختیار پژوهشگران بگذاریم.

وی وظیفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را حافظ میراث ماندگار مردم در حوزه‌های مختلف دانست و تصریح کرد: حدود ۴۰ هزار جلد کتاب خطی و سنگی و حدود سه‌میلیون جلد کتاب چاپی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران موجود بود است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور ادامه داد: سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان کتاب خطی از مردم خریداری کردیم.

امیدواریم حداقل نسخه دیجیتال اسنادی را که از ایران رفته به کشور بازگردانیم

بروجردی با اشاره به اینکه باید تعاملات بین الملی را در این حوزه گسترش دهیم گفت: امیدواریم اسنادی که از ایران رفته حداقل نسخه دیجیتال آن را به ایران برگردانیم.

وی با بیان اینکه داشتن مخزن اسناد دارای شاخص ها استاندارد است و این استانداردها کاملا مشخص است، گفت : آنچه که دغدغه استان گیلان است ایجاد فضای فیزیکی است با مذاکراتی که با استاندار داشتیم به دنبال تامین فضای فیزیکی و مناسب سازی حفظ این اسناد در استان بودیم تا اسناد استان به گیلان برگردد.

وی با بیان اینکه هشتاد درصد بودجه سازمان برای پرسنل استفاده می‌شود گفت: ما به این نیروهایی که کارآمد هستند برای اینکه اسناد بر روی زمین نماند نیازمندیم.

۲۰ درصد از بودجه سازمان اسناد صرف خرید اسناد می شود

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه ۲۰ درصد از بودجه صرف خرید اسناد می شود، گفت: سال گذشته ۱۱۷ میلیارد تومان اعتبارات داشتیم و امسال ۱۰ میلیارد افزایش داشت و تقسیم بودجه بر اساس شرایط استان ها انجام میشود.

وی با بیان اینکه تاریخ شفاهی از برنامه های اسناد است گفت: امسال ۴ جلد کتاب مربوط به تاریخ شفاهی بود چاپ شد و همچنین ۱۷ جلد کتاب دیگر در حال چاپ است.

بروجردی از اقدامات ارزشمندی که گیلان با عنوان پویش اهدای اسناد تاریخی و احیای هویت ملی انجام شد را مورد تقدیر قرار داد و گفت: پویش فرصت مناسبی است برای ایجاد اعتماد در بین مردم و نهادها با سازمان اسناد را ایجاد میکند.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک همایشی با عنوان تقدیر از اهدا کنند که در کل کشور برگزار می‌شود گفت: در مورد ضرورت نگهداری سندها باید یک فرهنگ عمومی درجامعه ایجاد گردد.

Share