گزارش تصویری رویداد «تو هم بخوان» برای اولین بار در موج شکن انزلی

عکس: میلاد منصف و نغمه محمدخواه

رویداد فرهنگیِ تو هم بخوان، اولین قرارِ تبادل کتاب بین شهروندان انزلی است که در آخرین پنجشنبه ی هر دو ماه برگزار می گردد. چهارمین قدم از این رویداد فرهنگی با همراهی انجمن طرفداران توسعه بندر انزلی، انجمن داستان هزار و یک شب و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انزلی با استقبال گسترده مردم در موج شکن قدیم انزلی برگزار شد.
موج شکن انزلی سازه ای نوستالژیک است که در چند سال اخیر دستخوش تغییراتی شده و یاد آور خاطرات فرآوانی برای مردم انزلی و گیلان است و به عنوان یکی از نماد های این شهر همواره مورد توجه قرار می گیرد. در دفتر راهنمای شهرداری بندر “انزلی” که در سال ۱۳۴۸ شمسی منتشر شده حاکی از آن است که موج شکن های بندر انزلی ۸۰ سال پیش ساخته شده که ابتدا از چوب های نراد و پس از آن تیر ها را سنگ ریزی نموده و بعد از مدت پنج سال که نشست کرد روی آن را به ضخامت هشت سانتی متر بتون ریزی و سپس رویش سنگ چینی کردند. “مامونتوف” مامور روسیه که در سال ۱۹۰۸ میلادی “۱۲۸۷ شمسی” از انزلی می گذشت می نویسد: “موقع پیاده شدن از کشتی به دقت متوجه اطراف شدم و غیر از موج شکن چوبینی که آن هم در شرف انهدام بود چیزی ندیدم”.
در این رویداد فرهنگی نیلوفر متجدد به خواندن قسمت هایی از داستان شازده کوچولو ومریم ساحلی مسئول انجمن داستان هزار و یک شب انزلی به نقد و بررسی این شاهکار هنری پرداخت و در ادامه آرمین صافدل مسئول کمیسیون فرهنگی انجمن طرفداران توسعه ی انزلی صحبت هایی درباره ی این رویداد فرهنگی انجام داد.
شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری است که نخستین بار در سپتامبر سال ۱۹۴۳ در نیویورک منتشر شد. این کتاب به بیش از ۲۸۰ زبان و گویش ترجمه شده و با فروش بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ محسوب می‌شود. کتاب شازده کوچولو «خوانده شده‌ترین» و «ترجمه شده‌ترین» کتاب فرانسوی‌زبان جهان است و به عنوان بهترین کتاب قرن ۲۰ در فرانسه انتخاب شده است. از این کتاب به طور متوسط سالی ۱ میلیون نسخه در جهان به فروش می‌رسد. این کتاب در سال ۲۰۰۷ نیز به عنوان کتاب سال فرانسه برگزیده شد.
در انتهای این رویداد نیز دوستاران کتاب و کتاب خوانی به تبادل کتاب پرداختند.

Share