قصه پر غصه کودک آزاری؛

«کودک آزاری» یک تهدید برای امنیت پایدار است| اکثر آزارها در خانواده از سوی والدین اعمال می شود

ستوان یکم عفتی گفت: پدیده کودک آزاری یک تهدید برای امنیت مستمر و پایدار قلمداد می شود، کودکانی که از سوی اطرافیان خویش تحت عنوان آزارهای کلامی، جسمانی، روانی قرار دارند و یا به نوعی، دچار بی توجهی واقع می شوند، کم و بیش در معرض آسیب های گوناگونی قرار می گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، “کودکان” فرشتگان بی بالی که این روزها گرفتار دام شیاطینی بالغ می شوند، «ستایش قریشی»، «آتنا اصلانی»، «بنیتا» و «اهورا» هر کدام قصه پر غصه ای هستند که در برهه ای جامعه  را در بهت فرو بردند… اخبارشان در کسری از ثانیه تیتر یک رسانه ها  شد و تالمات روحی سنگین را در پی داشت. هرچند که شیاطین و مجرمین هر کدام به سزای اعمال شان رسیدند اما به واقع این می تواند مرهمی برای دل داغ دیده مادران این فرشتگان باشد؟! چطور باید جامعه به این آگاهی برسد که «کودکان» هم دارای جایگاه اجتماعی و مدنی هستند و تجاوز به حقوق آنان، ظلم به آینده یک ملت است؟!

ستوان یکم مرضیه عفتی با اشاره به معضل کودک آزاری، اظهار کرد: رفاه و بهبود زندگی کودکان پیوسته موضوع مورد علاقه همگان در سراسر جهان بوده است اما تهدیدهای متعددی به زندگی و تندرستی کودک لطمه می زند که حادترین آن، کودک آزاری بوده و با شدت رو به افزایش است.

کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان افزود: هرگونه آسیب جسمی، فکری، جنسی، سوءاستفاده و بی توجهی و بدرفتاری با کودکان زیر سنین ۱۸ سال توسط فردی که حضانت و سرپرستی کودک را برعهده دارد، پدیده کودک آزاری اطلاق می شود.

وی گفت: پدیده کودک آزاری یک تهدید برای امنیت مستمر و پایدار قلمداد می شود، کودکانی که از سوی اطرافیان خویش تحت عنوان آزارهای کلامی، جسمانی، روانی قرار دارند و یا به نوعی، دچار بی توجهی واقع می شوند، کم و بیش در معرض آسیب های گوناگونی قرار می گیرند و به طور کلی سطح آسیب پذیری آنها افزایش می یابد.

ستوان یکم عفتی با بیان اینکه کودک آزاری معمولا زمینه ای مستعد و مهیا برای بروز و گسترش پدیده های کودک بی خانمان و دختران خانه گریز محسوب می گردد، ادامه داد: این بدیهی است که شیوع پدیده کودک بی خانمان و دختران خانه گریز تهدیدی برای امنیت جامعه می باشد. برای حل کردن یک مشکل بزرگ اجتماعی هرگز چند نهاد یا سازمان نمی توانند کار را به انجام برسانند، بلکه همبستگی، همفکری، مساعدت و اقدامات مشترک نهادها، سازمان ها، وزارتخانه ها و … می تواند در دستیابی به هدف موثر و مفید باشد.

اکثر آزارها در خانواده از سوی والدین اعمال می شود

وی در خصوص علل کودک آزاری، تصریح کرد: خانواده دارای نقش اساسی در بروز کودک آزاری است، اکثر آزارها در خانواده از سوی والدین اعمال می شود. فقدان مهارت های کافی در والدین، سابقه طلاق یا جدایی در خانواده،سابقه محکومیت یا سوء پیشینه در خانواده،وجود تعارض یا ارتباط مختل در خانواده، سابقه اعتیاد در خانواده می تواند از علل خانوادگی کودک آزاری باشد.

کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان بیان کرد:سن کودکان و نوجوانانی که مورد آزار قرار گرفته اند با نوع کودک آزاری ارتباط دارد به گونه ای که آزار جسمی در سنین اولیه کودکی بیشترین نوع آزار را به خود اختصاص می دهد و در سنین میانی کودکی (۶-۱۰) آزارها بیشتر از نوع عاطفی و در سنین نوجوانی فراوانی آزارهای جنسی در بالاترین طیف قرار دارد.

ستوان یکم عفتی گفت: آسیب های اجتماعی ناشی از کودک آزاری سبب خانه گریزی دختران، کودکان خیابانی، زنان خیابانی، اعتیاد، سرقت،سایر انحرافات و نا بهنجاری های روانی – اجتماعی می شود.

وی با بیان اینکه بهترین درمان برای این مشکل، اقدامات پیشگیرانه است و در سه سطح صورت می گیرد، گفت: پیشگیری اولیه شامل تمامی اقداماتی است که منجر به استحکام بنیان خانواده و سلامت جامعه می گردد،آموزش والدین و آشنا ساختن آنان با مسئولیت هایشان در قبال کودک و آموزش والدین جهت ایفای نقش یک والد خوب از اجزای پیشگیری سطح یک می باشد. در این راستا مرکز مشاوره معاونت اجتماعی اقدام به برگزاری مشاوره گروهی آموزش اصول فرزند پروری برای خانواده ها به صورت رایگان نموده است؛همچنین برگزاری جلسات مشاوره پیش از ازدواج برای تشکیل خانواده های سالم نیز در راستای همین پیشگیری قرار دارد.

کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش ادامه داد: سطح دوم پیشگیری شامل شناسایی خانواده های پر خطر قبل از گرفتار شدن کودک می باشد، پس از شناسایی، باید این خانواده ها تحت یک برنامه کنترل روان شناختی قرار گیرند؛ سطح سوم پیشگیری هم شامل اقدامات مداخله ای، درمانی و حمایتی برای خانواده های گرفتار می باشد تا از بروز مجدد آسیب جلو گیری نمود.

ستوان یکم عفتی تاکید کرد: آگاه سازی جامعه با نشانه های کودک آزاری و کمک گرفتن از مردم برای گزارش موارد کودک آزاری به مراجع قضایی و نیروی انتظامی در پیشگیری از این پدیده شوم نقش کلیدی دارد.

وی در خصوص نقش فضای مجازی و رسانه ها در انعکاس اخبار مربوط به کودک آزاری، گفت: متاسفانه فضای مجازی غیر رسمی باعث شده است اخبار کودک آزاری سریع تر منتشر شده و فضای روانی جامعه متلاطم شود، رسانه ها نباید تنها به فکر درج خبر و بالا بردن فروش نشریات و بازدید سایت های خود باشند. رسانه ها باید نگاه خود را معطوف به کمک کردن به پیشرفت استان کرده و تمام وقت تلاش کنند تا با استفاده از اساتید فن مشکلات را تحلیل کنند زیرا رسالت رسانه سنگین است و موضوعات زیادی وجود دارد که باید آسیب شناسی شود. نقش رسانه ها اطلاع رسانی است که نباید با پخش برخی از اخبار، فضای جامعه را متشنج کرد.

وی با اشاره به فعالیت مرکز مشاوره آرامش معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۷۹ در نیروی انتظامی مراکزی با عنوان مراکز مشاوره و دوایر مشاوره کلانتری ها تاسیس شد که علاوه بر وظایف خود، در زمینه ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه های مختلف به مردم و پیشگیری از آسیب های اجتماعی از طریق انجام اقدامات کارشناسی و بررسی های بالینی دقیق و ارائه خدمات تخصصی، توجه خاصی به کودکان آسیب دیده مبذول داشته است.

ستوان یکم عفتی تصریح کرد: خدمات روانشناختی اساسی و بنیادی مراکز مشاوره برای کودکان آزاردیده شامل ارائه خدمات روانشناختی سریع به کودکان آزار دیده، انجام بررسی های بالینی به منظور تشخیص مشکلات روانی – عاطفی اعضای خانواده کودکان آزار دیده،انجام مشاوره های کوتاه مدت و دراز مدت با والدین کودکان مزبور، تقویت سازگاری زناشویی والدین این کودکان،بهسازی روابط و پیوندهای درون خانوادگی، تقویت روش های فرزند پروری با انجام مشاورههای فردی و گروهی و پخش سی دی های آموزشی، ارجاع کودکان آسیب دیده و نیازمند به مراکز حمایتی موقت است.

Share