رییس کل بانک مرکزی

کسانی که دلار خریده‌اند بازار را ملتهب می‌کنند | نرخ سوم یعنی فعالیت‌های خلاف مقررات

رییس کل بانک مرکزی گفت: نرخ ارز در بازار هنوز به دامنه تعادلی خود نرسیده است، اما آنچه بازار نشان می دهد نرخ ها به سطح تعادلی مورد انتظار ما خواهد رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ولی الله سیف در گفت وگو با ویژه نامه نوروزی جهان صنعت، با ابراز امیدواری برای ایجاد زمینه جدید جهت جلوگیری از التهابات در بازار اظهارداشت: «دو نوع نرخ وجود دارد که یکی از آنها نرخ های گذشته است که سامانه سنای بانک مرکزی ساعت به ساعت متوسط قیمت های خرید و فروش صرافی ها را در آن قرار می دهد. بنابراین یک نفر به تنهایی نمی تواند بر آن تاثیرگذار باشد و معدل کل خرید و فروش صرافی های کشور است.

او افزود: ابتدا باید دید که چه کسانی به دنبال استقرار این نرخ ها در بازار هستند. به بیانی دولت نمی تواند به بازار هر یک از صرافی ها ورود کند و از آنها بخواهد این نرخ های اعلام شده را در بازار اعلام کنند. آنها نرخ ها را در سامانه وارد می کنند اما در مقابل با نرخ های دیگری در بازار خرید و فروش می کنند.

سیف تصریح کرد: نرخ دومی که در بازار وجود دارد نرخی است که صراف تعیین می کند. نرخی که صراف اعلام می کند اگر عامل به آن وجود نداشته باشد به این معنی است که این صراف در حال اعلام نرخ های خلاف مقررات است. به بیانی دیگر، اگر یک صراف خاص از خریدوفروش در بازار طبق مقررات امتناع کرد باید برخورد جدی با آن صورت گیرد.

او افزود: در همین خصوص نیز برخوردهای قابل توجه و مناسبی با این گونه صراف ها صورت گرفته و این تعهد را از آنها گرفته ایم که در صورت تکرار این تخلفات، مجوز فعالیت آنها لغو خواهد شد. اما باید نرخی که از طریق مراجع غیررسمی نظیر شبکه های اجتماعی اعلام می شود را نیز مشخص کرد که این نرخ از کجا می آید.

سیف گفت: این نرخ ها برای افرادی است که با پایین آمدن نرخ دلار در بازار متضرر شده اند و اکنون تلاش می کنند با التهاب آفرینی در بازار فضا را به کام خود شیرین کنند. بنابراین در چنین فضایی بانک مرکزی وارد عمل می شود تا هیچ نرخ سومی در بازار وجود نداشته باشد

او اضافه کرد: به عبارتی غیر از نرخ های گذشته ای که سامانه سنا اعلام می کند و غیر از نرخ هایی که صرافی ها اعلام می کنند هیچ نرخ دیگری در بازار وجود ندارد و اگر این نرخ سوم وجود داشته باشد به معنی وجود فعالیت های خلاف مقررات در بازار است.

Share