رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور

هدف ما تولید بیکار بدهکار نیست | دنبال پول پاشی نیستیم

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ما به دنبال پول‌پاشی نیستیم و هدف ما تولید بیکار بدهکار نیست، بلکه هدف اصلی ما این است که در سال‌جاری بتوانیم یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی در۱۲ برنامه ایجاد کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدباقر نوبخت در جلسه مشترک با اعضای فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی که در محل سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد،‌ افزود: مشوق و مبدع بحث اشتغال، مقام معظم رهبری هستند. ما در جلسه‌ای که در مورد آسیب‌های اجتماعی در خدمت ایشان بودیم، فرمودند که اشتغال به عنوان عامل اصلی کاهش آسیب‌های اجتماعی تلقی می‌شود.

نوبخت با اشاره به تسهیل در مراحل پرداخت وام‌های اشتغال اظهار داشت: ما به دنبال پول‌پاشی نیستیم و هدف ما تولید بیکار بدهکار نیست، بلکه هدف اصلی ما این است که در سال‌جاری بتوانیم یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی در۱۲ برنامه ایجاد کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که تا سال به نیمه خود نرسیده است، گزارش‌های نوید بخشی از اشتغال به استحضار ملت ایران رسانده شود.

پیش از سخنان نوبخت، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در سخنانی گفت: تا تاریخ بیست و هشتم فروردین ماه سال‌جاری، حدود ۹۰ درصد اعتباراتی که به کمیته امداد امام خمینی(ره) در مورد اشتغال‌زایی تخصیص داده شده بود، جذب شده است.

وی افزود: برای حدود ۱۴۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد وام پرداخت شده و خوشبختانه همکاری بانک‌ها با کمیته امداد امام خمینی و مردم متقاضی وام خوب بوده است.

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز با ارایه گزارشی از برنامه اشتغال روستایی، اظهار داشت: برنامه اشتغال روستایی از بیستم دی‌ماه سال ۱۳۹۶ شروع شد و ما نزدیک دو ماه فرصت داشتیم، تا برنامه ارایه تسهیلات روستایی را آغاز کنیم که طی این مدت فعالیت‌های خوبی هم انجام گرفت و دستورالعمل مربوط به آن تهیه و ابلاغ شد.

وی افزود: در چارچوب این دستورالعمل، ثبت‌نام متقاضیان روستایی در سامانه «کارا» انجام گرفت و پس از بررسی شرایط، فرآیندها را تسهیل کردیم.

نماینده وزارت کار با اشاره به اینکه در برنامه اشتغال روستایی، اولویت‌های منطقه‌ای احصاء شده گفت: در این برنامه رسته‌های اولویت دار در برنامه اشتغال‌ روستایی و عشایر تعریف شد و توانستیم اطلس روستایی را احصاء کنیم.

در ادامه جلسه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ارایه نظرات و دیدگاه‌های خود در مورد طرح اشتغال روستایی پرداختند.

غلامرضا نوری رئیس کمسیون مشترک عمران و توسعه روستایی با اشاره به شناسایی زیرساخت‌های روستایی گفت: باید در کنار تجمیع روستاها، شهرک‌های صنعتی را هم دایر کنیم، تا شاهد موفقیت بیشتر طرح اشتغال روستایی باشیم.

وی افزود: اگر بتوانیم رفت و آمدهای مردم را کم کنیم، در این صورت به بحث اشتغال هم کمک می‌کنیم. در کنار این امر باید زیرساخت‌های روستاها را هم بهتر بشناسیم.

علی کرد، نایب رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس  هم در این نشست گفت: ضرورت دارد نظارت کاملی از طرف دولت بشود و به‌گونه‌ای نباشد که بانک ساز خودش را بزند و دستگاه اجرایی به‌گونه‌ای دیگر حرکت کند.

علی بختیار، یکی دیگر از اعضای فراکسیون تولید و اشتغال مجلس گفت: در زمینه توزیع وام‌های اشتغال باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که واحدهای صنعتی مشکل‌دار شناسایی شود و وام‌ها در مسیر خودش به کار گرفته شود.

عین‌الله شریف‌پور، دیگرعضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس در ادامه این نشست تصریح کرد: با توجه به اینکه تمهیدات به تسهیلات گیرندگان پرداخت نمی‌شود، این امر به توسعه اشتغال پایدار کمک می‌کند. در عین حال باید نظارت هم جدی شود. ما در منطقه خود از عملکرد کمیته امداد و بهزیستی رضایت داریم.

شهباز حسن‌پور نیز از فراکسیون تولید و اشتغال مجلس به عنوان آخرین سخنران این بخش ادامه داد: دیدگاه ما این است که وام‌های اشتغال به کندی پرداخت می‌شود و در این روند باید سرعت بالا برود تا به موقع دست متقاضی برسد.

بنا به این گزارش در پایان جلسه پس از بحث و تبادل نظر درخصوص مباحث برنامه اشتغال روستایی و عشایر،‌ غلامرضا کاتب،‌ رئیس‌فراکسیون تولید و اشتغال با بیان اینکه امیدواریم پرداخت تسهیلات به روستاییان ادامه پیدا کند،‌ گفت: انتظار داریم تا با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، ‌تنها یک دستگاه متولی اعطای وام روستایی تعیین شود.

Share