جراحی بدون داروی بیهوشی

مرزنشینان سفره خالی‌شان را در خیابان پهن کردند!+ عکس

جراحی بدون داروی بیهوشی یا سر کننده؛ این حال و روز اهالی بانه و شهر‌های مجاور است که سخت‌ترین روز‌های عمرشان در یک دهه اخیر را پشت سر می‌گذارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از «تابناک»؛ از شهریور ماه سال گذشته که خبر رسید دو کولبر بانه‌ای به ضرب گلوله هنگ مرزی جان باخته‌اند و پیرو آن اوضاع منطقه پیچیدگی‌هایی پیدا کرد، همه چیز تغییر یافت؛ تغییراتی وسیع که فعلا سهم مردم منطقه از آن، تنها اوضاع وخیم اقتصادی است که مشخص نیست تا کی ادامه خواهد یافت!

تغییرات آنقدر وسیع بود که تقریبا کسی نتوانسته با آن کنار بیاید. از بسته شدن مرز‌ها و برچیدن بساط کولبری گرفته تا نام نویسی در سامانه ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای گرفتن کارت پیله‌وری که البته شامل همه مرزنشینان نمی‌شود و شرایط و ضوابطی خاص و ویژه دارد؛ سازوکاری که قرار است، همه چیز را در مرز‌های غربی کشورمان دیگرگون کند.

آن گونه که مسئولان می‌گویند، هیأت وزیران به پایان کولبری رأی داده و به جای آن، اقداماتی از قبیل: تجمیع بازارچه‌های مرزی و اعطای سهمیه به مرزنشینان در دستور کار قرار گرفته تا به جای کولبری در کوه‌ها و دره ها، جابجایی کالا‌ها از مرز‌های قانونی در دستور کار قرار گیرد و همه چیز به مانند همه مرز‌های عادی میان کشور‌ها شود. با این ملاحظه که برای مرزنشینان امتیازی ویژه در نظر گرفته شده است.

امتیازی از جنس معافیت ۵۰۰ هزار تومانی در هر ماه برای آن‌هایی که در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز‌ها ساکنند. مرزنشینانی که به مانند مسافران اجناس خود را از مرز عبور می‌دهند و تنها تا سقف ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان از پرداخت عوارض گمرکی معافند، نه اینکه از گذرگاه‌های مرزی عبور کنند و جانشان در معرض خطر باشد و به نوعی قاچاقچی محسوب شوند.

طرحی که پیله‌وری نامیده می‌شود و آن گونه که مسئولان مدعی هستند، عامل آن، تصمیم دولتمردان عراقی بوده است. به این صورت که عراقی‌ها تصمیم گرفته‌اند بسیاری از نقاط مرزی کشورشان با ایران را ببندند و از بازرگانان و تجار عراقی خواسته اند که از هر گونه تبادلی در نقاط مرزی تایید نشده خودداری نمایند. تصمیمی که پیرو آن دولتمردان کشورمان، طرح پیله وری را به اجرا گذارده اند؛ هرچند آنچه این روز‌ها در مناطق مرزی غرب کشورمان جریان دارد، چیزی جز تعطیلی نیست!

تعطیلی هرگونه تبادل که موجب شده بازارچه‌های مرزی به وضع وخیمی درآیند. از جمله بازارچه مرزی شهر بانه که شهرتی فراگیر در کشورمان داشت و حالا در سایه تعطیلی کولبری، به حال و روز ناخوشی مبتلا شده است. آنقدر ناخوش که کسبه این بازارچه‌ها تا کنون در چند نوبت تجمعات و اقداماتی تدارک دیده و کوشیده‌اند به این وسیله، صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

از جمله اعتراض ساعاتی پیش ایشان که متفاوت بود و در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی یافت؛ اعتراضی از جنس پهن کردن سفره‌ای بلند وسط یکی از معابر شهر که نشان می‌داد در سایه برچیدن بساط کولبری و دایر نشدن طرح پیله وری، سهم ایشان از روزگار چیزی جز سفره خالی نبوده است؛ سفره خالی‌ که اگر به چشم مسئولان بیاید، ممکن است تدابیری برای تغییر در اوضاع در دستور کار قرار گیرد.

سفره خالی مردمانی که توانسته‌اند به مدد کولبری برای خود بازاری مشهور در کشورمان رقم بزنند که هر ساله شمار زیادی از هموطنانمان را روانه این دیار می‌کرد و مهاجرت برخی از اهالی شهر‌های دور و نزدیک به آن دیار را موجب شده بود، اما به جای آنکه موجب ارتقای این شهر و شهرستان به منطقه آزاد اقتصادی و تجاری شود، به تصمیماتی منجر شد که مدتی است نان ایشان را به کل آجر و زندگی شان را مختل کرده است.

Share