مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبرداد:

روشن شدن علل سانحه نفتکش سانچی تا یک ماه آینده

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: انتظار داریم تا یک ماه آینده علل و عوامل سانحه نفتکش سانچی روشن شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد راستاد در حاشیه بازدید از بندر شهید حقانی بندرعباس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به تمهیدات پیش‌بینی شده جهت اشاعه فرهنگ سفر و گردشگری دریایی شاهد افزایش استقبال هموطنان هستیم.

وی با بیان اینکه سعی کردیم شرایطی فراهم کنیم تا از نظر ایجاد امکانات رفاهی و ایمنی شناورها و مسافران در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشیم، تصریح کرد: امروز در بازدید از پایانه شهید حقانی بندرعباس به عنوان مهمترین و پرترددترین پایانه مسافری دریایی کشور داشتم، به وضوح شاهد بودیم اقدامات صورت گرفته مورد رضایت مسافران بوده و روند اقدامات را رو به بهود و پیشرفت قلمداد کردند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری دریایی به توجه بیشتری نیاز داریم، اضافه کرد: در ایام نوروز ۹۷ با استقرار ۹ فروند اسکله شناور مخصوص گردشگری دریایی در هرمزگان گام مهمی برداشته شد و امیدوارم این موضوع در تمامی مبادی گردشگری شمال و جنوب کشور تداوم داشته باشد.

راستاد با بیان اینکه ۴۱ فروند شناور مسافری با ۶۳۰۰ صندلی در پایانه شهید حقانی بندرعباس دایر است، اضافه کرد: خوشبختانه این ظرفیت به خوبی مدیریت شده و شاهد ازدحام و صف های طویل نیستیم و همه موارد با نظم خاصی انجام می شود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت بررسی علت سانحه نفتکش سانچی، خاطرنشان کرد: در خصوص سانحه نفتکش سانچی براساس ضمیمه کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا که مرتبط با نحوه بررسی سوانح دریای است، روند کار در حال انجام است.

راستاد با اشاره به اینکه در این زمینه تفاهم نامه‌ای بین کشورهای ذی نفع شامل جمهوری اسلامی ایران، چین، پاناما و هنگ کنگ درباره نحوه رسیدگی به سانحه و گزارش نهایی منعقد شده است، اظهار کرد: چهار کارشناس خبره سوانح دریایی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران به این کمیته معرفی شده و تاکنون این کمیته به چین دو بار سفر کرده و در غالب کمیته مشترک با سه کشور دیگر جلسات رسیدگی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: محتویات جعبه ثبت مشخصات سفر (VDR) کشتی‌های سانحه دیده و سایر مستندات رسیدگی شده و تا حد زیادی غالب کلی علل و عوامل بروز سانحه مشخص شده اما به برخی مستندات دیگر نیاز است و اطلاعات تکمیلی مورد نیاز کمیته در حال تکمیل شدن است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با بیان اینکه انتظار داریم تا یکماه آینده این موضوع روشن شود، افزود: طبق همان زمانبندی که در ابتدا اعلام شد و زمان سه ماهه برای مشخص شدن علت حادثه معین شد، علل و عوامل این موضوع روشن و بتوانیم اطلاع‌رسانی کنیم.

راستاد درباره عملیات جست‌وجو اجساد باقیمانده، اضافه کرد: شرکت ملی نفتکش ایران به عنوان مالک نفتکش سانچی اقداماتی را از زمان غرق شدن هم برای جلوگیری از بروز آلودگی بیشتر و هم برای ارزیابی وضعیت نفتکش و امکان ورود به آن برای کسب اطلاع از پیکرهای شهدای نفتکش در دست اقدام داشته و دارد و در حال دنبال کردن است و امیدوارم این اقدامت سبب نتیجه شود.

Share