استاندار گیلان در مراسم افتتاح راه آهن آستارا - آستارا

خط آهن آستارا – آستارا پیوند بین ایران و آذربایجان را آهنین و مستحکم می‌کند

سالاری با بیان اینکه خط آهن آستارا آستارا پیوند بین دو کشور را آهنین و مستحکم تر می‌کند، افزود: روابط تجاری ایران و آذربایجان با افتتاح این خط ریلی به روابط اجتماعی و فرهنگی نیز تبدیل می‌شود.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مراسم افتتاح راه آهن آستارا – آستارا، کلنگ زنی ترمینال غلات و افتتاح ترمینال حمل و نقل بار و مسافر با حضور روح الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، عاشوری هیات مدیره راه آهن ایران و جاوید قربان آف مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان در آستارا برگزار شد.

در این مراسم مصطفی سالاری استاندار گیلان با قدردانی از تلاشهای صورت گرفته اظهار کرد: از تلاش های صورت گرفته برادرانمان در جمهوری آذربایجان خصوصا آقای قربان اف قدردانی می‌کنم. این پروژه برای دو کشوری که دارای پیوند تاریخی عمیق و ریشه‌ای هستند، استحکام بیشتری در روابط را ایجاد می‌کند.

استاندار گیلان با بیان اینکه خط آهن آستارا آستارا پیوند بین دو کشور را آهنین و مستحکم تر می‌کند، افزود: روابط تجاری ایران و آذربایجان با افتتاح این خط ریلی به روابط اجتماعی و فرهنگی نیز تبدیل می‌شود.

سالاری با اشاره به نوروز و بهار طبیعت گفت: شاهد رویداد مبارکی هستیم که با تلاش این جمع و روسای جمهور دو کشور جناب دکتر روحانی و جناب الهام علی اف رخ داده است و آقای روحانی همواره بر توسعه این خط ریلی و اتصال راه آهن رشت آستارا تاکید فراوانی داشته است. مطمئنا همکاری جمهوری آذربایجان در مشارکت تامین مالی این مسیر به احداث این خط ریلی کمک میکند و ماهم در استان گیلان این وظیفه را برخود می‌دانیم که مسائل مالکیتی و اجتماعی این پروژه را حل کنیم تا پروژه در موعد مقرر به بهره برداری برسد.

استاندار گیلان در ادامه گفت: به کمک همه نیاز داریم تا بارانداز راه آهن به محلی برای ارائه خدمات لجستیک تبدیل شود و بخشی از اتقصاد راه آهن به شهرستان آستارا و گیلان کمک کند و بسته بندی و توزیع کالاها در همین نقطه اتفاق بیفتند و پیشنهاد می‌کنیم این ناحیه به منطقه ویژه اقتصادی آستارا ملحق شود که یک روند اداری کوتاهتری است و در ادامه می تواند به منطقه آزاد تبدیل شود.

وی با اشاره مزیتهای منطقه ویژه اقتصادی در فوانین جاری کشور گفت: با توافق طرفین میتوان شاهد تسهیل ورود و خروج بین دو کشور و افزایش ترانزیت نیز باشیم.

سالاری با بیان اینکه اتصال راه‌آهن رشت به آستارا کریدور شمال جنوب را تکمیل می‌کند، تصریح کرد: این اتفاق دستاورد بزرگی برای هردو کشور است و همچنین اتصال این منطقه به ۸ کیلومتری بندر آستارا نیز در برنامه کاری جمهوری اسلامی وجود دارد که سبب پیوند حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی خواهد شد.

استاندار گیلان با قدردانی از پیمانکاران و کارکنان این پروژه در ایران و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: هر دو کشور بصورت جدی پیگیر تکمیل کریدور شمال جنوب هستند و مسئولان جمهوری اسلامی در حوزه ملی و استان برای عملیاتی شدن سریع راه آهن رشت آستارا تاکید دارند و امیدوارم گام های بعدی با همدلی بیشتری در هر دو کشور برداشته شود.

 

Share