كلامی شنيع و در اهانت به شأن زنان

حاشیه‌های انتشار جمله زشت یک نماینده در فضای مجازی

اتفاق ناگواری صبح سه‌شنبه افتاد اما شبیه به اتفاق‌های مشابه، چند ساعتی لازم بود که موضوع آهسته‌آهسته، اخبار سیاسی و غیرسیاسی را کنار بزند و به اصطلاح امروزی‌ها در فضای مجازی، «ترند» شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روزنامه اعتماد، اتفاق ناگواری صبح سه‌شنبه افتاد اما شبیه به اتفاق‌های مشابه، چند ساعتی لازم بود که موضوع آهسته‌آهسته، اخبار سیاسی و غیرسیاسی را کنار بزند و به اصطلاح امروزی‌ها در فضای مجازی، «ترند» شود.

 هنگامی که جهانبخش محبی‌نیا، نایب‌رییس کمیسیون بودجه روز سه‌شنبه در جایگاه ناطق ایستاده، از گرفتاری‌های اقتصاد مملکت می‌گفت، احتمالا به خواب هم نمی‌دید که جمله کلیدی نطقش مبنی بر اینکه «اقتصاد متاسفانه در گروی مداخله‌های غیررسمی است که حیات را از اقتصاد ایران گرفته است» تا این حد شنیده شده و بارها و بارها درفضای مجازی دست شود. اما میکروفون روشن یکی از همکاران محبی‌نیا در مجلس بیش از هر بلندگو و رسانه‌ای صدای این نماینده را منعکس کرد و البته همزمان با این لطف بزرگ به محبی‌نیا و احتمالا اقتصاد ایران، ظلمی نابخشودنی به فرهنگ و جامعه ایرانی، به‌ویژه به جامعه زنان و جایگاه و شأن مجلس!

اتفاق ناگوار از این قرار بود که هنوز کلام محبی‌نیا منعقد نشده، صدایی مردانه از یکی از میکروفون‌های مجلس بیرون آمد و کلامی شنیع و در اهانت به شأن زنان در فضای صحن علنی مجلس پیچید که باوجود تکرار مکرر آن در رسانه‌های رسمی و غیررسمی، ما قطعا تکرارش نخواهیم کرد. جمله‌ای که به‌گفته چند نماینده مجلس از جانب یکی از نمایندگان مرد به زبان آمده و آنچنان که پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس نیز مورد تاکید قرار داد، مصداقی است، آشکار از نگاه جنسیتی و ضد زن در بخش‌هایی از جامعه که حتی نمونه آن در عصر جاهلیت هم یافت نمی‌شود.

سلحشوری در آخرین دقایق جلسه علنی دیروز فرصت را غنیمت شمارد و با استناد به اصول۲۰ و ۲۱ و اصل ٣ بند ۹ قانون اساسی درمورد لزوم حفظ کرامت و شأن زنان اخطار داد: از تشبیه حجاب زنان به پوست شکلات یا روکش ماشین که نگاه ابزاری به زنان را می‌رساند و توهین به زنان محجبه است تا اینکه زنان را به گوسفندانی تشبیه می‌کنند که باید توسط چوپان اداره شوند، توهین مسلم به شأن زنان است. سلحشوری درنهایت به مورد اخیر اشاره کرد و گفت: متاسفانه تنها در شبکه‌های مجازی این اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه از مجلس نیز باز همان نگاه زشت و ابزاری به زنان دیده می‌شود. در حالی که نطق تاثیرگذار آقای محبی‌نیا در حال ایراد بوده است، یک نماینده با چنان سخنان سخیفی شأن و منزلت زنان و مجلس را به چالش کشید.

البته این تنها رییس فراکسیون زنان نبود که به اهانت آشکار آقای نماینده واکنش نشان داد و به‌جز این اخطار، ٨٠ نماینده مجلس از طیف‌های سیاسی مختلف نیز آنچنان که ایلنا به‌نقل از علیرضا رحیمی، نماینده تهران گزارش داد، در نامه‌ای خطاب به رییس مجلس خواستار رسیدگی هیات نظارت بر رفتارنمایندگان شدند. این نماینده اصلاح‌طلب عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در توضیحاتی درمورد روند رسیدگی قانونی به اهانت صورت گرفته گفت: هیات رییسه مجلس از دو طریق می‌تواند موضوع را پیگیری کند. اول اینکه موضوع را به هیات نظارت به رفتار نمایندگان ارجاع دهد و دوم اینکه یکی از نمایندگان را برای رسیدگی به این پرونده مامور کند.
رحیمی تاکید کرد: هفته آینده موضوع را از طریق همین نامه پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم به نتیجه برسیم که لااقل این فرد عذرخواهی کند.

Share