رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان

تکمیل پروژه خط آهن آستارا‌خان ـ آستارا ـ رشت نیاز به مصالح معدنی دارد

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان گفت: تکمیل پروژه خط آهن آستارا‌خان- آستارا- رشت نیازمند مصالح معدنی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، مرضیه لک با هیات علمی و اجرایی همراه، امروز پنجشنبه به گیلان سفر نمود و با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، فرهاد دلق پوش جهت تعمیق و گسترش فعالیت های زمین شناسی دیدار نمود.
فرهاد دلق پوش در این دیدار افزایش فعالیت های سازمان زمین شناسی با توجه به اقلیم جغرافیایی استان گیلان را در کاهش مخاطرات بسیار ضروری دانست و گفت: وضعیت رسوبات سواحل دریای خزر، تالاب ها و معادن استان نیاز به مطالعات علمی و گسترده زمین شناختی دارد که باید به نحو درستی مورد بهره برداری قرار گیرند.
وی نمونه برداری از مناطق مختلف استان، مطالعات و آزمایشات منطقه ای را حساس برشمرد و اضافه نمود: حفظ اقلیم طبیعی استان و بهره برداری صحیح از منابع مستلزم داشته های علمی مناسب جهت جلوگیری از کاهش آسیب هاست.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه گفت: پیدایش و شناسایی گسل ها را که حاصل یک سری فعل و انفعالات در زمین است و گیلان نیز از وجود این گسل ها مستثنی نیست و تیم علمی و تحقیقاتی توانمندی باید مطالعات کاربردی آن را انجام دهند.
فرهاد دلق پوش در ادامه به نیاز پروژه های عمرانی به مصالح معدنی اشاره نمود و گفت: هم اکنون جهت تکمیل و اتصال راه آهن بین المللی آستراخان- آستارا به رشت(به طول ۲۵۰ کیلومتر) که از آذربایجان به گیلان می آید و باعث جابجایی و ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا در سال خواهد شد که نیاز شدید به مصالح معدنی دارد و برخی از تصمیمات کلان و محدودیت های ملی در بخش معدن در جهت پیشرفت پروژه های عمرانی، باید مرتفع شود.
وی اتخاذ و رویه درست در برداشت مواد معدنی از جلگه ها و بستر رودخانه ای استان را بسیار حائز اهمیت دانست و از این نشست بعنوان تحول در بحث زمین شناسی استان یاد کرد و اظهار داشت: باید مطالعات علمی دقیق و سیاست واحدی را برای بهره برداری از مواد معدنی جلگه ای با پشتوانه تحقیقاتی برای استان انجام شود که همت کارشناسان فنی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی را می طلبد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور پس از گزارش و خیر مقدم افزود؛ این سازمان تا کنون ۳۶ همایش زمین شناسی برگزار کرده که امسال نیز همایش ” علوم زمین” مصادف با روز زمین پاک در اردیبهشت ماه انجام میشود.
وی عنوان داشت؛ در حاشیه همایش پیش رو قرار است دو سند همکاری با سازمان محیط زیست و دیگری با مرکز پژوهشهای اقیانوس شناسی امضاء گردد که در نوع خود تاثیر بسزایی در استان گیلان ایجاد خواهد کرد.
مرضیه لک همچنین افزود: در یکی از بندهای این سند همکاری به بررسی دریاچه کاسپین می پردازد که برای اولین بار قرار است مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و اطلاعات بسیار ارزشمندی در این حوزه به استان اضافه میشود که تاکنون انجام نشده است.

Share